Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1946 ggr
[AnimalLover1]
2

Dödliga teckningar?

Vilka teckningar är dödliga? Någonting med brokad teckning är det enda jag vet.

Evelina!
4

När du parar brokat/mantlat med brokat/mantlat KAN det dyka upp vitscheckar (25 % sannolikhet). Denna färg är förknippad med kort och därtill kämpigt liv för kaninen som drabbas.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[AnimalLover1]
3

Men hur kommer det sig att det är farlig med denna teckningen? Och finns det uppfödare som säljer sådana kaniner?

[Lollo 97]
2

Hur kan det vara farligt att ha en viss färg på pälsen? Är inte så bra på päls färger så vet inte detta 😐

Evelina!
0

#2 Sök på vitscheck, vet att bl a Kaninmagazinet har info om vad som kan drabba vitscheckar. I utställningssammanhang avlar man ofta mantel + mantel för att få fram bra manteltecknade kaniner. Vitscheckar bör enligt min mening avlivas så snart som möjligt, för det liv som de lever är INTE värdigt. En uppfödare som låter en vitscheck växa upp/säljer en vitscheck medvetet är ingen seriös uppfödare.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
1

#3 Det är ingen färg som är farlig för en kanin att ha.http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
1

Du kan inte se om en kanin är vitscheck eller inte. Den kan se ut som en helt vanlig brokad, ibland även mantlad. Själva teckningen är inte farlig, men de kan få megacolon vilket gör det svårt för dem att passera mat och gaser som de ska. Detta gäller alltså bara ungar från en kull mellan två brokade (mantlad, sheck eller dalmatin samt feltecknade sådana = brokad) och det är bara 25% av de ungarna (statistiskt sett) som får megacolon. "Enkelt brokade" är utom fara. Om det är etiskt eller inte är upp till var och en att bestämma, men jag tycker inte det är OK. Det går att undvika, men det är svårt när det gäller scheckar med stamtavlor. Vanligtvis lever inte en vitscheck längre än ett år. De flesta blir inte ens sjuka så långe deras kost är stabil och inte ändras drastiskt, vilket kan betyda att det bara är Hö och några pelletsbitar som gäller, alt. avlivning.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

sara8282
0

#6 Hur vet man om en kanin är vitscheck eller ej?

Om det inte syns?  

Har sett bilder på vitscheckar, och jag tycker många av dem ser ut som min kanin, som är brokad.  Hon är svart runt ögonen, svarta öron och svart på svanstippen. Vit för övrigt.    Men det syns alltså inte på utseendet?   Hur märker man det?

Fridaaaa
0

#7 Går inte att se om kaninen är det eller inte. Läs #6.

sara8282
0

#8  Exakt, men hur märker man det då?

Fridaaaa
1

#9 Läs vad jag skrev, läs #6, så har du svaret.
Även länken i #5.

sara8282
4

#10 Hade svaret funnits i #6 så hade jag inte frågat.

Det enda jag läst är att de inte lever ens ett år, men att de flesta inte ens blir sjuka. Och att det inte syns på utsidan.

Hur vet man då vilka som är vitscheckar eller inte, undrar jag.

Fridaaaa
1

#11 Jag ser svaret på din fråga där.
Det står där att man inte kan veta det, precis som jag med skrev. Om man vet att båda föräldrarna är brokade/mantlade så finns risken att kaninen är vitscheck.
Läst även länken i #5.

Jag ser i alla fall svaret på din fråga i där jag hänvisade i alla fall, vet inte vad du vill ha för mer svar?

dermot
3

Det ser man på avföringen. En fullt fungerande kaninmage ska ha ljusa porösa kulor, är det en vitscheck så är kulorna små, hårda, kompakta och väldigt mörka och inte alls i den mängd en vanlig kanin avger.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#13 Men avföringen kan ju variera mellan kaniner med, bland annat beroende på kost mm. Haft kaniner som haft mörkare som inte varit vitscheck, jag tror inte det är så säkert tecken, samma med mängden,

dermot
4

#14 Då utfodras ju kaninen fel :) och får en normal kanin så små svarta kulor i liten mängd hade jag varit orolig… Och jag skrev att små, hårda, kompakta, mörka som en enhet! Inte antingen eller.

// Anka

Fridaaaa
1

#15 Jag skrev mörka, inte svarta. Och nej de kaninerna har inte varit felutfodrade. Jag tror det kan vara skiftningar, men såklart svarta ska de ju inte vara.

