Är det seriöst?
Känns som man måste vara med i skaf och att man har en uppfödning på mer än ett par kaniner för att ha rätt till Att ta en kull och kalla sig seriös, så känns det bland en del kaninfolk. Eller att man måste ha stor erfarenhet av kaniner. Så om jag som privatperson vill ta en kull på mina två kaniner för att jag vill behålla en och sen sälja resten så är jag mindre seriös då bara för det? Och om jag väljer att låta hemmet spela större roll än priset? ex: hemmet är perfekt och de får betala 100kr. Är jag mindre seriös då? Vill veta hur ni tänker.
Har du syfte och mål med din Avel så anser jag att det inte spelar någon roll om det är till hoppning, renrasig, projektkullar, satinrex Avel osv.
Sedan anser jag att man SKA ta betalt för djur. Det är levande varelser som inte ska ges bort hur som helst. Att ta 400 kr istället för tex 100 kr sorterar för det mest bort en del oseriösa köpare. De som säljer kaniner för 500 kronor eller mer är också lika måna om hemmet än de som säljer kaniner för "hem är viktigare än priset".
För mig är kunskap och mål viktigt med Avel.
Har man inte kunskap så är det mycket som kan gå fel och i slutändan kan djuren bli lidande. Utan kunskap kan man heller inte sätta upp realistiska och bra mål.
Med mål så ska man helt enkelt ha ett annat mål än "men det är ju så gulligt med ungar". Man ska vilja föra sina mål framåt. Sedan om det är korsningar eller renrasiga det har mindre betydelse.
Håller med #1 att djur ska få kosta pengar. Själv köpesumman är ju ändå en så liten del av kostnaden man har under djurets liv så då kan de gott få kosta ett par hundra extra.
#1 ex: Målet är att para för kel då min ena kanin har ett fint temperament men mest för att jag vill behålla en/två kaniner. Det står väl någonstans att man får para som privatperson om man vill behålla en eller fler? Vad skulle vara det oseriösa med min PARNING då? Sen priset sorterar aldrig bort oseriösa är min erfarenhet och det höjer inte heller värdet på djuret. det är billigt att föda upp så varför ha ett högt pris, jag vill inte tjäna pengar på det ju. men om jag skulle para så tar jag nog 400kr styck men köper man två får man det billigare. Inte säker riktigt men är det rätt köpare sänker jag klart priset. Berätta gärna vad ni tycker :)
Vill du hitta ett bra hem brukar det delvis funka med att höja priset och inte sänka… Att ha mycket kunskap om kaniner är ett måste! Men det är också många frågor du bör ställa dig innan, tex. Vad är syftet med kullen? Har du budgeten för om det skulle hända någonting? Är du berädd att ha 4 extra kaniner ifall du ej skulle få dem sålda? Kom ihåg att det inte bara är gulligt med kaninungar, utan mycket jobb!
#3 Du får som privatperson sälja alla ungar i en kull också.
Har varit i kontakt med Jordbruksverket och fått samma svar från två olika personer där.
Jag tycker inte det är mindre seriöst bara för att man som privatperson vill ta EN kull. Det viktiga är ju att man är lite noga med var ungarna hamnar när de säljs, och att man kalkylerar med risken att man får behålla samtliga kaniner länge. Samma gäller ju för uppfödare. Jag har själv funderat på Att ta en kull på vår hona i sommar, och behålla alla ev. honungar och sälja hanarna, med förhoppning att ha alla kaninerna i en grupp. Det är dock bara i tankestadiet ännu, och vi måste i så fall låna en lämplig dvv-kille att para med.
#3, Jag kan garantera dig att man inte tjänar pengar på att föda upp kaniner.
Det handlar ju inte bara om att tjäna pengar. Det kan vara en rolig hobby eller rent av självförsörjning. Ofta kostar det nog mer än vad man får in. I alla fall på kaninavel. Dyrare raser kan man nog tjäna pengar på, dyrare kattraser och liknande.
Jag ser inga problem med att som "vanlig" person tar en kull och säljer till ett pris på 300-400 per unge.
Lycka till med dina kaniner!