Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 816 ggr
sara8282
1

Brokad eller dalmatiner?

Vad är skillnaden på dessa egentligen?  Tycker de är väldigt lika Funderar

En av mina kaniner är vit och har svarta öron, svart runt ögonen, och svart svanstipp.   Är hon brokad eller dalmatiner? 

Jag har inga planer på att avla på henne, men om jag skulle göra det och hon är brokad, då ska man inte para med en annan brokad vet jag..  Men går det med dalmatiner eller hotottecknad?

Om hon nu mot förmodan är dalmatiner, går det då att para med brokad?  

Jättetacksam för svar!

Algotgardens
0

Det är samma gen som ger dalmatiner och brokat (och även manteltecknat) om jag inte missminner mig.

[neptunens]
0

#1, Stämmer
Brokad är en dålig manteltecknad fast med ett annat ord.

Algotgardens
0

Så nej, du kan inte para med brokat, dalmatiner eller manteltecknat. Tror ej hotot heller (är ej säker, är ej så insatt i just den teckningen).

sara8282
0

Ok, men är hon brokad eller dalmatiner?

Har alltid trott hon är brokad, men så såg jag bilder på dalmatiner, och en del var väldigt lika henne…

Peak303
1

Hotot är brokad + holländartecknad. 

Ladda upp bild så är det lättare att avgöra vilket av det hon är.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Algotgardens
0

Så med andra ord kan du inte para henne med hotot, brokat eller matnetletcknat p.g.a. det som #5 säger. Para henne med en solid eller wiener.

[RC1393]
0

Scheckteckningarna är också brokade anlag, så de ska heller inte paras med hotot, brokat, manteltecknat eller dalmatiner.

[hannaaeeriksson]
0

Dalmatiner är en sorts brockad teckning, så en kanin som är dalmatiner är också brockad ;) Så din kanin kan vara både och :)

jossan84
0

Alla kaniner med K är brokade. Alltså är manteltecknade, dalmatiner och scheckar också brokade. Man brukar dock bara kalla teckningen brokad om den inte är någon av de godkända brokningsteckningarna,

dermot
0

En feltecknad dalmatiner är brokad. Har hon mindre än 4 fläckar på varje sida så räknas hon som brokad.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

sara8282
0

Ok, då är hon förmodligen brokad, då hon inte har en godkänd dalmatinerteckning 🙂

Och det går inte att para henne med brokad, manteltecknad, dalmatiner, scheck..

Hur är det med holländsk kanin?  Hon har holländare i sig, längre bak i släkten.

dermot
0

Holländare är OK eftersom det är ett annat vitfläcksanlag.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~