Gnagarmaterial
Vilken är det bästa gnagarmaterialet som går att skaffa när det inte är väder att klippa grenar från äppelträd? Hade länsstyrelsen ute här för några dagar sedan och de ville jag skulle ha gnagarmaterial till kaninerna. Under säsongen så klipper jag från äppelträd men under det kallare halvåret när man inte ska klippa, vad ger ni då för de ska ha något att gnaga på? Tydligen så är det inte tillräckligt att de gnager på sina brädor, fast det hjälper ju då ingen av dem har några problem med sina tänder utan sliter dem fint, så jag måste åtgärda det till nästa gång de ska komma och kolla igen. (inte anmälda för kaninerna ofc!)
Alla tips? om vad som är bra för dem att gnaga på fram tills jag kan klippa grenar tas emot tacksamt!
asp
Finns inga andra träd i närheten? Tex Päron?
Bor du långt upp eftersom att du inte klippt än?
Du har ingen granne som klippt ner träd?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#1?
#2 jag har inte velat klippa ännu då det ibland är minus på nätterna. Det är min grannes träd och vill ju inte klippa om det nu skulle skada trädet om det skulle bli minus igen (Jag bor i norra delen av skåne) Inga andra frukt träd finns i närheten förutom körsbärsträd men det är massa skogsmyror runt de träden.
#3 Man borde kunna klippa ändå. Jag har varit och klippt hos min morfar och han ville att jag skulle klippa innnan det blev vart för att trädet inte ska börja blöda.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#4 går det bra då? Vill inte ta för tidigt så trädet far illa sen när det ska börja växa löv och äpplen på det.
Om du har några kraftledningsgator i närheten där du bor kan du ta grenar från träd som växer under. Kraftbolagen måste röja med jämna mellanrum och är inte intresserade av att något ska växa upp i alla fall. Undvik björk och då särskilt späda grenar som är giftiga efter lövfällning.
#6 ja vi har det. men är mitt i skogen och det är ett h'vete att nå. kan bara nå dit på fot från mig. Det är oftast gran som växer där dock. Men det kanske man kan ge då? Hästen och getterna får nämligen gran grenar ibland av ägaren. De äter även färska nässlor. Kan man ge det till kaniner? Har det nämligen i en av mina hagar och hagen kan jag inte flytta för den sitter fast i en husdel och är inte rolig att flytta det åbäket..
Jag vet inte hur det är med andras kaniner men min käkar definitivt flera andra sorters grenar än äppelträd!. Ja Äppelträdgrenar är typ en "delikatess" men vi har även grenar från sälg, (som blommar för fullt just nu och är jätte lätt att skilja från de andra arterna)
Hassel, bok, lönn, rönn osv. För min kommer äppelgrenar och sälg på första plats. Sedan hassel och bok. Och sist lönn och rönn. Han ogillar björk och asp. Jag samlar även på grenar och löv från ovan nämnda träd under hösten och lufttorkar så min har faktiskt tillgång till löv och grenar året om :)
Så mitt tips? är då först och främst sälg, hassel och bok. Föhoppningsvis gillar dina dessa lika mycket som min :)
#8 ska kolla och se om de gillar det. Ska även göra som dig och förvara under vintern och så. Att jag inte tänkt på det! XD
#3 Asp är det träd som vilda kaniner och harar äter barken av vintertid. Jag fäller alltid ett antal mindre aspar när vintern kommer och på våren är de helt renätna och vita. När vi hade kaniner sist gav jag dem en bit asp varje dag.
Hardjuren äter barken, rådjuren äter knopparna och älgarna äter de mindre grenarna.
#7 Nog kan man ge lite gran, det får mina ibland, men jag vet inte om det är bra i några större mängder. Torkade nässlor går bra, men färska vet jag inte. Så länge det är de små späda nässelskott borde det inte vara några problem för kaninerna att äta då de inte börjat "brännas" än. Om kaninerna bor i buren innan nässlorna hunnit bli stora äter de nog av dem innan de växer till sig för mycket.
#10 det visste jag inte! Ska se om jag kan hitta något asp träd och plocka bark av!
#11 Jag tänkte inte ge mycket utan bara lite. bara så de har något att tugga på. Vad bra, nässlorna kom upp för några dagar sedan och har inte velat släppa ut någon kanin i den hagen tills jag var säker på att det är ok att de äter det!
#12 Såga av en gren istället för att ge bara barken så att kaninen får gnaga själv. Var det inte det Länsstyrelsen efterfrågade? Jag brukade lägga in en bit av en gren i taget, kanske 3-4 cm tjock och 15-20 cm lång.
Glöm inte att fråga markägaren om får såga om du inte har asp på din egen tomt/mark.
#13 ok. Jag känner många markägare som kanske har just aps på sina marker. :)
#10 Men asp är inte det enda vilda kaniner och harar äter av, dem varierar med flera olika sorter :)
TS gran och tall skott ger jag min ibland, han äter om han känner att det behövs, dessa innehåller starka ämnen som inte är bra fr kaninen i stora mängder, så man bör ge bara då och då.
Juste tex ek är INTE ok och även inte pilträd :)
Nässlor funkar kanon! Jag brukar plocka och torka. Man kan ge färskt men då ska man ha plockat nässlan och den ska först vissna lite så den slutar brännas, då kan man ge till kaninen.
#15 Ek har vi på tomten. men det visste jag att det inte gick. Slog mig med att vi har fläder träd på tomten med. Hur är det att ge till kaninerna?
Ja det är klart att de gör, men just asp är en favorit bland vilda hardjur och jag vet av egen erfarenhet att tamkaniner också gillar asp. Dessutom är det en trädart som förekommer i hela landet utom allra längst i norr och eftersom den skjuter rotskott bildar den ofta slybuskage som man lätt kan gallra i för att få tag i kaninmat/gnagämnen.
Ja ek har någon sorts garvsyra som är skadlig.
Hmm fläder är lite svåra, har för mig att det finns äkta fläder och några oäkta sorter också så det gäller att vara säker på att det är 100% äkta fläder.
#18 tror vårat träd är äkta. Min farfar gjorde alltid saft på fläder när vi var små.
Vi har fullt med ask-sly på vår tomt, växer som ogräs och kaninerna älskar det.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Om man som jag inte har egna träd, det är väl inte tillåtet att bryta grenar av träd i skogen? 🤔
#21 Nej, man måste be markägaren om lov att såga grenar, bryta ska man aldrig göra oavsett vem som äger trädet. Alla träd i Sverige ägs av någon, om inte en privatperson, så är det ett skogsbolag, eller svenska kyrkan eller staten.