Kanin äter inte efter tandslipning.
Hej!
I onsdags fick våran dvärgvädur Stampe sina kindtänder slipade då de blivigt vassa. Allt gick bra med narkos och liknande
(Jag var med då jag vid den tider PRAO-ade på den kliniken)
Problemet är nu att han inte har kommit igång att äta. Han vill inte äta! Jag har haft honom instängd i sin "Innebur" för att kunna se om han ville komma igång att äta hö igen men nej… (Han har en utebur på ben ("Inneburen") och en betesbur som sitter ihop med ett rör)
Vad ska jag göra? Imorgon ska jag ringa någon av sveriges större smådjurskliniker (ultuna, blå stjärnan eller mälardalen) och fråga vad de tycker men ni kanske har några tips? eller synpunkter nu?
Tvångsmata med Critical Care för att hålla magen igång.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Var skaffar jag det?
Veterinär och välsorterade djuraffärer brukar ha det.
ok.
Nu sitter han i en Hage i mitt rum. Han har precis fått sin första dos Critical care. I hagen har han vatten, knäcke, en bit morot och lite pellets.
Min lilla pojke! Att han aldrig äter ur handen gör det "lite" svårare att försöka "truga" i honom mat. Det fick bli spruta in i munnen, fasthållen av min kära mor.
#5 Jättebra gjort! Hoppas han börjar äta lite av sig självt snart!
#6 Tack! Vad gör man inte för sin älskling?
Måste få skriva av mig.
Efter tre dagar började han äta själv och nu är allt bra. Pojken… Redan innan tandslipningen var han annorlunda- nafsig och tjurig men vi förstod inte. Det var inte fören han slutade äta som vi förstod. Kändes inte så bra när jag förstod vad det var frågan om men man lär sig av sina misstag. Min lilla plutt är min första kanin så har inte så bra erfarenhet.
Han är som förbytt nu, han är gosig och äter jättebra. Imorse hade han dragit ur allt hö ur hökorgen och grävt ner sig i det. Satt sedan där och såg nöjd ut med sin oreda. Suck… Eller inte - det är den Stampe jag känner, den lilla marodören. 😘
Vad roligt att allt gått fint! Och bra jobbat att få honom att börja äta igen!
#9 tack: 🙂