Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 726 ggr
[AnimalLover1]
0

Allergivänliga kaniner?

Finns det allergivänliga kaniner? Isåfall, Vilken ras?? Tacksam för svar :)

Fridaaaa
0

Finns inga allergivänliga kaninraser, tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
0

Det finns allergiker som klarar rexpälsade kaniner och andra inte. Samt att vissa klarar normalpälsade och inte rex. Samt andra som inte klarar någon. 

Men det är väldigt individuellt.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[AnimalLover1]
0

Är rexar passande till kel? Eller bara Avel eller hoppning? Jag vet att det är från individ till individ men undrar bara om de typ är lika keliga som dvv kaniner eller så?

Fridaaaa
0

#3 Alla kaninraser skulle jag säga passar till kel, är individen man främst får gå på.
Finns dvv rex, dt har jag, envis & sprallig men mysig. Men hon behöver aktiveras, inte mest kel och gå i hagen sån var min första dvv rex hane också. Upplever att de kräver mer än dvv

Rexar fäller mycket också vid fällning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

Ja, många har rex och liten rex till kel. Sedan finns det ju rexpäls hos dvv också, och dvv är ju en kanonbra kelkanin.

Min mor är en av dem som klarar rexpäls, men inte vanlig päls. Så visst är det värt att testa, men man ska nog inet hoppas för mycket. Att kalla dem "allergivänliga" är fel, tyvärr gör många det…

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
0

Jag skulle väl säga att dvv rex är en väldigt aktiv dvärgvädur. Har själv aldrig haft en rex eller liten rex så det kan jag tyvärr inte svara på. Hoppas någon med den erfarenheten kan svara här. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

selma_duchess
0

Jag är pälsallergiker men klarar av rexkaniner:) Men du är ju såklart från individ till individ.

Jag har själv 2 rexar (strandad) och dom är väldigt keliga och går mycket bra att ha till kel men även hoppning och utställning:)

Deras päls är väldigt speciell och känns ungefär som plysch-aktigt. Det finns olika sorters rexar exemelvis: Dvv rex, satinpälsade (lite annan sorts päls) litenrex (mindre än vanlig rex) m.m. Strandad rasen väger cirka 3-5 kg. 

Det är helt enkelt att testa sig fram! Hoppas du fick lite tips? och råd:)

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

[tanyas]
0

#7 menar du att du klarar av rexpälsade eller även rasen "rex" ?

Algotgardens
0

Vissa allergiker klarar ex. teddysar bättre p.g.a. att de är långhåriga och då fastnar "dammet" från huden i pälsen istället för att det åker omkring. Det är ju huden man är allergisk mot.

Svado
0

Sen är det ju så att kaniner behöver daglig kontakt me människor och alla kaniner hårar mer eller mindre, jämt. Alltså dem är som katter, håller du i en kanin så kommer du ha hår på tröjan/knäet.

Sen är det ju också de med hö, kaniner ska ha hö varje dag.

Har du möjlighet o ha kaninen utomhus så då kan det säkert gå bra, men har du en familjemedlem som är allergisk o ni inte har någon möjlighet att ha kaninen ute så bör du helt enkelt inte skaffa någon kanin.

:)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[AnimalLover1]
0

Ja vi vet inte men jag tror att min brorsa är lite allergisk men vi har nu en utekanin så jag tror det får bli så:)

farvendal
0

#9 Inte alla gånger det är just huden man är allergisk mot.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

selma_duchess
0

#8 Jag har bara provat renrasiga rex så jag vet inte riktigt hur det är med tillexempel rexpälsad dvv;)

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta