Acceptabelt bråk?
Har skrivit innan om två av mina kaniner som bor tillsammans, som börjat bråka. Elton, blir 4 år, och Adora, 5,5 månad.
De har bott tillsammans i 2,5 mån ungefär, och då bråkade de inte, det är nu på senare tid.
Det är Elton som jagar Adora, i morse var toalådan vält, och en massa av Adoras pälstussar låg i buren. I förmiddags var de i gång och Elton jagade Adora så pälstussar flög. Adora undviker Elton, är hon på bottenvåningen och han kommer ner, springer hon upp och gömmer sig.
Emellanåt sitter de dock tillsammans och tvättar varandra.
Är det för att Adora blivit könsmogen som det blir så här oroligt? Hon verkar ligga väldigt lågt, och det är som sagt Elton som är "bråkmakaren". Hon har fått ett ytligt sår på örat, och har blivit av med en del päls i nacken, såg jag när jag kollade henne…
Kan tillägga att jag har en bur några meter bort, med två honor på 5,5 och 4,5 månader, och när Elton får syn på dem, blir han arg och upprörd, och börjar jaga och bråka med stackars Adora.
Ska jag fortsätta ha de två tillsammans och vänta och hoppas på att det blir bättre när Adora blivit äldre, och kommit ur "tonåren"?
Eller bör jag separera dem nu?
Jättetacksam för svar! 👍
Kan förresten tillägga att den yngsta av de två honorna på senare tid försöker "para sig" med den andra, så det är rätt oroligt överlag hos kaninerna just nu.
du kanske ska sära på dem ett tag :)
Om hon är brunstig hade jag väntat med tt sära, det går över. Håller man på att ta isär och flyttar ihop hela tiden ökar risken för att de inte kommer funka ihop. Det tar sin tid. Sen funkar inte alla kaniner med vem som helst. Jag upplever det lättare att få ihop en grupp om de är flera stycken på en gång, du har inte möjlighet att ha de tillsammans med de andra honorna? det kan minska risken för individuellt bråk. På stor yta givetvis.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag vet inte om hon är brunstig, hon gör inte mycket väsen av sig, och ligger lågt, så att säga.. Dock har hon ju åldern inne.
Hade de inte funkat ihop från början, så hade det varit en sak, men de var väldigt harmoniska första två månaderna, inte minsta antydan till bråk…
Adora har morrat åt de andra honorna när hon fått syn på dem tidigare, så har inte känt att det varit ett alternativ att sätta ihop henne med dem, samtidigt verkar hon ganska låg och underlägsen nu, till skillnad mot tidigare…
Elton däremot blir ju upprörd bara han får syn på de andra honorna, så jag vågar knappt tänka på vilket kaos som kan uppstå om alla de fyra släpps ihop 🤔
Är lite orolig för att förstöra den fina relationen mellan mina två andra honor också, trots att en av dem rider på den andra ibland, så Bråkar de? aldrig…
Helst hade jag förstås haft dem tillsammans alla, som en flock, men är som sagt orolig för att det ska sluta med bråk och att ingen går ihop med någon…
#1 Känns som det kan bli svårare att sätta ihop dem igen sen 😕
Det är EXAKT samma problem som jag har haft med mina.
Ena bråkar med den andra och det kan ligga tussar i buren. Dock verkar det inte vara lika mycket som med dina, de har aldrig tappat så mycket päls och aldrig fått några sår. Men den ena attakerar den andra. Sedan sitter de och slickar varandra 🤪 Ska även tillägga att det var efter ett år de började bråka.
När de får en närmare titt på de andra kaninerna blir det slagsmål… (men som tur är har detta bara hänt en gång) Har provat att sära och sedan sätta ihop, men det förändrar ingenting. Det är en kille och en tjej och båda är kastrerade, så jag skulle inte säga att det är något att satsa på.
Eftersom att ena till och med har fått sår, tycker jag absolut att du ska sära. Det kan kännas tråkigt och man vill fortsätta så långt det går eftersom att de slickar på varandra. Men tro mig, båda kommer må bättre av det 🙂
#5 Bor dina kaniner tillsammans fortfarande?
Ja, det är tråkigt att behöva dela på dem, särskilt eftersom de var så bra vänner tidigare, men kanske blir det bäst 😕
Såret är väldigt ytligt, så tror inte det är någon fara alls med det, men det kanske är tillräckligt ändå… :(