Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1294 ggr
julia96girl
0

Kanin med katt?

Jag har två kaniner nu, två hanar.

En är nästan 8 år och inte kastrerad och min andra är nästan 4 år och kastrerad.

Dom älskar varandra och min äldsta kanin är som en storebror/pappa till den yngsta. Min yngsta är halvdöv och halvblind och liksom väldigt barnslig elr vad man ska säga. Så han behöver stöd och blir lätt rädd och sådär men hos min äldre kanin så känner han sig säker.

Men iallafall, den äldsta e ju gammal, jag vet inte hur länge han kmr leva mer för han har även ett bråck som jag tror börjar bli större.

Så om jag skaffar en kattunge som min yngsta får vänja sig vid och växa upp med, tror ni att det skulle gå bra? Eller en valp om det skulle gå bättre?

För jag vill inte ha några mer kaniner just nu och min yngsta kommer verkligen behöva någon när min äldsta inte finns mer…

Fridaaaa
2

Kan absolut gå bra, likaså med en valp, handlar om uppfostran och träning. Men oavsett, aldrig lämna obevakat.

Du ska skaffa dig att djur som du själv känner att du har tid, ork och råd med 🙂 Inte vilket som passar bäst när man har kanin.

Men, en katt eller hund kan inte ersätta kaninsällskap.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
3

Skulle jag behöva välja mellan hund och katt med kanin, så skulle jag alla gånger välja katt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kvigan
1

Kanske låter lite galet.. men jag hade min kanin i hönshuset under vintern då hon har oisolerad bur. Hönsen tyckte inte alls om henne i början då de har helt andra rörelser (ganska plötsliga och studsiga) än vad höns har som är mer följsamma och mjuka.

Men efter ett tag blev de riktigt bra sällskap till varandra! Kaninen har ju alltid bott själv och tyckte mycket om hönssällskapet. Inte så att de skulle få för sig att gosa med varandra, men de gick ut- och in ur hönshuset och rastgården ihop osv.

Skaffar du kyckling, typ några dagar gammal eller kläcker fram själv, så kommer den troligtvis söka värme och skydd hos kaninen, och det ger ju band för livet :) Som sagt, kanske låter ganska galet ;)

👆 Djurnörd

Fridaaaa
1

#3 Det är absolut inte att rekommendera att ha kanin med höns. Höns avger bland annat ett damm som inte är bra för kaniner, likaså deras avföring är inte så bra för kaniner. De förstår inte varandra heller, och har man otur kan det bli riktigt missförstånd som kan sluta illa (även fast det fungerat länge).

De äter dessutom inte samma mat mm.
Så big nono till detta TS som rekommenderas där.

Gör inget om de träffas ibland osv men de ska inte ha ett permanent boende tillsammans, inte så bra.

Kvigan
1

Dock fungerade detta väldigt bra hos mig och det var inga som helst problem. Då hade jag ju koll också, och var noga att städa ofta och hela faderullan. Dessutom är det rätt bra ventilation där och för det mesta var djuren utomhus ;)

Vad menar du med missförstånd? mer specifierat

👆 Djurnörd

Fridaaaa
1

#5 Fast det betyder inte att det är lämpligt eller bra.

Ja missförstånd, de talar inte samma språk, en sak betyder kanske annat för kaninen än för hönsen och kan sluta illa. 

Nej väldigt onödig risk att utsätta kaninen för enligt min mening.
Och höns kan inte heller ersätta en kaninkompis. Betydligt bättre för TS att införskaffa hund eller katt i så fall, om nu TS vill skaffa annat gör. Bättre att låta bli att skaffa än att skaffa höns som sällskap till kaninen enligt min mening.

Kvigan
1

Ok, åter till TS ämne. Hur hade du tänkt ha en katt/hund ihop med en kanin btw? Har du kaninen lös inne, i bur, ute/inne?

En hund är ju.. ett större ansvar än en katt om man säger så. Kräver ju mer. Katten skulle du kunna ha som innekatt (om du nu har kaninen inne). Men har du kaninen i bur kommer katten antagligen bara stå utanför och jäklas med den emellanåt, och när den inte gör det kommer den sköta sitt eget. Ett alternativ är kanske att ta in en omplaceringskanin som är upp till åren, även om jag mycket väl vet att de kan ha svårt att komma överens.

