Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 8184 ggr
[AnimalLover1]
4

Galler i botten?

Har ni galler i botten på era utekaninburar? Ska man ha kompostgaller i botten eller hönsnät eller något annat?

tlover
0

På betesburarna har vi det (annars kan rovdjur gräva sig in/kaniner gräva sig ut) vi har lite vad som finns tillgängligt men enklast är om det har större maskor.

På upphöjda burar har vi däremot det såklart inte (det är olagligt)

l'm back

Moalinn
2

*tassar*

Har lite samma funderingar. Gör det inte ont att gå på nät/galler?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tlover
1

#2 vad jag förstått vänjer dom sig (kaniner i naturen går ju inte på slätt golv utan på kvistar, barr osv sen så gör det nog mindre ont än att bli uppäten

l'm back

Moalinn
0

Ja, sant. Fungerar det med, som #0 sa, hönsnät?

Medarbetare på Djurfoto

tlover
0

#4 vi har haft det och det har funkat, man får ju hålla koll och laga då och då men mot marken måste dom ju gräva sig ut efter att dom bitit upp så dom brukar inte hinna rymma som om man har vanligt hönsnät till "vägg" (då behöver dom bara klämma sig ut ju)

Vi har däremot inte fått det testat med en räv eller så så jag vet inte om dom kan gräva sig in och sen riva upp nätet (rävar kan ju riva upp hönsnät i vanliga fall)

l'm back

[AnimalLover1]
0

Min honas bur har ingen burbotten så ibland när hon blir brunstig så brukar hon gräva långt ner i jorden men vet inte om den nya kanin (kanske ska ha en till) kommer gräva.. Jag bor i villa och vad jag vet finns där inte många rovdjur, katter finns ju men inte rävar

tlover
0

#6 det kan ju bero på hur just den kaninen är men jag har haft kaniner som rymmt på det sättet så jag skulle inte våga.

Sen så finns ju rävar i storstäderna också.

Är buren 100% tippsäker förresten, för annars skulle en förrymd hund kunna göra stor skada där.

l'm back

Delilah81
0

Jag har inte det.  Men vi har ca 1,5 meter högt staket, plus tät häck och nät runt trädgården.  Om kaninerna tar sig ut, kommer de ändå ingen vart, och jag tror inte att rovdjur har så lätt att ta sig in heller.

Hade det varit mer öppet där vi bor, så hade jag inte vågat ha dem ute utan nät i botten. Även om det inte verkar så skönt att gå på. 

Läste förresten att nät är plågsamt för kaniner, stämmer det? 🤔

http://www.kaninfakta.se/kaninbur.php

[neptunens]
4

#8, Haha lita inte på någonting du läser på den där sidan är mitt tips? 😛
Edit: Direkt citat från faktasidan " Saltsten/mineralsten är väldigt bra för deras tänder!"

tlover
0

#8 på ett sätt är det sant, det är olagligt att ha nät på upphöjda burar men på betesburar är det ok

l'm back

[annloo]
0

#8 det är inte precis optimalt för en kanin att gå på nät, men i många fall om man ska kunna låta dem beta är det svårt att lösa på annat sätt. Det bästa skulle ju vara att gräva ner stängslet >1 meter :)

tlover
0

Jag kan tillägga att i vår betesbur så hade vi också upphöjt plankgolv i bodelen och det tror jag kan vara bra, variationen alltså

l'm back

Evelina!
0

Har inte nät i mina betesburar, men är alltid ute och håller kaninerna under uppsikt när de är ute i rasthagarna.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

ALEVIUSS
0

#3 Men nu är väl inte metallgaller de samma som kvistar och barr? :p

Dessutom är barrhögar väldigt mjuka och sköna att sitta/ligga på :)

Men annars så tycker jag att man absout bör ha nätgaller i botten beroende på var hagarna är placerade och om man bor nära skog osv.

Själv har jag en stor komposthage. Med bärnät över för skydd mot rovfåglar.

Delilah81
0

#9  Ok då :)   Det var den sidan jag läste på när jag skaffade mina första kaniner, den sidan som kom upp bland de första när jag googlade på kaniner, som nybörjare 😕

Men salt/mineralsten är ju som sagt inget att rekommendera, trots det tror många att man ska ha det…  Tänke köpa kanin i djuraffär först (men ångrade mig) och salt/mineralsten fanns med på listan över nödvändiga saker att skaffa till kaninen.

De två kaninerna jag köpt privat, har båda haft saltsten hos sina förra ägare 🤔

Men det är helt OT, sorry!  :)

Delilah81
0

#11  Ja, det är svårt att lösa på annat sätt än nätbotten, men det allra bästa vore nog som du säger, att gräva ner nätet…

tlover
0

#14 det jag menade är att dom inte alls sitter på plana golv utan varierat underlag, dom kan sitta på småsten och grus också.

Och barr kan stickas nå så *censur* om man har otur. både mina kaniner och jag har testat det.

ang att gräva ner nät så ska man komma ihåg att byta nät ed jämna mellanrum eftersom näten blir sköra efter ett antal år, vi har funderat åp stenplattor el liknande men vi har inte testat det (alltså som grävs ner som rymningsskydd inte att dom ska gå direkt på det)

l'm back

goldcool
3

Det finns grovmaskigt galvaniserat sex-kantsnät, något grövre än vanligt hönsnät. Jula säljer det, men jag tror det egentligen bara finns på väldigt stora rullar så det är perfekt till såna som vill ha och behöver stora mått till burarna / hagarna. Alltså 150cm brett och typ 30 meter långt. (visst går det att klippa) Och kostar nog nästan fyrahundra spänn rullen, så det är väl lite dyrare än vanligt hönsnät då. Men vanligt hönsnät är egentligen inte så himla bra till botten.

