Pellets?
Hej, jag undrar hur mycket pellets man ska kr kaninerna, jag har två stycken, en är 2 och den andra är 4.
Bright light creates black shadows.
Never say never and Never say Forever
Åldern har mindre betydelse än storleken på kaninerna, Motion, vad de får i övrigt att äta och framförallt värdena på ditt hö. 🙂
Storlek, kan ni se på bilden.
Motion: varje gång jag kommer ner till dom så springer dom runt runt i buren, som är ganska stor, sen får dom komma ut i en väldigt stor rasthage minst 3 ggr i veckan, men oftast mera, typ 45 minuter minst varje gång.
Sen får dom 1 dl pellets var per dag, alltså 1/2 var på morgon och 1/2 var på kvällen. Sen har dom alltid obegrännsat med hö och dom äter ofts mycket gräs ute i hagen, dom tullbringar ca 15-30 minuter i rasthaget till att äta. Sen får dom grönsaker ca 2-4 ggr i veckan också. Med grönsaker menar jag typ en lite morot var och typ 21 brockolli bit var.
#2 1 dl var låter mycket, dvärgvädurar är kaninvärldens shetlandsponnyer och blir feta på luft, (haha) så jag skulle rekommendera att dra ned på fodergivan.
Jag tycker att du kan minska pelletsen lite i taget, du kanske bara behöver ge på kvällen, kanske 1/7 dl? :)
Ok, tack