Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1972 ggr
Idlil
2

Bettfel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker lära mig också om bettfel. Denna unga herre har de här tänderna. Äter inte hö så som han ska så har börjat fundera på bettfel?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

[AnimalLover1]
0

Bilden är lite utdragen men har han inte liite väl långa tänder? Jag kan inte heller så mycket om bettfel, men tänderna ser faktiskt löngre ut än vanliga kanintänder xD

Henni-Chan
3

På bilden syns enbart hans övertänder. Försök lägga kaninen på rygg och dra ner underläppen också. Kaninens tänder ska se ut likt dessa på länken nedan:

http://uploads.ifokus.se/uploads/03b/03ba0aeed6ba8d9176aa7be359aa4110/kanin-skalle.jpg

Ett alternativ är att du tar bort all mat utom hö och vatten. På så sätt kan du kontrollera om han äter hö och gör han inte det skulle jag uppsökt veterinär för undersökning av fram- och kindtänder.

Kan inte yttra mig i om han har bettfel eller inte

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Boschkis
1

Tänderna ser lite långa ut, hans vänster något längre kanske. Ser ut som bettet är snett åt höger men kan vara för att bilden lutar. Hur ser undertänderna och käktänderna ut? Bettfel är en av de vanligaste anledningarna till att kaniner börjar äta dåligt, speciellt grovfodret som kräver att dom tuggar mer. Äter han mindre än tidigare så hade jag nog kollat tänderna hos en veterinär. Min ena kanin hade problem med att äta sitt hö i vintras och hennes tänder såg då inte fina ut. Hos veterinären konstaterades det att hon hade en gammal fraktur i en framtand som gjort att den slutat växa samt en hake på en övre kindtand som låst fast sig i den undre. Bettet hade då förskjutits åt sidan, och hon fick också svårt att öppna munnen och tugga ordentligt. Men efter ett snabbt besök hos veterinären äter hon nu bra igen :)

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Idlil
0

Ursäkta för dåliga bilder men blev inte så bra när man gjorde de själv.

Boschkis
0

Tycker bettet ser rakare ut på den bilden, men tycker nog fortfarande att övertänderna ser lite väl långa ut.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Idlil
0

Henni-Chan
0

Av det lilla man kan se tycker jag mig inte se något bettfel.. Men återigen svårt när bilderna är lite bristfälliga 😐
Visst att övertänderna såg lite långa ut men det kan vara allt från vinkeln till att kaninen grimaserar.

Jag håller fortfarande på att du söker upp veterinär eller om du har någon kaninkunnig i ditt område som kan kika på kaninen.

Personligen betalar jag ett par hundralappar för att få reda på om min lilla vän kommer få några framtida besvär 😉

Hendrike "Pinkku" Palm 

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Idlil
0

Han har sedan han kom hem till min vän ätit dåligt med hö, jag är ju självklart orolig varför han gör det och jag har aldrig riktigt förstått det här med bettfel så är det på tiden att jag gör det! 😉

Idlil
0

#7 Okej, jag ber dom göra det! :) Ja, alltid bäst att man kollar i säkerhet

Henni-Chan
0

Hoppsan undrar varför min dator var så seg med att visa bilderna. Nu ser  jag de och tycker inte det ser ut som något bettfel! 🙂
Tvärtom, tycker de ser jättefina ut! Men om du upplever att han äter dåligt kan det ju faktiskt vara kindtänderna som spökar och de kan vara lite svårare att kolla själv.

När jag har kollat upp kindtänder har det blivit hos veterinär och de får lysa och stoppa in apparater i munnen på kaninen.

Men jag skulle börja med att kolla om han äter hö och i vilken mängd. Alltså att ge honom en kontrollerad giva 😉

Hendrike "Pinkku" Palm 

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Idlil
0

#10 Okej, men det lät ju bra. 
Han äter ju upp sin pellets så han kan ju antagligen äta sig mätt på den? 

Hur mycket brukar det kosta om man skulle göra det i framtiden?🙂

Henni-Chan
0

Min veterinär tog en 500-lapp vilket är typ undersökningsavgiften.
Men tycker kanske att du ska överväga att göra det inom en snar framtid 😉

Ring och fråga!

Hendrike "Pinkku" Palm 

Reg. gårdsnamn i SKHRF

RebeccaG
0

Testa att ta bort pelletsen ett par dagar, det gjorde jag när min bortskämda Japan-diva vägrade äta höet(men smaskade pellets)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

taxidriver142
0

Tänderna i överkäken ser lite väl långa ut, men det verkar inte vara något direkt bettfel. Det kanske skulle bli bättre om man kapade av tänderna i överkäken litegrann?

Kaninliv
0

Ser inte ut som ett betyder tycker jag :) men övertänderna ser lite långa ut så testa ge äpple eller päron kvistar till att börja med så tänderna "slipas" :)

Idlil
0

han har tjocka pinnar som han har haft. Varför han har så långa som jag tror är för att han alltid har varit snål med maten enda sedan han kom till henne. 

Eller så är det jag för mina kaniner fick man fylla på hö åt minst 3 gånger per dag så bara jag som tycker han äter lite kanske?

Linda1977
0

Bettet ser normalt ut, bara att övertänderna ser lite långa ut. Ta bort pelletsen ett tag så han måste äta hö, testa att även byta hö. Även mycket grenar att gnaga på, så kanske problemet försvinner utan veterinärbesök. //Linda

Idlil
0

Dom ger honom bara 0.5 matsked pellets nu o han äter mycket mer hö. De gav honom mer o mer pellets när han inte åt hö som mindre, där var orsaken!