Fördelen med större maskor 4-5 cm (i detta lite grövre nätet) är att det är mycket lättare beta av gräset, och faktiskt inte torde ge "skavsår" om man är nervös över det. Aaaa´ väldigt lite då. Även om tipset att variera trampandet mot såväl nät som t ex plywoodgolv, hyllor, avsatser m.m. är väl bra.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Moalinn
0

Tanken är att jag ska sätta så mina får fri tillgång till hagen (alltså bur + Hage tillsammans) på dagen när någon är hemma. Vi bor precis intill vägen och har aldrig sett något annat än rådjur här. Kanske inte behövs nät till botten ändå, om man håller ett litet öga på dem. Nät som tak är en självklarhet. Tycker det känns lite elakt att sätta dem på nät faktiskt.

Medarbetare på Djurfoto

goldcool
0

Det fanns en räv en gång som provade ta sig genom nätet från Jula. Genom att gräva sig upp underifrån. Han/hon misslyckades med det. 😃Jag är själv rätt nöjd med att räven provade, då känns det bra mycket säkrare m a o.

#14  Kan nog kvitta hur pass nära skog man bor, då rävstammen blivit många fler sista åren och är långt långt inne i städerna nuförtiden. Dom jobbar på under natten. Som en kompis som bor mitt inne i stan med kaniner sa, tvingades vaknade upp en morgon och då var alla fyra kaninerna uppätna. Jodå, en räv traskade runt även nästa kväll / natt, för att se om det gick att hitta fler…

[Rabbitlitenrex]
0

Gräv ner galler runt om buren ?:) typ 50-100cm ner

goldcool
0

Rävarna går samtidigt över stooora områden, så bara för att man inte "sett" räv där, så är där plötsligt en eller två som behöver mat. - Skriver det bara för att vara snäll. Så att man tänker sig för. Gissa hur många som blir "överraskade" varje år över att räven har ätit upp ens kanin… (för många, även om vi inte varje gång får läsa om det på iFokus direkt)

tlover
0

#21 om du menar som förlängning till nätväggarna ska man gräva djupt eftersom en räv snabbt kan gräva djupt.

Och som alltid med nät under mark ska man byta ut det med jämna mellanrum

l'm back

[Rabbitlitenrex]
0

#23 ska inte behövas bytas om man har bra nätt:) tänkte inte på det då jag inte har rovdjur i området där jag bor och har inget behov mer än 1m ner.

tlover
1

#24 allt bryts ner med tiden även guld. Även bra nät behöver bytas ungefär vart femte år när det är nedgrävt (det kan väl hålla längre men vill man riskera det)

1 m funkar för räv om man gräver ner en planka, stock el liknande vid slutet däremot så kan ju kaniner gräva djupare men man får väl se till att täppa igen djupa hål helt enkelt. (och räv finn överallt man ser dom bara inte så jo det finns rovdjur där du bor)

Sen så kan man ju kolla nätet då man ändå ska byta ut jorden en gång/år (pga parasiter) om man har kaninen där året runt.

l'm back

Delilah81
0

#25  Måste man byta ut jorden varje år?  Det hade jag ingen aning om!

Gäller det även om man har dem på altanen under vintern?

tlover
0

#26 man kan också bränna jorden vad jag hört.

Men har man tex sommar/vinterhage el liknande tror jag inte man behöver gräva ut. Det är ju så man gör med större djur för att minska parasittrycket.

Vi har alltid flyttat dom så det har inte varit aktuellt för oss.

l'm back

Moalinn
0

Självklart finns det rovdjur, det var inte riktigt det jag menade. Har själv haft kaniner och hönor som blivit tagna av mård. Tänkte mer att vägen utanför är väldigt trafikerad (den ligger ca 3 m från vårt hus) och om de bara är ute när vi är hemma och inne i buren när vi inte är hemma och på natten så tror jag inte att det borde vara några problem.

Medarbetare på Djurfoto

[Rabbitlitenrex]
0

#25 då har vi delade åsikter och erfarenheter då jag inte behövt byta nät eller byta jord. :)

[Rabbitlitenrex]
0

#25 måste påpeka att guld kan inte brytas ner av naturen, det är en ädel metall som inte påverkas av verken luft eller vatten. Att du påstår att guld kan brytas ner får ditt inlägg att verka mindre trovärdigt. (Var tvungen då jag tycker att det är överdrivet med parasiter och byta jord varje år)

tlover
0

#30 det är numera bevisat att guld bryts ner till och med i vakum, det tar lång tid visst men det bryts ner.

edit: silver tex hör också till ädelmetaller och silver ergar (jag har en del silver som ergat tex) att det är ädelmetall har ingenting med om det bryts ner eller inte.

Parasittryck är ingen inbillning, du kanske har haft tur och inte fått ett cocciodos utbrott men det kan hända och man ska försöka och undvika det.

Men som sagt att byta hagar el liknande funkar ju också (det är ju som sagt det man gör med större djur)

l'm back