Aggressiv kanin
Finaste Cupcake. Nu har jag mer sår på handen av dig än någonsin. Cupcake och jag funkar inte så bra ihopa. Idag hittade jag ett till sår på Pluto. Cupcake är väldigt aggressiv och har gjort många av min systers kompisar kaninrädda. Hon biter inte bara mig och Pluto. Utan min mamma, pappa och syster. Nu särar jag på Pluto och Cupcake när de ska äta. Då Cupcake biter Pluto när det är matdags. Hörde av mig till en veterinär och frågade om råd. Hon sa att man kunde kastrera, genomgå operationer… Eller avliva. Jag vet inte vad jag ska göra. Vad tycker ni?
Jag skulle ta bort henne, det låter inte som att hon tycker att livet är skitfestligt direkt.
Åh nej vad tråkigt!😕
Har aldrig vart med om det och kan inte riktigt svara på vad du ska göra😕 (ÄR INTE KUNNIG OM OPERATIONER MEN)
Men om det är SÅ allvarligt så skulle jag nog själv inte våga chansa på att det blir bättre tyvärr😕 (om ingen kunnig skulle svara som vet att det fungerar, det kostar ju en del också😕)
🌺Lycka till🌺
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Pröva kastrera, kan fungera.
Hade jag däremot ägt henne så hade jag faktiskt avlivat, vill inte ha någon aggressiv kanin här hemma som jag ska behöva vara rädd för.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Sen så kan man försöka omplacera också, så att kaninen kanske bor i en miljö som den mår bättre i och därför blir mindre aggressiv
//Joanna
#4 kanske. Men har prövat med att ha henne inne, i en annan bur, innebur i uterummet och det verkar inte fungera.. Tack för svar #1 & #3
Kastrera, ok, det kan vara ett alternativ. Men vad för operationer menar veterinären kan ändra på beteendet?
Om jag inte skulle tyckt kastrering eller andra operationer (vad det nu skulle kunna vara) är något alternativ, så skulle jag i andra hand omplacerat, och om inget annat alternativ fanns kvar så skulle jag avlivat. Men inte i första hand.
skulle inte heller vilja ha en agressiv kanin😕❤️
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Kolla upp vart felet ligger.
Kaniner är sällan 'agressiva' utan anledning.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Hur gammal är hon? Jag upplevde ett *svordom* med Kommandoran när hon var mellan 8-11 månader gammal. Tänkte avliva för hon högg allt och alla, satt längst in i buren spottandes och fräsandes och morrade när jag lyfte upp henne. Fick rådet av uppfödaren att avvakta, och eftersom hon var (och är) min ögonsten blev det som så att jag gav henne till maj månad att bättra sig. Nu har det gått knappt två månader sedan senaste utbrottet och hon är verkligen en helt annan kanin. Ångrar inte en sekund att jag härdade ut tonårsperioden som ju faktiskt kan ta några månader att genomgå.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#8 ligger i släkten. Båda hennes föräldrar var aggresiva
#10 Okej, så ett avelsfel.
Jag skulle avlivat ifall det inte en erfaren kaninmänniska kunde rehabelitera.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag tycker att du ska prova kastrering, det kan göra underverk.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Är hennes föräldrar också aggressiva hade jag avlivat. Då lär inte kastrering hjälpa, men du kan ju pröva.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#14 jag antog det.
#14 Fast hormonnivåer (som kastrering ju hjälper mot) är ju också ärftliga. Det betyder inget att föräldrarna också var aggressiva om man inte vet anledningen till det.
#16 Visst är det så, jag antog kanske fel, men jag utgick från att de var aggressiva pga avelsfel. TS kan absolut pröva att kastrera, men jag tror chansen är liten att kaninen rättar till sig, och chanserna ökar inte med två aggressiva föräldrar.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tror tyvärr att #17 har rätt. Det blir svårt att omplacera Cupcake då hon inte funkar med andra kaniner alls. Hon funkar inte heller med mig särskillt bra. Så att jag behåller henne.. Skulle nog inte funka :( Om någon lägger ner mycket tid på henne kan hon bli tamare. Men det krävs mycket tid för det. Ska se om det är någon som kan ta henne. Annars får hon nog somna in. Tyvärr, men eftersom att båda föräldrarna var aggressiva tror jag inte att kastrering hjälper :(
Hur gammal är hon?
