Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 845 ggr
goldcool
2

Grönt / frost-skolan

Hej!

Nu så här på våren är det en rätt stor skillnad vilken sorts grönt som man ger. Och om det blivit frostbitet eller ej: Och faktiskt vilket grönt som blivit utsatt för frost. I denna tråden kan vi väl hjälpas åt att skriva erfarenheter av vilket slag vi märkt att olika grönt = rätt så mycket olika känsliga för magen!

T ex vill jag varna för maskrosor som blivit frostbitna (varit minusgrader). Kan ge plötslig diarré.

Men jag vill ge stort plus till kirskål och vanligt gräs (rajgräs el annat) - även som varit frostbitna! Då detta alls inte verkar vara tillnärmelsevis så känsligt för magen, även har det att göra med konsistensen i bladen.

Gräs som stått i frost, innehåller mer socker! Men vanligt gräs kan du ge i liten mängd (till att börja med) utan att vara jätte-orolig över temperaturen den stått i. Pyttesmå, få, grässtrån till att börja med.

- Det är_skillnad_på växt och växt -

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Denise.E
1

Åh tack! Mina kaniner har fått maskrosor som varit rostiga innan de gavs dvs. varit ute ofc. Men min hona fick diarré. 

Kan det vara maskrosorna?

Delilah81
1

Intressant läsning!  Är lite nyfiken på hur det funkar i det vilda, undviker vildkaniner gräs och blad som varit utsatt för frost? 

#1  Hur kunde maskrosorna rosta?? 🤔😉

Denise.E
2

#2 hahah , frostiga menar jag. Herregud , haha blandar alltid ihop frost och rost 😉

Delilah81
1

#3  Förstod det! 😉😛

goldcool
1

#2  En vildkanins mage är snäppet tåligare än våra sällskaps-kaniners, till följd av såpass varierad kost som de äter: t ex upp till 40-tal olika gräs-sorter per dag samt örter!

Sedan inbillar jag mig även att vildkaninerna inte föredrar "blaskiga" små maskrosblad i tidiga april (blaskiga = som varit utsatta för frost), utan föredrar det tidiga gräset som det växer så ofantligt mycket mer utav för dem.

Min egen personliga tolkning är att maskrosornas blad är extra känsliga för frosten - just för att de är så tunna i bladen.

Kirskålen som jämförelse, är rätt så "kraftiga" som jämförelse när de är små, men inte jättemycket kraftigare i bladen precis när de blir större. Men min erfarenhet att detta pallar kaniners mage med mkt lättare. =)

goldcool
1

Annan fundering,

funderar på fler örter, som röllika t ex.

Jag tror inte heller den är särskilt "frostkänslig", men törs inte säga säkert.

Eller andra örter?

Visst borde vi väl förresten också ha en: ÖRT-SKOLA? (håll med)

Även jag - som kan litegrann - behöver också träna mig på att lära mig fler örter. Ingen kan lära sig mer än att lära sig av andra.

Någon frågade i en annan tråd om kirskålen, hur den såg ut och att den kunde blandas ihop med en annan växt. Det är lupin (när lupinerna är små och precis växer upp - denna tiden - ) som de kan blandas ihop med. Sry, hinner inte leta efter tråden.

Lupin är giftiga!