Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2267 ggr
Roshallon
6

Oseriösa köpare :/

Är det ofta man stöter på oseriösa köpare när man föder upp små "barnvänliga" kaniner?

Hade en kvinna med dotter i förskoleålder som var och hälsade på och som var intresserade av att köpa en hona ur min oplanerade kull, som dom skulle ha som sällskap till deras redan befintliga hane som var några år gammal.
Frågade om hanen var kastrerad, det var han inte. Sa då att det bästa vore att dom kastrerade honom först innan dom sätter ihop honom med en hona (berättade även hur det låg till med att jag inte hade nån aning om vem pappan var, om dom bär på defekter mm), men kvinnan såg mest ointresserad ut, såg sig omkring och plockade bort nån tråd ur jackan medans hon sa "jaha… jaa..".
Sen sa hon säkert 20 ggr att deras hane är ju såååå snäll och han skulle aldrig göra si och så osv, och det lät på henne som att hon menade att han inte skulle försöka para sig med nån hona för han var ju sååå snäll.
Liksom.. det är kaniner, hur snäll han än är så kommer det bli ungar, till 110%.

Dom hälsade på alla kaninungar och fastnade ju då för en hona, och vid 2 tillfällen kunde jag höra hur hon sa typ "ååååh vad mysigt det skulle vara att ha ett gäng såna här hemma, eller hur *dotterns namn*?"

Är väldigt säker på att dom inte kommer kastrera varken sin hane eller honan, och på henne lät det som att de skulle släppa in honan till hanen direkt(?!). Då kommer hon bli med ungar så fort hon blivit könsmogen.

Hon har inte lagt nån handpenning ännu (skulle inte ta emot nån heller) så jag tänker inte sälja till henne.

Är detta vanligt? Och sitter ni på några fler historier om liknande, oseriösa köpare? :/

fossingen
1

Jååh, senaste tiden har jag träffat och hört av flera oseriösa och allmänt underliga personer. Jobbigast är när de ringer och verkar jätteseriösa när man ställer massor av frågor osv. Sen kommer de och tittar på djuren, snokar runt och verkar så intresserade och sen säger "Det var ju också det där med buren". Man tänker ba… "Gaah, stop wasting my time! Titta kan ni göra på djurbutik!".

[neptunens]
8

Det är tyvärr allt för vanligt känns det som. Nu för tiden tar jag inte hit någon innan de verkligen visat sig seriösa och ordentligt pålästa, det är bara slöseri på min tid. Att ta ett högre pris, ställa lite krav samt motfrågor brukar skrämma bort de allra flesta oseriösa typer.

Ska också tilläggas att det absolut inte bara är barnfamiljer/kelköpare utan lika ofta andra uppfödare som jag uppfattar som sjukt oseriösa. De går också fetbort 😉

RebeccaG
15

Har fått både en & två otrevliga samtal/personer som kommit hit😕

1. "Kan den bo ute?" Frågar mamman till barnen som vill ha kanin.
    "Ja, självklart." Svarar jag. "Dem bor ute året om."
    "Åh, så bra. Då blir kaninen inte så påträngade när barnen tröttnat!"
    WHAT??

2. "Vad kostar dem?" Frågar pappan över telefonen, då hans dotter vill ha kanin. 
    "250 kronor." Svarar jag. 
    "Kan jag få den för 100 kr om jag kommer och hämtar den själv & inte tar bur till?"
    **Ursäkta mig, men jag har varken hemleverans eller skickar med bur som standard! 250kr e ju knappast en riktig summa, eller??
    **

3. 
"När kan jag hämta ungen?" Frågar en yngre kille i 20-års åldern.
"Vill du inte vänta tills jag könsbestämt innan du bestämmer dig vilken du vill ha?" Frågar jag, ungarna var då 3 dagar gamla. 
"Nej, nej. Det behövs inte. Jag ska mata ormen med den, boaormar är ju rätt stora."
Jag drämde luren i örat på idioten.

