Vanlig kanin & hare.
Jag kan verkligen ingenting om kaniner, men undrar vad skillnaden på vanlig kanin & hare är?. Bortsett från att en hare lever i det vilda? .)
Skillnader
- Haren ser annorlunda ut rent utseendemässigt.
Skogsharen byter tex päls vintertid till en vit päls. - Den går dräktig 40-45 dygn och föder sk borymmare, dvs ungarna har päls, ögonen är öppna och den lämnas i en grop eller liknande.
Till skillnad från en kanin som är dräktig 28-35 dagar och föder ungar som är nakna, blinda och döva. - Harar har svarta örontoppar, vilket inte kaniner har.
- Haren lever på ängar och fält, medans kaniner mer tycker om sandig mark som är lättare att gräva hålor i.
OKEJ.. Tack för svaret ^^
Harar är experter på att springa fort medan kaniner är experter på att gräva + det Ninni skrev.
Kaniner lever också i det vilda ^^
Emma
På 4hgården i Växjö, rymde en kanin & kom tillbaka dräktig med en hare. Ganska häftigt. Hon fick sedan en kull på sju små korsningar som blev friska & fina. Även sålda. Två stycken behöll vi, tyvär tjuvparades dem senare på sommaren & tillsammans blev det 12 kaninungar. Vissa ungar såldes, men resten dog tyvär samma sommar av kaninpesten som gick i Växjö. Tråkigt, men häftigt att kaninen försvann, parade sig & kom tillbaks!!! :)
#5: Kanin och hare var det inte, om honan fick ungar.
Detta då kanin och hare kan inte få avkommor tillsammans, då de har olika antal kromosomer.
Så det lär ha varit en vildkanin som varit i farten. =)
Men kan vildkanin ha viltfärgad päls? För dem såg verkligen ut som harar! :o mamman blev viltvärgad med uppåtstående öron, liten & nätt.
#7: Japp, alla vildkaniner har viltfärgad päls. =)
Viltfärgad är ju grundfärgen.
Jaha, haha. Har inte läst så mycket om det ;)
#5 I växjö? :) Jag bor i växjö ;D (ot (A))
Emma
Ofta? :) Haha. Jag med :)
Vad kan kaniner inte äta??????
*Bild borttagen av Medarbetare, för respekt till fotografen*
#12 Varför dra upp en så gammal tråd, varför inte göra en egen?
… Och ta bort bilden, google är ingen bildbank.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ok