[AnimalLover1]
1

#15 #16 Min kanins avföring är ibland mörka och ibland ljusa så det kanske skiftar :)

dermot
0

Men nu handlade det inte om bara färgskiftnad utan även form och konsistens. :)

// Anka

[AnimalLover1]
0

Och är inte vitscheckar vita, även om de inte har svarta prickar?

sara8282
0

I länken i #5 står det ju att tydligaste tecknet är att den har några enstaka fläckar på kroppen.  Den kan se ut som en "väldigt vit, brokad kanin".   

Jag tror vi missuppfattade varandra.  Med att man inte kan se det, menade jag se på utsidan, tex teckning eller annat.   Med märka det, menar jag om man märker det på kaninens beteende, hälsa etc. 

Tänker på lethal white syndrom hos fläckiga hästar, då de fölen föds helvita, men ser ändå normala och välutvecklade ut.  Dock fungerar inte deras tarmar, och de dör därför inom några dagar.  Det går att undvika genom att inte korsa två hästar som bär på anlaget med varandra, då det är ofarligt då bara en bär på anlaget, men om båda föräldrarna bär på det är det ca 25% risk att avkomman blir lethal white syndrom.

sara8282
0

#13  Ok, tack för svar!

Då märker man det oftast relativt fort med hjälp av avföringen, alltså?

dermot
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 Ja Normala vs vitscheckspluttar

// Anka

dermot
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra bajs smulas sönder bara av att man trycker lätt. De andra går inte att få isär..

// Anka

sara8282
0

Tack!  👍

dermot
1

DOCK kan det misstas om kaninen är fel utfodrad, dvs alldeles för lite hö. Då kan bajset också vara små och hårda.

// Anka

hannabs
0

#22 Fast så där behöver det inte alls vara. Mina kaniner bor ihop och äter exakt samma mat. Honan bajsar stora ljusa kulor, hanen små och mörka. Så har det alltid varit och min kanin är inte vitscheck.

dermot
1

#26 Hur vet du att de äter exakt lika mycket mängd Hö?

// Anka

hannabs
0

#27 Jag vet inte om de äter samma mängd mat, utan att de äter SAMMA mat. De får 2 msk pellets var per dag och hade han inte ätit tillräckligt med hö så hade han ju inte kunnat hålla sig bra i hull och muskulatur. Men det jag reagerade på var ju att du skrev att det var vitschecksavföring vilket lika gärna hade kunnat vara avföring från min fullt friska kanin.

dermot
0

#28 Om du läser #25 så står där att det kan komma från en kanin som äter mindre hö. Det behöver inte ha något med vitscheck att göra, men på bilden är avföringen från en vitscheck! Jag säger inte att fin kanin inte är frisk, men ett BRA bajs ska vara poröst.

// Anka

hannabs
0

#29 Jag läste inte det inlägget utan kollade bara bilderna och tyckte det var synd om folk skulle gå och bli oroliga över sina kaniner som det kanske inte är ett dugg fel på. Därför påpekade jag att mina två friska kaniner får samma mat och bajsar helt olika för att det alltid finns individuella skillnader.

[neptunens]
1

#30 Jag skulle dock bli orolig om min kanin bajsade såna små svarta pluttar, även om den inte är vitscheck. Det är något som inte står rätt till isåfall.

hobbymupp
1

Vad som redan sagts om vitscheck är bra stuff :) Avla inte brokat med brokat så slipper man det, tyvärr vanligt inom utställningsavel. Frågan är om det ens är lagligt. Nåååja.

Så till bajset. Jag älskar bajs. En kanin som äter tillräckligt med fibrer har ljusa, stora, porösa pluttar. Sen är det självklart individuella skillnader, men det betyder bara att man får ge olika mängd och ev olika sorts foder till olika kaniner. Inte att det är ok med små, svarta och hårda pluttar. Målet ska alltid vara stora, ljusa och porösa pluttar.

http://kaninmagazinet.se/2013/august/avforingsanalys.html

Om ni undrar varför så kan ni läsa mer om hur kaninens mage funkar här:

http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html

Kaninen måste alltså äta grova fibrer, och de som är för grova sorteras väck och kommer ut i de vanliga pluttarna. Har kaninen inte ljusa, stora och porösa pluttar är det alltså inte tillräckligt mycket grova fibrer som går genom magen och kan sorteras bort :)