4. 
"Vad kostar dem?" En liten tjej, 6-7 år. 
"250 kronor." Svarar jag.
"Kan du hålla ungen tills den är 8 veckor?" 
"Ja, det kan jag. Men då vill jag ha 150 i förväg, så betalar du resten när du hämtar ungen." 
"OKej, jag ska ha ungen."
**jag skickar mina kontouppgifter & ger hennes föräldrar 3 dagar att skicka pengarna. När 3 dagar gått ringer hon igen.**
"Jag ska ha ungen, men jag har inget konto. Kan jag hämta den nu?"
"Ungen är 4 veckor & alldeles för liten för att flytta."
"Men jag vill ha ungen!" Säger tjejen. 
"Det förstår jag, men du får vänta. Sedan måste din mamma eller pappa skriva på ett köpeavtal när ni hämtar kaninen, då du är under 18 år."
"Måste dem det?" 
"Ja, det måste dem. Annars säljer jag inte ungen till dig."
"OKej, då ska jag inte ha den."
**5 veckor gick & jag sålde ungen till en annan familj. Tjejen ringer upp mig igen.**
"Har du kvar ungen?"
"Nej, han flyttade i fredags."
"Men jag skulle ju ha honom!" 
"Du betalade inte in tingningsavgiften, så kaninen hade du inte bokat."
"Har du inga andra ungar?"
"Nej, han var den sista att flytta."
"Men jag vill ha en kaninunge!"
"Då föreslår jag att du köper ett gosedjur. Kaniner är inga leksaker." 
Jag blir inte ens förvånad längre. Suck🥵

Ingen av de ovanstående åkte härifrån med en kanin

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fossingen
0

#2 Haha, jag gjorde de när jag blev fett less folk, men då träffade jag snabbt seriösa köpare.

#3 Jamen gu håller fett med.

Peak303
1

Jag hade en som verkade jätteseriös. Hade pratat jättelänge med personen och kaninen var mot 8månader gammal. Skulle ett ärende åt samma håll så tänkte att jag kan lika bra lämna av kaninen. Det verkade lite skumt då dem inte hade pengar ute och var tvungen att åka och hämta det. 

Men lämnade kaninen då allt där efter ändå var okej. Som tur är var vi kvar i trakterna då vi efter 1½h timme får ett samtal från köparna om att dem inte kan ha kvar kaninen för att dem måste åka till sitt hemland.. 😡

Han fick komma hem igen och hamnade sen i ett underbart hem som tur är. 

Men oseriösa mail och samtal är rätt vanligt. Hade en som försökte pruta ner priset på mina kaninungar som kostade 175kr… 
Har dock glömt bort de mesta då det varit så mycket oseriöst genom tiderna.. O_o

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

farvendal
1

#5 Haha va? Ångrade dom köpet efter 1 ½ h? 🤔

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
0

#6: Tydligen, var inte alls glad när jag fick samtalet av dem. Dem hade varit riktigt seriösa i både telefon och mail i över en månad och sen ångrar sig på 1½ timme..

-'  Malin Hultman

pernillaoscarsson
2

Absolut! Den ena som ringde hade två år tidigare köpt en unge utav mig. Den gången verkade hon väldigt seriös  och berättade att hon hade haft kaniner väldigt länge. Så när Albert flyttade kändes det väldigt bra. Några månader senare träffades vi igen och jag frågade hur det var med kaninen. Den var död, antagligen ihjälskrämd av deras hund. Och då var kaninen ändå van vid mycket liv och rörelse från både hund och katt. Men visst, sådant som tyvärr händer. Och nu senast jag hade kull hade hennes dotter via min bror fått reda på att jag hade ungar igen och ville köpa två. Mamman ringde oss och ville ha två ungar. Jag hade satt priset till 300/kanin. Men detta var för dyrt. Det var hennes dotter som skulle betala och eftersom kaninerna skulle vara en present till hennes kompis och de inte visste ifall kompisen ville ha dem så ville hon inte betala så mycket. Hon erbjöd sig att betala 200 kronor för båda kaninerna vilket i deras öron var ett rimligt pris? Och skulle inte kompisen vilja ha kaninerna så kanske jag kunde ta tillbaka dem igen? Att först "ha ihjäl" en unge och sedan försöka pruta ner 400 kronor med en sådan usel anledning, att man inte skäms eller?

Nästa var en barnfamilj, dottern hade varit med sin kompis och kollat på kaninen de hade tingat och blivit helt förälskad. Hon hade åkt hem till sin mamma och tjatat hål i huvudet på henne. Några dagar senare kom de för att titta. Mamman stod mest som en skrämd pedant tant i en gödselstack och undrade ifall de åt gräs? Eller ifall de behövde röra på sig mycket osv. Ingen unge för dem heller!

