Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 232 ggr
Flingan96
0

Kaniner tillsammans?

Jag är ganska oerfaren när det gäller kaniner så jag har en del frågor som jag önskar få svar på :-)

Jag har en okastrerad hane som är ca 5 månader gammal. Han bor i en stor året runt bur med utegård på ca 20 kvm.

Nu ska jag skaffa en hona, en liten unge.

Kan jag sätta in den lilla honan ( 8 veckor)  direkt med hanen i den stora buren på 20 kvm eller bör de ha varsin bur ?

Om jag måste ha dem åtskilda och vill ha ungar i framtiden, kan jag då sätta in honan till hanen i hans stora bur och låta dem vara tillsammans under hela dräktigheten och under tiden ungarna är små? Eller måste honan ha en egen bur där hon är själv med ungarna?

Fridaaaa
2

Du måste kastrera honom innan du släpper ihop honom med någon hona om det inte ska bli ungar, speciellt inte med en så liten, går inte. Sätt enbart ihop vid PARNING (när honan är minst 7-8 månader gammal).  De kan inte vara tillsammans under dräktighet = risk för dubbelparning plus att risken är extremt stor att han parar henne direkt efter hon fött med, så nej det går inte. Som sagt, enbart ihop vid PARNING, inte annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
4

Stopp! Om hanen är okastrerad så ska han INTE gå med en ung hona! Vill du ha ungar på de senare så parar du och sen håller de åtskilda igen. Annars kommer hanen para honan om och om igen. Vill du ha de tillsammans så kastrera hanen alternativt båda.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Flingan96
0

Då blir det varsin bur 🙂

Tack!