Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 326 ggr
Zekina
0

Toalåda

Jag har funderingar på att skaffa två lite större kaniner att ha i en stor box, samt stor utehage.
Ni som har flera kaniner i samma box/bur, hur gör ni med toan?
Jag har tänkt ha spån i hela boxen, men ska jag lägga spån i toalådan eller något annat slags material?

tacksam för svar!

annikajo
0

Har 3 i grupp, de tycker för olika om var man ska göra det, så en toalåda blev meningslös för mig. Eftersom de bor i en box i stallet har jag delat av en del med en 25 cm hög planka, dryga 2 kvm, där jag har ordenligt med torvmix (färdig blandning av torv o spån) som fungerar både som gräv och toa-avdelning. Så jag tar det värsta med hink o spade var 3-4:e dag, sedan byter jag allt ca 1 ggr i månaden.

Jag har tjockt med halm på resten av ytan, tycker dels att spån är alldeles för dåligt isolerande om man har betonggolv, dels att det grävs/flyger undan lätt så det blir kala fläckar - risk för trycksår, men det är bara min personliga åsikt. 

Men om dina är ordentliga o går på lådan så kan du väl ha spån där, det beror helt på hur de beter sig. Kanske en går och kissar duktigt där, sedan kommer nästa och gräver ut allt kissigt spån över 1,5 kvadratmeter….