Sedan var det en dotter och en mamma som var och kollade och egentligen ville de ha en vit kanin men det fanns inga till salu någonstans så kanske min oliwer skulle duga. Men Imse var ju mycket sötare sötare och kunde de inte få honom så ville de inte ha någon. Men Oliwer var ju fin? De velade så mycket fram och tillbaka att jag bad dem leta efter kanin någon annanstans!

Gäller att vara uppmärksam på deras sätt att fråga om kaniner. Vissa vill verkligen lära sig allt för att bli ett så bra hem som möjligt medan andra mest frågar för att verka intresserad.

maddilin
0

herregud vilka människor.. de flesta barn borde inte få ha djur, de tröttnar och kan inte ta ansvar. De flesta som blir "intresserade" bara för att ha kan oftast ingenting heller så jag skulle aldrig våga sälja till nån jag inte var stensäker på.  Inte för att jag håller på med kaninförsäljning men ändå.

Evelina!
6

Jag har sålt två kaniner i mina dar och dessbättre har de hamnat i toppenhem, så kan inte påstå att jag råkat ut för någon oseriös. Däremot är det ju fruktansvärt det ni berättar. Och framförallt BRA ATT NI STÅR PÅ ER! Människor som inte har tillräckligt med vett i skallen ska inte ansvara för ett djur!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

ninen DH
5

Hur säger man till en oseriös köpare att de ej får köpa kaninen, utan att vara ohövlig? 🤔

Roshallon
0

#3, #5, #8, Hjälp! Man blir ju mörkrädd av att höra alla era historier! Nej, vissa borde verkligen tänka till både en och två gånger innan dom skaffar djur. Dom är inte slit-och-släng-saker!

#11. Bra fråga.. :/ Nån som har tips??

Henni-Chan
5

Tyvärr finns det personer som inte riktigt har tänkt igenom köpen eller som helt enkelt är rötägg. Och det är inte bara om man föder upp sällskapskaniner utan både inom utställning och hoppvärldarna finns sådana (alla djurslag). Vilket givetvis är riktigt tråkigt.

Jag brukar alltid köra på taktiken att informera ordentligt både i telefon och via mejl om hur länge kaninen lever och vad som faktiskt krävs av en som blivande kaninägare. Många backar redan via den kontakten. Men jag är ärlig och känner att jag hellre sitter med en kanin för mycket än att den ska flytta till ett hem där den bara får sitta.

När väl köparna kommer ut till mig så tar jag hela värvan igen, face to face! Då brukar de som inte riktigt förstått faktiskt inse vad det är de ska ge sig in på och då har de valet att välja. Vid köp går jag alltid efter magkänslan och om den inte säger att "det här blir bra!". Då säger jag det rakt ut att jag inte tror att det här blir bra eller att jag tycker de ska åka hem och fundera lite till. Är barnen med så går jag ner på deras nivå och förklarar vad det innebär att bli ägare till den lilla kaninungen. En del föräldrar gillar det och andra inte. Men då säger jag det att det till de senare att jag tycker det inte är mer än rätt. När en människa är 10 år gammal har hon normalt sett utvecklat förmågan att förstå att hennes handlingar påverkar andra människor och djur.

Men sen är det också många som reagerar när jag säger att ungarna kostar 400-600 kr. En del uttrycker att det är dyrt för korsningar och en del säger att det är dyrt för en kanin och att de kan hitta betydligt billigare på blocket eller i djuraffär. Hah! Säger jag då och berättar att djuraffärer tar samma pris som jag och att om de vill köpa en kanin för 50 kr kan de göra det på blocket men tyvärr inte av mig.

Haha nu blev det värsta boken här och vet att jag skrev lite vasst kanske men jag är, som många andra här inne, otroligt mån om vart mina bebisar hamnar oavsett om det är till hoppare eller sällskapshem. Jag känner att en ärlig och öppen kontakt från ruta 1 är det bästa. Sen är det upp till köparen hur den vill göra.

Till sist vill jag bara säga att jag naturligtvis försöker vara så trevlig som möjligt men samtidigt informativ och rak vad som gäller. Kaniner är ju ändå ett socialt djur som kan leva upp mot 12 år om man har tur 😉

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Delilah81
3

Jag har bara sålt en kanin, och kommer inte sälja fler, då jag inte avlar.  Hade den ute på blocket, och en som svarade och låtsade vara intresserad, ville egentligen bara veta vad färgen kallades 😟

Men det som var värre var att när jag väl sålt ungen, till en som verkade vettig och hade en bra bostad att erbjuda (jag åkte själv dit och lämnade kaninen), och allt verkade i sin ordning. Hon var i 35-årsåldern och hade redan två kaniner.     När jag efter en månad hörde av mig till henne för att kolla hur det gick, hade hon sålt kaninen vidare, eftersom ögonen rann på den, och den var dålig i magen..  😕 Istället för att uppsöka veterinär. 