hannabs
0

När ens kanin är pigg och mår bra tycker inte jag att man behöver oroa sig och mixtra med en massa. Mina kaniner bor ihop och det kommer de göra tills de dör för de älskar varandra. Utan varandras sällskap hade de inte varit lika lyckliga. Enligt er så är ju deras nuvarande kost rätt för honan och fel för hanen. De har under åren ätit olika sorters hästhö från olika skördar. Magarna har fungerat likadant. Om ni nu hade ägt dessa två kaniner, vad hade ni gått runt och oroat er för och ändrat?? För min kanin mår säkert inte alls bra, stackars honom. 
Förlåt, men jag tycker ofta att kaninexperter/"kaninexperter" målar upp en överdrivet dålig bild när någon frågar något här på kif. Äter ni själva aldrig godis? Håller ni en perfekt diet? Är ni fit? Det finns väl inget extrahull på er? Eller…? Jag tycker såklart man ska ta hand om sina kaniner på bästa sätt men det behöver inte gå till överdrift. Mina kaniner mår bra, de är pigga och glada och faktiskt fina i hullet. Mer än så behöver man väl inte begära? Så, varsågoda och hoppa på mig nu!

hobbymupp
1

#33, eller så ser du det som att vi försöker hjälpa dig :) Positiv inställning gör livet bättre ^^ Din kanin mår säkert inte dåligt, men magen kunde funkat bättre

hannabs
0

#34 Jag inkluderade inte dig i "ni" utan tyckte ditt svar var bra, dock vet jag redan om det. Men ändå ett informativt och schysst svar. :) Jag syftade snarare på andra i denna tråd och även generellt hur det brukar se ut bland trådarna på kif. Tycker ofta synd om TS.

Men min fråga var ändå seriös, vad skulle ni kaninexperter göra om kaninen redan får fri tillgång på kvalitetshö och så pass lite pellets? Är det inte ett faktum att hans mage fungerar annorlunda än honans? Jag kan ju knappats trycka ner stråna i halsen på stackarn. Är det inte otroligt onödigt oroande och besvär att göra något (och i så fall vad) när han ändå är pigg och frisk? Ni får hemskt gärna svara.

Delilah81
0

Jag är ingen kaninexpert, men om jag sett att någon av mina kaniner haft så pass annorlunda bajs än de andra, hade jag nog kollat upp det hos veterinär..

Mina kaniners bajsar är ljusa och lätta att smula sönder.

Om de haft mörka och sega bajsar, trots samma foder, ja då hde jag kollat upp det..

dermot
2

#35 Jag antar att det är mig du menar. Men tror du inte att jag också vill hjälpa? Tror du jag sitter och lägger tid på att svara vad jag vet bara för att jag vill låta elak? Det är inte med mening, jag ber om ursäkt om jag använt för lite smileys. Jag skrev efter fakta och erfarenhet, bilderna ÄR på en vitschecks bajs, - precis som jag skrev! - samt en kanin som har en fungerande mage. Jag skrev även i #25 att en kanin som äter lite Hö kan också få liknande kulor. Jag tror på dig när du säger att din kanin mår bra, men magen hade kunnat fungera bättre. Självklart kan du inte tvångsmata din kanin, och det verkar som att du gjort vad du kunnat, så jag förstår inte varför du blir så upprörd? Jag förstår inte heller hur fett kom in i bilden när det inte var vad som diskuterats. Jag ber om ursäkt ännu en gång om jag låtit sur eller elak, men hur man tolkar det är väl upp till betraktarens öga.

// Anka

hannabs
0

#37 Jag är inte upprörd utan snarare blev detta den där pyttelilla droppen som gjorde att ytspänningen inte höll längre. Var och varannan tråd är trist att läsa och nu även denna. 
Det om dieter och träning handlade om att i stort sätt ingen människa äter exakt rätt mängd och sorts mat och tränar och håller sig i toppskick men visst mår vi bra ändå, lika så kan kaninerna må bra ändå. Jag tycker allt är så extremt överdrivet. Mår man bra så mår man bra. Och att jag skrivit mkt om att de är fina i hullet har att göra med att jag ville att ni skulle förstå att jag inte låter de äta massa gott hela tiden och anser "att de mår bra och är friska" fast att de är tjocka för jag är väl medveten om hur hemskt det är att utsätta sina djur för fetma.. Jag ville nog få fram väldigt mycket på samma gång och tyvärr blev det mesta riktat till dig. Egentligen handlade det mest om att jag är extremt trött på mångas bemötande här. 
Sedan står jag ändå fast vid att det inte är något att oroa sig för så länge ens djur mår bra och därför ville jag förmedla det till andra för jag tycker att det är att oroa sig i onödan.

hobbymupp
0

#35, Jag hade nog försökt med ett annat hö tror jag. Jag märker skillnad mellan olika hösorter när det gäller puttarna :)