Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1664 ggr
EmelieSofia
0

Blöta kaniner?

Mina kaniner sitter ute i hagen och är helt sjöblöta. De verkar ogilla det, skakar på sig och ser allmänt obekväma ut. Det regnar rätt bra ute och gjort länge.

Varför?

Det kan gå in i sitt hus, eller under det. Hanen har även en presenning över större delen av buren, men han sitter ändå där han får regn på sig. Jag kan ju inte tvinga dem att gå in.

giffan
0

Jag skulle ta in dom om de va mina kaniner..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

EmelieSofia
0

Ja, jag kan lyfta in dem. Men de springer säkert ut med en gång. Förstår bara inte varför de inte håller sig under taket…

giffan
1

Brukar dom vara i huset annars då? Kanske dom inte trivs där. Då skulle jag ta in kaninerna under tak tills det regnat klart. ställa buren någonstans i en carport eller liknande

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

EmelieSofia
0

De brukar ligga under den mest, men jo det är i huset med. Det är ett stort hus för 3-4 kaniner som står i en 5x3 meter stor Hage. Så det är inte bara att flytta på. Finns även en pall och lite andra ställen att gömma sig under.

Jag får ta och bygga ett annat skydd till dem också och se om de duger.

ALEVIUSS
0

Ja så beteer sig min knashane också! Vår-sommar får han vara i sin stora Hage i flera timmar i sträck. Han har 2 boxar som han brukar ligga och vila i. Men ofta när det regnar sitter han under regnet i godan ro. Om det bara duggregnar bryr jag mig inte, tänker att han kan själv få avgöra hur fuktig han vill bli. Men om det regnar stora mängder får jag helt enkelt lägga honom i uteburen. Det händer att jag är sen i att upptäcka att det regnar och om han är jätte blöt får jag torka honom med handduk och eventuellt torka med hårtork på lägsta värme om det är kallt ute. Han älskar hårtorken av någon anledning haha!.  Men ja dem verkar inte vara så bra på at bedömma läget? eller så vill dem passa på och ta en dush?

[Mi-rand-a]
0

Mina valde också att sitta i regnet istället för i buren, jag märkte att båda var väldigt obekväma så dem fick flytta in och då blev båda mycket gladare :)

Cathérine
0

Om buren har en ingång och en utgång, så att kaninerna ha minst 2 olika öppningar funkar det oftast bättre. De känner sig tryggare på så viss att de kan fly vid fara. I naturen finns också flera in- och utgångar. 

Självklart viktigt att placera öppningar så att det inte  blåser för mycket eller kan regna in. 

En möjlighet är även att placera en kattlucka som andra utgång. Kaniner kan lära sig att gå genom en kattlucka. Först står kattluckan öppen, sen kan luckan hänga ner och kaniner förstår att de kan gå igenom.

#4 Du kan prova med en öppning till, då behöver du inte flytta eller bygga om

EmelieSofia
0

Ska prova att göra en lucka till :) Det var torra och glada förut när jag var ute så de led nog inte av det idag i alla fall.

[tintilar]
0

Mina sitter också i regnet. Verkar inte bekymrade alls. Mina höns är lika knäppa. :)

[Lollo 97]
0

Min brukar också sitta i regnet. Mina verkar inte vara besvärade av det. Dom har hus att gå in i men det gör de inte. Så de kanske tycker det är lite skönt med lite regn.