Jag vet inte var den stackars ungen hamnat, men jag har en känsla av att den inte lever längre.

Roshallon
2

#14 Nej usch vad hemskt! :(

[Lollo 97]
1

Jag har haft kaniner sen jag var 6 år. Jag tog ett hemskt stort ansvar för dom. Jag släppte ut dom i deras hagar gav dem mat och sånna saker. Jag är inte vuxen så vill inte ha fråga om min ålder helst. Har fortfarande kaniner. Dom har det bra. När jag var 9 år så fick jag första kullen var seriös mot dom med. Dom fick vila hos mamman. Jag var aldrig och störde utan det fick vara ifred.

Så alla barn är inte oseriösa. Men många är det och använder djuren som leksaker och barn som gör så ska inte ha djur över huvud taget.

Peak303
3

#16: "Så alla barn är inte oseriösa."

Vad jag ser så skrev #9 "de flesta barn" det innefattar ju såklart inte alla. Självklart finns det yngre som tar hand om en kanin som man ska medan de flesta(många av dem) inte gör det.. 🙂

-'  Malin Hultman

Delilah81
1

#15  Ja, det är ledsamt 😢  Blir väldigt ledsen när jag tänker på det..

Kan bara hoppas att nya ägarna tog den till veterinär.  Och att han mår bra idag.  Var en väldigt tillgiven unge, tiggde om att bli upplyft och slickade ens händer och bara mös när man höll honom…   Världens snällaste.

[Lollo 97]
0

Aa, men jag skrev så för jag är inte oseriös mot mina djur 😉

Tyckte bara att jag skulle skriva så. Vet inte varför.

Matte516
8

jag var med om en grannes kompis som kollade på kaninerna… En liten flicka som snart fyllde år. När hon fick syn på Nejlika, tog hon ett stadigt tag om min syster(som äger nejlika) och sa  med krävande röst "Kan jag få den där i födelsedagspresent" 

Min syster svarar:

"Nej, hon är inte till salu, men hon kanske kommer få en kull någon gång"

Hon:

"Men, du det är ju min födelsedag snart, och jag vill ha den!"

efter en lång diskussion slutar det med att ungen surar och springer iväg. 

16# Nu säger jag inte att alla yngre är sådana, jag är själv ung.

Hälsiningar från mig

Delilah81
5

#20  Åhh!   Blir galen på bortskämda skitungar!  Typiskt bortskämd flicka!  Sura och springa iväg.  Ja, jag har själv en dotter, men har ändå uppfattningen om att just flickor blir bortskämda och daltade med i högre grad än pojkar…

[neptunens]
7

#11, Jag säger som det är. Tycker jag att de inte verkar tillräckligt pålästa så säger jag det, eller att de inte kan erbjuda det hemmet jag önskar för kaninen, typ. De tycker oftast att du är en bitch, oavsett vad du säger så då är det lika bra att vara ärlig iallafall 😉

maddilin
0

#16 Jag fick ett marsvin när jag var 7 år tror jag så jag hade också djur från att jag var ung. 
Ungarna som bor på min gata springer alltid fram till kaninen om den är ute och slänger in saker och stör den. Ingen respekt alls och förstår inte att dom stressar honom. Dom gjorde samma sak mot min förra kanin.

Algotgardens
1

#11 Som uppfödare har du rätt att säga att du helt enkelt inte vill sälja till någon efter som att de inte uppfyller de krav som du ställer på köpare och så kan du eventuellt säga att de får kontakta dig igen när de tagit sig en tankeställare och åtgärdat det som du anser vara ett problem (om du anser att det går). Svårare än så är det inte.

MsSofieG
4

Wow är ju nästan läskigt att läsa om det ni varit med om här 😮 Trodde inte folk kunde vara så ignoranta för ett liv som vissa verkar ha varit.

borkadottir
5

Jag pratade uppfödning och försäljning med en av tjejerna som jobbar på djuraffären där jag handlar. Som anställd på djuraffär får man inte neka en köpare. Som uppfödare har man den stora fördelen att faktiskt kunna säga nej. Bra alla ni som säger nej och ställer krav på köparen!

