Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 299 ggr
Opalen
0

skendräktighet?

hej! finns det något man kan göra åt skendräktighet? tack :)

MVH Lovisa och kaninerna.

Bunnydonna
0

Hej! Min Molly var hopplös ett tag på att boa och det varade i ett halv år. Fick det rådet att inte låta boet vara utan ta bort det och åter ta bort det. Till slut så kommer hon att tröttna:) I dag fyller min älskling 2år och är en väldigt bestämd Donna. Mvh Bunnydonna

[Hallons]
1

Antingen så försöker du låta det vara till honan slutar vara skendrätig. Eller så kan man kastrera. Dock är detta en ganska riskfylld operation och det är inte alltid att det hjälper. Ibland kan man ta bort boet. Jag brukar inte göra detta utan låta kanin honan hålla på, det ligger i hennes beteende 😉

RebeccaG
0

De gånger mina honor vart skendräktiga har jag plockat bort boen. 1 hona gav upp efter att jag plockade bort boet, medan hennes syster byggde bo, på bo… Som Hallons skrev kan du kastrera, vilket jag skulle gjort ifall hon inte ska avlas på. Kastrering av hona är inte mer riskfylld än att kastrera hane, då sövningen är 'det värsta', vilket de flesta klarar utmärkt. Se bara till att ha en duktig kaninveterinär ;)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Svado
0

När hundar skendräktar kan man dra ner ordentligt på maten i ett par dagar.

Då tror kroppen att det är svält på gång och kommer då "kasta" eventuella valpar eller låtsasvalpar som kroppens hormoner tror finns där, eftersom det är viktigare att tiken överlever än eventuella valpar.

Sååååå det kanske kan vara något? Prova att bara ge hö o inget annat?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman