Burmått?
(Behöver svar senast imorgon) :)
Två liten rex och två standard rex ska bo i dessa.
Burarna ska användas till antingen dessa kombinationer:
- Två liten rex.
- Två standard rex.
- Två liten rex och en standard rex.
- Två liten rex och två standard rex.
- En standard rex.
Räcker måtten? Och hur många får jag plats i dem enligt lag? Skriv gärna i cm/m då jag har svårt för kvm.
Vad säger lagen och vad tycker ni själv jag ska ha för kombination?
Hur stor måste öppningen vara för rampen ner för en liten rex och en standard rex? tips? på var den ska placeras?
(bilden visar bur nr1)
Inte direkt svar på frågan.. 😛Men bur 1 i inlägget var 7jäkla fint.
Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster
Älskar er mina älskade djur!
#3 haha tack :)! Tog lite tid att få ihop en hyfsad design på burnr1 då den ska vara i ett litet rum med ett fönster ivägen. Tänkt att man ska kunna sitta på den med en sittdyna som ska sys sen:P Har en till design för hörnbur som det inte blev,kan lägga upp den sen i inlägget när jag fått svar på dessa :)
Smart! 😃
Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster
Älskar er mina älskade djur!
Tänk på att de måste ha vindskydd och om du ska ha bur 2 utomhus måste 3 sidor ha skydd
//Joanna
#6 båda burarna är inomhusburar:) men duger måtten? Tänkte annars på burnr1 höja nedervåningen till 80cm och då kmr övervåningen få bli 60cm.
Vet någon hur man räknar ut kvm i burnr1 nedervåningen? Bur1: 0,6x1,2=0,72kvm övre 0,6m höjd övre 0,8m höjd nedre Nedre delen? Bur2: 0,6x1,6= 1,12kvm 0,8m höjd Jag förstår inte när jag läser på Jordbruksverket, den vid grupphållning?
Nedre delen på bur 1 är 1.025 kvm ;)
Har för mig att jbv säger att det ska vara 0.25 kvm per kanin vid grupphållning, vilket är på tok för lite. Det finns flera här som är väldigt duktiga på grupphållning så det är lättare att fråga dem :)
/ Your friendly neighbourhood mathematician ;)
Veronica
Jag skulle inte ha mer än två små rexar i någon av burarna, och särskilt inte i den första.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#10 Vad för mått rekommenderar du då?
Räkna fel på bur2, ska vara: 0,73x1,60=1,168kvm #9 tack så mycket , hur räkna du ut det?
#11 Jag skulle vilja ha minst 2kvm sammanhängande yta, t ex 1*2m, men helst en större utehage på flera kvm. Det kan liksom inte bli för stort. Höjden vill jag ha minst 70cm men helst uppemot 80-90, särskilt viktigt om du tänkt ha stor rex. Ska du ha fyra kaniner (varav två stora rexar) där tycker jag att du ska ha minst 4-6kvm. Tänk på hur stor hylla, bolåda etc du måste ha för att alla ska få plats! Jag vet att många tycker att mindre burar funkar bättre men för mig är det viktigt att kaninerna har gott om plats. Själv tycker jag att vår rastgård på nästan 9kvm är lite för litet för mina tre dvärgkaniner, hade helst haft minst dubbla ytan. Så jag tycker att du ska bygga så stort som du får plats med! :)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag brukar ha minst en ca 1,2 kvm bur till två mindre dvv.
Så ska du ha vanlig rexkanin rekommenderar jag att du har den själv i ett burfack i bur 2 som du ritade upp men att du gör facket lite bredare. Rexar kan ju bli ganska stora, så ju högre och bredare bur, och ju större desto bättre.
Men annars är ju liten rex mer anpassade för grupphållning i bur 2 skulle jag säga. De är ju typ i storlek som dvv.
Jag vet flera som har typ 2,5-3 kg's korsningar i grupphållning som bur 2 du har. Och det funkar bra, så kanske vanlig rex skulle funka. Ingen aning.
Alla kaniner man har har man ju ändå lös ofta. Har aldrig haft stora rexar i grupphållning, endast för sig själv.
#13 tack :) men kaninerna är innekaniner och frigående till mesta del och bor inomhus och de har en sommarburhage på 20kvm+ ibland frigående i trädgården med eventuellt kompostgaller:) problemet är att jag inte har så stora rum inomhus. Får ta och fundera lite till men snickaren ska ha måtten idag och beställer jag burarna tillsammans blir det billigare.
#15 Är de för de mesta frigående så räcker ju bur nr2 gott och väl.
#12 Enkelt förklarat så delade jag in nedervåningen i tre delar, en bortre del som är nedanför övervåningen, en kvadrat och en triangel. Sedan adderade jag bara deras areor ^^ Det är lättare att förklara genom att rita hur jag gjorde det, men jag hoppas att du förstår något ändå :)
Veronica