Lexie82
1

Förstår inte det där med att pruta.. Vill man inte betala det begärda priset får man väl leta kanin någon annanstans?

Jag föder inte upp kaniner och har bara sålt en kanin, så jag har ingen direkt erfarenhet av den biten. Däremot är jag på gång att börja föda upp dvärghamstrar, och jag hoppas att jag kommer ha bättre tur med köpare än vissa av er verkat ha.

Roshallon
0

#26 Är det sant? :( Snacka om att bara vilja sälja och inte se till kaninens bästa…

Roshallon
3

Som jag skrev i trådstarten så verkade inte mamman bry sig om det jag sa ang. kastreringen, och i ett sms i morse berättade hon att hon gärna ville köpa en kaninhona av mig. Men med möjlighet att kunna lämna tillbaka om det inte gick bra att ha henne och deras hane tillsammans.

Sa som det var att jag gärna såg att de kastrerade hanen först, eftersom honan annars skulle få ungar så fort hon blev könsmogen, och berättade också att det är mycket som kan gå fel vid en födsel. Både ungar och mamma kan dö om man har otur, och med en förstaföderska kan vad som helst hända.

Sa också att om de kastrerade hanen, kunde visa upp kvitto på det plus ha tålamodet att vänta i 2 mån efter kastreringen med att hämta hem kaninhonan, så skulle de få köpa henne.

Inte fått nåt svar ännu…

goldcool
8

#2  neptunen >>  "Att ta ett högre pris, ställa lite krav samt motfrågor brukar skrämma bort de allra flesta oseriösa typer."

Det var det bästa jag hört sen jag konfirmerades.

Kan intyga att citatet stämmer. Dock inte mot riktigt alla, men många.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

fossingen
1

#30 Jepp, ibland är man helt enkelt för snäll :)

missan´s
0

Så tråkigt när sådant här händer! Djur är inget man bara skaffar och har. Djur behöver kärlek, Motion, mat och att bli ompysslat och till det krävs det kunskap. Det är absolut ingen man tröttnar på!😡

Det här hände denna stackars kanin i sommras:

En av min kusins kaninungar var kvar från kullen och det skulle komma ett par och titta på honom. Det var flickan, i 9-10-års åldern som ville ha en kanin. När dom kom för att hämta kaninen så satt mamman, pojken och flickan kvar i bilen. Pappan kom ut och fick hålla kaninen i famnen, ställde lite frågor, sen tog dom med sig kaninen, det var bara det att dom hade "glömt" en transport bur.😕

Två dagar efter ringde pappan och sa att hans dotter inte hade kunna sova för att hon trodde att kaninen skulle 'äta upp henne'. Dom lämnade tillbaka kaninstackaren. Men hälldre det än att han satt i sin bur och inte blev ompysslad!😡 

Det var faktiskt mycket bekvämare att lämna ifrån sig kaninen till ett annat hem där han fick det bra, och blev ompysslad av en tjej i 15-års åldern! Inte minst kaninsällskap, dessutom hade ju tjejen mycket mer kunskap om kaniner och hade ju det sen tidigare.🥵👍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Algotgardens
2

#32 Kan ju vara så att kaninen stod i sovrummet och på natten hörde flickan kaninen tugga på hö, kan vara obehagligt för en liten flicka. Jag tycker du är elak som säger att hon är oseriös för det.

Hade själv jättesvåra problem med sömnparalyser och kunde inte ha kvar kaninerna i sovrummet för jag fick förskräckliga hallucinationer av just tuggljuden. Sömnparalys är ett tillstånd som sker när du sover, man vaknar upp och är "vaken" men man är helt förlamad förutom i ögonen så man kan se sig om i rummet. Drömmar fortsätter att utspela sig, fast då istället ser man det hända I RUMMET, alltså hallucinationer. Har ex. sett hur en man långsamt krupit fram mot mig på golvet, hört en röst som säger att jag måste rädda min familj från en mördare medan jag hört dem skrika från köket men jag var som sagt helt förlamad. Flickan kan ha lidit av någonting sådant, jag gjorde det när jag var yngre men förstod inte vad det var för än nyligen då det började hända flera gånger per natt.

