Dammigt hö?
Blir tokig, nu är det andra gången jag kommer hem med dammigt hö. Har försökt googla runt, och vad jag mest hittar att dammigt hö inte ska ges alls. Inköper hö från djurmagasinet, och när vi pratade med dom om detta och bytte den senaste påsen med damm, så menade dom på att set är helt ofarligt och att det har med årstiden att göra. Även halm vi inköper därifrån har blivit extremt dammigt på senaste tiden. Har inte märkt att lille Theo nyser, men blir endå orolig. Höt luktar bra, ser inget fel med de som skulle indikera mögel, förutom dammet då. Det är när jag gräver lite i hö påsen som det blir ett dammoln. Okay att ge? Eller måste jag få tag på nytt hö så snabbt som möjligt? Tacksam för svar :)
Köp inte hö på djurmagazinet, kontakta en bonde. Lägg upp en annons på blocket. Ta-da.

Vet ej hur det är med kaniner, men till hästarna så brukar vi vattna höet om det har blivit dammigt. Som sagt, är ganska vanligt att det är dammigt just nu.
kissmekate.blogg.se
#1 jag har tänkt på huruvida jag skulle köpa från en bonde, men har svårt att ta mig ut till en bonde då jag inte har bil, har antagit att man inte kan få hemleverans precis? Men har du nå tips? på ett bra ställe i Stockholms området där man kan köpa hö så är förslag välkomna :) #2 Hm.. Hur gör man det? Sorry har inte så mycket kunskap om sånt här, att vattna höet, menar du då att skölja höt med vatten eller lägga det i vatten ett tag? Och sen låta det torka?
#3 Kanske betala en bonde för att köra ut det? Som sagt, lägg upp en annons på blocket om att du vill köpa hö, du kan ju skriva att du vill ha leverans till vart du nu bor mot betalning. Finns det ett naturnära i närheten av där du bor? Vet att det finns ett till, jag köper på naturnära i gbg, så vet inte vart det andra ligger.
Vattna INTE kaninernas hö.
Du får nog köpa Hö från ett annat ställe! För det är inte bra med för dammigt Hö! Om du bor i stockholm kan du säkert åka tunnelbana till något ställe :) eller tror jag att du kan beställa hem från någon sida som teddytassen kanske eller gnagarboden fast vet inte om de säljer Hö.. :)
Jag brukar försöka hitta stora påsar med hål i så man kan lukta på höet, har varit massor med hö som jag har hittat men som luktat dammigt och inte alls så som färskt hö SKA lukta men om du luktar så kan du känna om de luktar dammigt eller inte. :)
Eller som sagt, försök o hitta någon som du kan beställa hö ifrån. Om du har någon med häst så kan du ju alltid fråga där om deras häst(ar) äter vanligt hö eller hösilage. :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Tack så mycket för svaren. Var och bytte höpåsen idag, och när jag rotade i den nya nu under kvällen såg det mycket bättre ut. Helt klart så ska jag börja leta efter något bra ställe att köpa fint hö. Ha det bra :)
#3 Jag köper mitt från Foderboden i Haninge, www.foderboden.se. Ingen konst att ta en höbal på en kärra på pendeln och kaninerna älskar verkligen höet.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#3, Liljedals har hemleverans på hö, vet att de kör till sthlm med jämna mellanrum.
Kontakta en bonde # Håll rent # och försökt att "fluffa upp" höet då och då