Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 424 ggr
[tanyas]
1

Fäller era kaniner mkt?

Jag upplever att min kanin som nu är ett år fäller nu sedan flera månader tillbaka, väldigt mycket men det har han aldrig gjort innan. Han är rexpälsad dvv. Någon som har erfarenhet om att de fäller mer än vanliga kaniner? Och hur länge pågår detta? Fäller även normalpälsade kaniner när man klappar dem ?

Peak303
1

Beror ju på vilken tid under året det är. Mina rex vädurar jag hade fällde ungefär det samma som de andra. Min kastrerade lejon/dvv fäller något otroligt hela tiden, men det är för att han är kastrerad.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[tanyas]
1

fäller de mer när de är kastrerade ?

Peak303
1

#2: Över lag gör dem det!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

ALEVIUSS
2

Ts Är han innekanin?

För innekaniner fäller oftare och ibland i längre perioder då dem inte har årstidsväxlingar att följa efter.

Min hane är utekanin. Han fäller mycket Från mars fram till ca maj.

Och så fäller han vid sep-okt.

I Mars fäller han vinterpälsen. Och i höst sommarpälsen.

Jag rekommenderar kanin ägare  att ge en liten bit ananas var och varannan dag när dem fäller då den innhåller enzymet bromelain som är bra på att hjälpta till att smälta hår i magsystemet.  Och det är en kraftig antioxidant som hjälper mot inflammationer. Kaniner kan vara lite hängiga vid fällningsperioderna så det ger bra energi boost.

Även kokad saltfri råris brukar jag ge 1-2 gr i veckan då den innehåller b-vit. Bra för päls och skinn :)

Jag har för mig att rexkaniner fäller mer än kaniner med normalpäls, men jag kan ha fel :)

[tanyas]
0

Åh tack för tips? då ska jag prova det!