👆 Djurnörd

VildaVittra
6

#4 Man ska inte underskatta styrkan i prägling. Jag har sett flera som haft hönsfåglar med kaniner, ingen har haft problem.

Det med dammet har med underlaget att göra, inte med själva arten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

#8 det har jag inte påstått men jag står fast vid att det är olämpligt samt att det kan inte ersätta en kaninkompis.

Nej, höns precis som många andra fåglar, avger ett visst damm ifrån sig, har inte med underlaget att göra.

Och varför mixtra en massa och ha i samma bur? Det finns det ju heller ingen anledning till. Samt att vi vet inte ens om TS får/kan ha höns heller.

Kvigan
1

#9 "kan inte ersätta en kaninkompis"

Jo det tror jag nog faktiskt, om nu den här kaninen var halvdöv, halvblind. Höns gör ju ljud ifrån sig i många lägen. När de ser faror, hittar mat osv. Det kan vara bra i detta fallet. Ordspråket 'hönsmamma' lever upp till sig själv rätt bra faktiskt. De visar flocken allt de hittar och leder varandra. Min äldsta tupp låg och vaktade min ena höna när hon var lite seg för ett tag sen, de är väldigt varsamma om varandra.

👆 Djurnörd

Fridaaaa
1

#10 Inget djur av annan art kan ersätta det. det håller jag fast vid.
Kan vara som sällskap, helt klart men inte mycket mer än så.

Men vi resonerar olika kring det helt enkelt.
Jo jag har haft höns. Bara för att enskilda fall fungerar, betyder det inte att det är bra/lämpligt för den sakens skull.

Men nu tänker jag återgå till tråden

VildaVittra
6

#9 Jag tror nog att jag som hönsfågeluppfödare har en viss koll och det har definitivt med underlaget att göra, inte djurslaget i sig. Ett dammigt underlag rörs upp då hönsen sprätter.

Varför man mixtrar är för att arterna fyller olika nischer i samma hägn, så uppfödningen blir mer kostnadseffektiv (man kan till exempel ha ett större hägn, istället för flera små). Ett exempel ses ju tydligt i namnet kohare på kanin, då kaninen åt det korna inte åt/spillde och skuttade runt i samma hägn.

VildaVittra
3

Ett exempel på hållning av olika arter i samma hägn (ni som undrar, så är det en snarkande gris under halmen). Hönsen i fråga somnade ovanpå den en liten stund efter bilden.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=142033.0;attach=88643;image

natha-mjau
2

jag har 2 katter och 2 kaniner.
Den ena katten försöker äta upp kaniner så det går inte.
den andra katten är snäll, men då attackerar ena kaninen den katten istället just för att försvara sig för han är van att bli påhoppad. så här går det inte :/

julia96girl
1

Tack för alla svar.

Mina kaniner springer lösa dygnet runt, sitter aldrig i bur.

Och ja hund är ju lite mer ansvar så därföt vill jag helst ha en katt.

Men om man leker mycket med katten, så att den får ut all sin energi och så att den inte tar ut sin jaktinsikt på kaninen, utan leksaken istället, så kanse det kan gå? Och om det är en innekatt.

Jag bor i en lägenhet så höns kommer jag tyvärr inte kunna ha iallafall.

VildaVittra
2

#15 Växer katten upp med kaninen så kommer det inte vara ett problem. Och jo, du som bor i lägenhet kan ha en hönsfågel som heter vaktel.

julia96girl
1

ok vad bra då vet jag =)

Tack så mycket =)

Emouse
1

Skulle då kanske, kanske välja kattunge isåfall (om du inte har en väldigt lugn kanin) Eftersom en valp gärna skulle vilja busa och klänga och bitas och dra lite i öronen m.m 😛

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Kvigan
0

#18 men det gör ju en kattunge också ;) dessutom med vassa klor 😇

👆 Djurnörd