Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3598 ggr
Adde900312
3

Smådjurshö

Hejsan! 

Jag är en framtida producent av smådjurshö!

Så jag har lite frågor, om ni har lust / tid att svara på dem?

1: Hur många handlar hö i påse/säck i djuraffärer?

2: Vilka är bästa grässorterna för just kanin hö? 

3: Om ni handlar hö i påse/säck, vad är jobbigast? (Alltså att dem inte är förslutningsbara eller dyl ?)

4: Skulle de finnas intresse för björkkvistar med knoppar som man kan ge sin kanin? 

Tack på förhand för svar! :)

dermot
4

1. Har köpt ett par gånger och höet har alltid varit tunt!, vilket inte är bra enligt mig. 2. Blandat men det ska vara grovt. 3. Att det kommer i plastpåse. Höet blir innestängt. 4. Det är giftigt så nej.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Roshallon
3

Jag köper direkt från bonde, billigast och smidigast så. :) Tycker det är ockerpriser på hö i påse ute i butikerna… Uppfluffat hö som säljs i tex 110L-säckar (kan inte vara mer än 2-3 kg i dessa) för 120:- är rena rama rånet, när man hos en bonde kan köpa en bal på 12 kg för 20-25:-.

Annars är det väl timotej, ängssvingel och rajgräs som är de vanligaste grässorterna.

Har inte hållt på med kaniner tillräckligt länge för att kunna säga huruvida dom ska/kan äta tex klöver, men lucern vet jag att det finns folk som ger.
Sen kan jag tänka mig att det är bättre att ta en tidigare skörd om gräset ska passa åt smådjur, så grässtråna inte är alltför grova och träiga.

Björkkvistar är nog inte jättelämpligt, då de under höst/vinter och fram till senvåren innehåller ett gift som gör att kvistarna smakar illa och troligtvis inte är så bra att ge kaniner. Bättre att satsa på asp-/fruktgrenar. :)

Adde900312
0

Tack för era svar! 

Jaha, intressanta svar.

Jag hade faktiskt inte koll på att björken var giftig, men jag tror vanliga svenska fältharen äter de?

Jag hade tänkt mig en blandning av Timotej, ängsvingel, ängsgröe, kanske en gnutta klöver, (eng rajgräs)-osäker…

för jag tänker mig ifall man har lucern så är den för aggressiv så den tar övertaget av dem andra grässorterna. 

Men asp och grenar från diverse frukt träd alltså, de är en smart idé :)

Delilah81
2

#3  Det är just för att harar inte ska äta upp skotten som björken producerar gift längst ut på topparna.

annikajo
3

#3 tycker det låter som en bra gräsblandning, eng rajgräs gillas också, har en hög sockerhalt.

Mina kaniner är inte alls kinkiga med höet, de äter det jag köper till hästarna. Det hö de gillat allra bäst kommer från några som gör eget hö till sina hjortar, från slåttermark som legat länge, ogödslad, obesprutad, och med inslag av flera ängsväxter/"ogräs". Där finns förutom ovan nämnda gräsblandning bla inslag av rödklöver, ngn vicker, skräppa etc. Det är inte så grovt som ett "hästhö" men inte så tunnt som det ideala hjorthöet, det var därför vi blev erbjudna att köpa det.

Jag vet att det finns de som framhåller att det ska vara grovt, men min erfarenhet är att då lämnas bara de grövsta stjälkarna, om det är hundäxing är det inte så konstigt, den blir osmaklig för både hästar o kaniner när den förväxer. Däremot älskar ninerna skräppastjälkarna, som hästarna ratar, de kan vara hur grova som helst!

Så jag tror att det bästa är ett medelgrovt hö med en stor artrikedom, helst inslag av ängsväxter; vilda kaniner äter defintivt inte bara 3 grässorter allena ;-)

Roshallon
1

Gärna hö med lite nässlor och örtväxter iblandat också! :) Precis som #5 säger så gillar kaniner inte bara gräs, utan gärna med mer artrikedom.

Adde900312
2

Ja, vad bra. Jag har faktiskt några gamla slåtter ängar som vi brukar hässja hemma för skoj skull, sen är det roligt att hålla sådana kulturområden i livet! Men jag hade tänkt att ha timotej, ängsvingel, ängsgröe och eng rajgräs som en grund, sen blir det alltid lite mera artrikedom i skogsbygden där jag bor. :) 

Men då är jag i alla fall på rätt spår. 

Jag har hört att man ska ha grovt hö, men även smått för annars ratas de grova. För de ska tydligen gynna kaninens tänder så man slipper slipa ner dem? Men det kanske har att göra med att folk inte ger dem kvistar?

Björken är bara giftig på våren när den sätter knopp?

Roshallon
1

#7 Det låter som en bra blandning det. :) Timotej brukar vara väldigt populärt kan jag tillägga också.

