Para om efter dödfödd kull?
Hejsan!
Nyfiken på hur ni ser på detta, men om en kaninhona fött en liten kull och fick tyvärr bara dödfödda ungar, hon är pigg och äter normal. När hade ni vågat para om igen?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Japp det hade jag. Men om att para om direkt eller vänta någon vecka beror helt på honan och säsongen.
Ja, oftast är det inga större problem.
Men en av mina honor fick en dödfödd kull för ca 2 månader sedan och då kändes det bättre att vänta, parade om henne ett par veckor senare istället, nu är hon dräktig igen och förhoppningsvis går det bättre denna gång :)
Min kanin födde sin första kull efter bara två veckor. Fyra små foster, självklart döda. Gjorde som #2 och väntade några veckor innan jag parade om henne för att hon skulle få återhämta sig psykiskt och fysiskt.
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Många uppfödare parar om eftersom honan kommer i brunst direkt efter att kullen är född. Självklart måste man ju se hur honan mår, hon kanske haft en lång och jobbig förlossning, då känns det bättre att vänta lite så hon får återhämta sig. //Linda