missan´s
0

#33 Jag menade absolut inte och vara elak! Jag bara menar att man kan tänka efter innan man skaffar kanin och att man inte bara kan göra hur som helst, man måste tänka igenom väldigt noggrant. Det är ju inte så tryggt för varken kaninen, den som säljer, eller för flickan. Men om flickan var så rädd så tycker jag dom gjorde ett bra val att lämna tillbaks kaninen, så kan dom ju kanske skaffa kanin när dom har lite mer koll och flickan blivit lite äldre. Men okej, det kanske var lite elakt att skriva på det sättet, lätt för mig att säga som inte har kaninen varken inne eller är rädd för dem. Så jag ber om ursäkt för det.🤐

Det jag menade med att det var oseriöst är väl mer att dom inte hade tänkt igenom allt än. Dom visste inte så mycket om kaniner, hade glömt transportbur och lämnade tillbaks kaninen tillslut. Föräldrarna har ju ett ansvar när man skaffar kanin, med det att ha mer kunskap. Det hade bara varit lite tryggare om dom kunde mer om kaniner också, det var väl lite därför. Tänker också för kaninen.🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Roshallon
4

Fick ett svar på min annons där det tydligt stod när kaninungarna var födda och när dom skulle vara leveransklara samt pris:
Vi kommer och hämtar två honor i morgon! Är det bästa att transportera dom i varsin bur? Eller ihop? Vad kostar dom?

I dagsläget är ungarna 5 veckor gamla……. Om dom läst hela annonsen hade de inte behövt fråga! -.-

Cotast
3

Människans ignorans har sedan länge slutat förvåna mig😂
När jag läser vilka rötägg ni alla råkat ut för, är jag nästan glad att jag slutat avla & enbart tar in djur som behöver ett hem, istället för att avla och behöva ta emot sådanna otrevliga människor😛

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Kaninernasvän
1

Man blir ju mörkrädd när man läser allt det här!

http://mylifewithrabbits.blogg.se/ Blomma

Roshallon
0

Nån mer som har skräckhistorier på lager? :P

Linda1977
0

#38 Då de inte verkar ha några tankar på att kastrera sin hane så tror jag att de vill ha en hona för att helt enkelt ta egna ungar. Jag skulle säga nej till dem - Då de antagligen inte tänker kastrera någon av kaninerna, tanken verkar ju mer att sätta in honan direkt till hanen, det skulle inte jag utsätta en liten unge för och hade sagt blankt nej. //Linda

Roshallon
0

#39 Helt rätt. Sa det till dom att om dom kastrerade hanen och kunde visa upp kvittot på det så skulle de få köpa en hona, men det har gått en vecka nu och har inte fått något mer svar… Tror jag skrämde bort dom lite, men lika bra det. :)

Honorna har nu sålts i par till bra familjer, som har planerat i ett halvår och byggt burar och fixat hemma för kaninerna, så jag tror det kommer bli kanon. :)

Kaninernasvän
1

Det här har inte med kaniner att göra utan en hamster, jag har själv haft en hamster och blev jätte ledsen och arg när jag fick höra detta. Det var en familj som hade en hamster och den hade fått gå runt i en sådär liten boll och fastnat i den bakom soffan, familjen hade då "glömt" bort hamstern och hade sedan åkt utomlands, och när dom hittade hamstern var den stendöd,den hade alltså svält till döds. folk som inte kan ta hand om djur ska inte få ha djur! Usch blir så arg.

[Mintassen]
1

Fy alla personer verkar inte vilja djurs bästa 😡

Sasa Allie
0

#41 Helt otroligt att man bara kan glömma bort ett djur så där. Hoppas inte att dom skaffade ett nytt husdjur eller hade en annan hamster (måste inte varit en hamster).

BamsePower
0

#41 Min dvärghamster brukar med gå i sin boll och fastna under elementet. Men jag glömmer inte henne då jag har för bra hörsel och hör alla konstiga ljud utan problem. Men vet inte hur de tänkte. Om jag ska iväg så är djuren det sista jag kollar innan jag ger mig iväg så att alla är i sina burar och har det dem behöver! 😐

Svado
0

#41 Nej men fy :( :( :( Stackars lilla krake……

Blir nästan lite tårögd när man tänker på hur den stackaren måste mått… USCH :(

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Roshallon
0

#41 Bara det att de åkte iväg UTOMLANDS utan någon som kollade till djuren skrämmer mig nåt ofantligt…. :(

Kaninernasvän
0

Ja, helt sjukt att man glömma bort sitt djur sådär😡

Det gör ont i hjärtat när man tänker på de:(