Tovig Teddy
Jag har en teddypälsad kanin, hon är 5 månade nu och har fått världens tovor som jag verkligen inte får ur… vad ska jag göra?
Jag har hållt efter så gott det går men nu har det tovat sig rejält.. Har även läst om att de kan vara "baby" pälsen som tovar sig lite och sedan faller av, stämmer det?
Kan jag klippa ner henne framåt sommaren? (också något jag läst om)
Vill bara dubbelchecka med er här :)
Bor hon ute?
Om hon bor inne bör du kunna klippa henne. Bor hon ute kanske det går att bara klippa tovorna?
Ärligt talat kan jag inget om teddy.. men jag hade nog klippt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Pälsen är jobbig som sjutton i den åldern. Har själv klippt ner min fuchs med sax och klippare.
#1 Ja hon bor ute! Har klippt så mycket jag vågat, är ju tovigt ända från skinnet så kommer inte åt allt.
#2 Ja men då stämmer det alltså att de är en värre period med pälsen! Vad använde du för klippare? Tyvärr så kan jag nog inte klippa ner henne än då hon bor ute. Har även läst att man inte ska klippa med klippare då den lätt fastnar i skinnet, stämmer det ? :O
Precis som katter så har även kaniner väldigt känslig hud så man får vara försiktig om man klipper ner med maskin, och försöka att klippa någon millimeter från huden. 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag skulle klippa tovorna då det kan skapas sår därunder tovan.
Långhåriga kaniner har väldigt mjuk päls, mjukare än katters enligt trimmaren jag gick till med en omplaceringskanin som var långhårig.
Det är iallafall ett tips?, gå till någon professionell om du ska raka så går det lättare. Kostade 500 kr om jag inte missminner mig.
Aut viam inveniam aut faciam
#3 #4 #5 Japp, skitsvårt att raka till att börja med och rekommenderar inte det.
Alla tovor klipps bort med sax, sen brukar jag klippa ner med sax så pälsen blir jämn annars hade min kanin sett rolig ut nu.
Sedan är det bara att borsta pälsen och klippa mer om det behövs.
Inte alltid lätt att få bort alla tovor då de kan vara täta mot huden, så då får man klippa det som går och borsta det värsta. Brukar använda spraybalsam om det är någon envis tät tova och sen borsta igen.
Japp, bebispälsar är riktigt envisa, men när de får vuxenpälsen är den såååå mycket lättare att sköta, då behövs sällan borsten ens.
#7 Jo, det funkar. Dock får man ändå vara försiktig, jag var skitnära att klippa i huden eftersom den dras utåt ganska mycket när man lyfter tovorna.
Klipp ovanför kammen :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#9 Det jag gjorde, men var nära ändå :P