Buren
Idag åkte vi och köpte en 120 bur där två kaninungar (dvärg) kommer att få bo. De kommer att få springa lösa i rummet under uppsikt varje dag några timmar i detta rum (hela rummet syns inte) när de e mer hanterliga. så Motion blir det inte för lite av. Den räcker väl sålänge de får vara ute varje dag?🙂
OBS dåålig mobilbild
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Om de kommer överens och så länge de är små.
Men jag hade satt upp en kompostgaller Hage (eller köpt en snyggare hage) runt buren där de också fick vara alltid. Sätt ihop kompostgallerna överlappandes, så att det blir hälften så breda springor, så kommer de inte ut.
Kan vara en bra ide att sätta alla galler utom ''dörren'' på brädor så blir det stabilare och de kan inte lyfta dem. Vaxduk med matta på skyddar golvet mot kiss ifall det blir en olycka.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Frigående med Hage kanske? I en bur kan kaninen inte springa och röra sig normalt. När de springer i buren kortar de sitt rörelsemönster. De har inte höjd nog att hoppa ordentligt osv. de sover inte på natten. Det vill säga att de blir instängda 8-12 timmar i sträck utan att kunna röra sig normalt. Och inte kan de spela kort för att fördriva tiden ;) Visst är frigånde halva dugnet mycket bättre än hur många har det, men bäst är om de kan sträcka ut lite helt. 2 meter har en studie visat är vad en medelstor kanin behöver för att inte störa rörelsemönstret. sen tänker du ha två tillsammans vilket innebär att de bör ha vars ett krypin ich de bör ha möjlighet att komma ifrån varandra. Alltså bör det finnas något som skärmar av delar av deras territorie så att de inte måste titta på varandra hela tiden pm de inte väljer att göra det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ursäkta ot men vad är det för (rått?)bur du har?
Jag använder buren till mina degus! :) Det är en slags mindre fågelbur och jag vet inte riktigt var den förra ägaren till buren köpte den :)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