Ögon/näsa
Nu har min kanin fått något med ögat. Jag misstänker ögon inflammation. Hon tappar päls kring ögat. Hon blir kletig och det. Så har vi näsan. Hon har fått sår kring näsan. Men det är nog för att det rinner snor. Hon har torkat snor kring näsan och det blir svart. Försöker tvätta bort det, men det vill inte hon hehe.
Behöver tips? på hur man kan få ögat bättre och hur man kan få bort snoret.
Tacksam för alla svar. 😊
Jag tycker du ska kontakta en veterinär. Din kanin är uppenbarligen inte helt frisk. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Om snoret är "svart" kan det vara torkat blod, du borde verkligen åka till veterinären direkt! Lycka till.
Pretty wise //
Jo det är så att det inte är blod. Det rinner ur näsan så hon blir torr. Så det är torkat snor som hon haft i typ 1 vecka för jag orkar inte få bort det för hon sitter aldrig still. #2 . Men det kan bero på att det dammar av höet och att det är fuktig luft i stallet. Så hon ska få vara ute en vecka eller 2 så får vi se vad som händer. Tvättar henne med koksalt lösning också. Efter det blev hon genast bättre i ögon och näsa. Så jag tror inte det är något farligt.
En kanin med nässnuva är sjuk och det kan bli kroniskt och smittsamt och därtill jobbigt för din kanin. Jag ansluter mig vid rådgivning #1 och #2
Besök veterinär för adekvat diagnos och behandling. Det kan inget forumsvar i världen hjälpa dig med.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Eftersom kaniner andas uteslutande med näsan är det fruktansvärt jobbigt för dem att vara snoriga då de inte får ordentligt med luft.
Dammigt hö är inget jag skulle ge till kaninen då det ofta dammar pga mögelsporer. För kaninens skull, åk till veterinär.
Tack för alla svaren. Hon är nu bättre och har inget mer snor. Så ska sluta använda det gamla höet och ta det nya.