Vet att du har skrivit för rätt länge sen att hon är lugn och kelig etc, så tänker att något kanske har hänt på senare tid som påverkat hennes beteende?
Alla kaniner trivs inte med andra kaniner, utan trivs bättre ensamma, så kan det vara…
Jag skulle i första hand boka en tid för undersökning hos veterinär och se om det är något fysiskt fel på henne, t.ex. att hon har ont någonstans eller är sjuk. Sjukdom och smärta kan leda till beteendeförändringar och aggression. Om det skulle visa sig att det inte är något fysiskt fel på henne behöver du fundera över andra orsaker. Ta gärna hjälp av en etolog (en person som är utbildad i djurens beteende och orsakerna bakom), du kan hitta en etolog nära dig via www.sverigesakademiskaetologer.se.
Hantering, utrymme och tillgång till resurser är exempel på saker som kan påverka om kaninen blir aggressiv. Aggression kan också bero på flera saker till exempel rädsla eller revirhävdande. Om aggressionen är motiverad av att kaninen är rädd eller känner sig hotad måste man anpassa hantering av kaninen till kaninens villkor, till exempel kan du bygga upp förtroendet genom att låta kaninen komma till dig istället för tvärtom. Belöna positiv kontakt. En annan viktig aspekt är att jobba med miljön så att kaninen känner sig trygg till exempel genom att ge dem fler ställen att gömma sig på.
Du beskriver att kaninerna inte kommer överens vid matning, detta kan bero på att det blir konkurrens om maten. Ett bra tillvägagångssätt är då att helt enkelt sprida ut pelletsen på golvet eller på marken istället för att utfodra i skål.
Kastrering kan förmodligen hjälpa om aggressionen beror på hormoner. Som sagt börja med ett veterinärbesök för att utesluta smärta eller sjukdom och jobba vidare därifrån.
Hoppas detta var till hjälp och att ni kan komma tillrätta med problemen.
#20 låter klokt, jag skulle nog också välja att ensam hantera kaninen under en tid då många kaniner kan bli stressade av att hanteras av flera olika människor, framförallt om de inte är tama ifrån början! Se sedan till att den har många gömställen, aldrig tvingas till umgänge samt såklart att en tur till veterinären genomförs så de kan undersöka om den har ont :)
#17 #18 Vad skulle det vara för "avelsfel"? Jag tror tvärtom att om en kanin är aggressiv men inte dess föräldrar, då kan man börja undra över om det är något fel på kaninen. Om kaninen däremot ärvt aggressiviteten är det ganska troligt att den också ärvt föräldrarnas hormonnivåer, som ofta är en källa till aggressivitet. Det betyder inte att kastrering automatiskt gör kaninen snäll och beskedlig, men det kan hjälpa. Och så skönt det blir för kaninen, tänk att gå runt och ha ständig pms liksom. Inte så kul. Jag har en hona nu som var oerhört stressad och kunde attackera om man stack in händerna i buren. Sedan hon flyttade ut ur buren och blev frigående har hon varit en ängel, jättesnäll och tillgiven. Hon trivdes helt enkelt inte i bur alls. Det är så himla onödigt att avliva om nåt så enkelt som kastrering eller större plats kan hjälpa, men det är ju upp till dig TS hur lätt du vill göra det för dig.
#20 När jag var hos TS för ett tag sen (vi är nära kompisar) så bad jag henne göra så, att kaninen skulle komma till henne. Och tillslut gjorde den det, men då som en attack mot handen. Gjorde man det flera gånger så blev det bättre efter en stund. Men när vi kom tillbaka några timmar senare så var det samma sak igen.. Hur går man tillväga då? #22 De bor i en bur på kanske 3x3 meter (vet inte exakt) med en stor och en mindre bur att gå in i (med små rum inne i burarna), samt en massa stockar och liknande att gömma sig bakom. Vad kan man ändra på där? Vad menar du med större yta? Lät som ett väldigt bra förslag! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Har hon alltid bott hos dig? Hur gammal? Jag tycker du ska kela mycket med henne! Är hon allt för aggressiv så får man nog tyvärr avliva om de inte går alls…men försök göra allt du kan o ge inte upp i första taget! ❤️