I det vilda äter kaniner gräs, bark, kvistar och annat smått och gott, så det behövs som sagt för att tänderna ska nötas naturligt och som dom ska. Fick en bal med kanthö i höstas som var stickig och jävlig, ur den balen ratade mina kaniner de allra grövsta stråna. Annars brukar dom tugga i sig det mesta. Det ska vara lite blandat, både finare strån och såna med lite mer tuggmotstånd.
Kvistar tycker jag man ska ge sin kanin oavsett om höet är grovt eller inte, det är nyttigt, bra för deras tänder och innehåller lite andra näringsämnen och fibrer.

Björken är giftig under hela vinterhalvåret fram till maj-juni. Har också hört att det inte är alla kaniner som gillar björk, även om det ges sommartid. Det finns så många andra trädsorter som är bättre (och smakligare) att ge än björk, så satsa på grenar från asp, hassel, lönn, sälg, ask, rönn (både kvistar och torkade bär), äpple, päron, ja i stort sett alla fruktträd. Dock inte grenar från stenfrukter såsom plommon och körsbär. :)

goldcool
2

Det intressanta < TS > blir hur du väljer att förpacka höet, och hur du väljer att få ut det i butik, distribuera det. Någon tanke? För som du märker, har du efterfrågan.

Personligen (och flera med mig) anser det är tragiskt att 99% av alla zooaffärer här i landet anstränger sig "0" för att få hem ett okej och bra hö, utan beställer hem sådant traditionellt fjunigt inplastat som finns hos grossisten.

Imazo, t ex. Grossist som mig veterligen anstränger sig minus 50 på en skala att ta hem vettigt foder och smask till kaniner?

MYCKET kolhydrater och snaskigt blaha som distribueras den vägen tyvärr…..

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

fossingen
0

#9 OT, men säljer du hö över hela Sverige även om man bor typ i norrbotten?

Adde900312
1

Jag har funderat på förpackningen! 

Vad skulle ni säga om det är ett packat hö i en zip påse som då går att försluta. Mindre nedskräpning. Känner att jag kommer nog att rikta in mig på djuraffärer vilket leder till att det borde vara mest "stadsbor" som handlar. 

Men ge gärna några förslag på hur en förpackning skall se ut? =)

Roshallon
2

#11 Jag skulle i alla fall föredra papperspåse. Höet blir inte lika instängt då. :) Och ja, gärna packat hö!

Melao
1

Om det är ett bra hö upplever inte jag att det tar skada av att förpackas i platspåse sålänge det inte lagras nån längre tid på det sättet. Jag brukar förvara mitt hö hemma i platspåse (köper småbal från bonde) och har märkt att hö som varit fuktigt eller dammigt från början blivit sämre i påsen medans hö av bra kvalitet hållt sig fräscht. Papperspåse är kanske bättre om man vill undvika mögel men jag kan tänka mig att näringsämnen försvinner snabbare. Mina kaniner tycker mest om det grova höet, fina strån lämnar de bara. En blandning av många gräs och örter är det bästa, olika arter jag jag har haft i hö är bl a timotej, skräppa, klöver och maskros. Om höet i djuraffären hade varit riktigt bra, funnits i större förpackningar och inte varit så vansinnigt dyrt (oftast minst det femdubbla mot vad bonden tar) hade jag kunnat köpa där, särskilt om jag inte hade haft tillgång till bil. På nån djuraffär har jag sett hö i 5kg-balar, det kanske vore lagom också för dem som inte har så mycket förvaringsutrymme?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

annikajo
1

Plast har fördelen att kunden tydligt själv kan se vad man köper - inget "grisen i säcken" ;-)  Håller med #13: välbärgat hö klarar lagring i plast (lufthål behövs) bra under förutsättning att hela lagrings- och leveranskjedjan hålls torr.

När jag packar hö till mina kompisar som har kaniner ställer jag helt sonika en hel bal (7-9kg) i en stor papperssäck. Det behövs minst en 125 l, behövs det trär jag en likadan ovanifrån. De kan lagra i ett torrt föråd. Då är det bara att klippa snörena på toppen och börja plocka. Kanske ett enklare och billigare storköpsalternativ för närliggande kunder som vill ha storpack och vet att varan är bra?

Problemet med löst hö, oavsett i plast eller pappförpackning är att det är mycket luft och lite vara så att säga. Jag skulle försöka hitta en press där man kan få små balar ur, binda med sisal, som du sedan kan förpacka hela. Då förloras också mindre av de goda bladen som gärna faller ur vid löshantering. Plastpåsar med löst hö finns så att säga redan (även om kvalitén inte alltid är den man önskar), storleken större och väl komprimerat kanske är något som saknas?

Adde900312
2

Okej, tack för tipsen! Jag sitter och funderar på vad jag tycker skulle vara bäst. För som producent vill man gärna se sin produkt ur konsumenten/kunden ögon. Jag ska testa att så 1 hektar iår för att vara redo att leverera det till nästa år! :) Vi har idag en hästhö produktion men vill inte chansa på att ta de höet för jag vill ha en riktigt bra produkt som just är ämnad för kaniner/smådjur. Bra kvalité och "special" odlat just för de ändamålet. :) Kom gärna med fler tips?! Vad tror ni om en förpackning som är förslutningsbar?