Grupphållning kanin
Jag har sett här på iFokus att en del av er har kaniner i större grupper i hägn. Vilka fördelar och nackdelar ser ni med det jämfört med tex. att ha två kaniner tillsammans?
Grupphållning är inte aktuellt för mej just nu efter som jag har 2 okastrerade hanar(inte tillsammans), men jag tycker att det verkar intressant ändå och vill gärna veta mer om det
Jag har inga kaniner längre, men vi hade 27 (!) kaniner i en större ute gård som min pappa hade byggt. Avdelat då med hanar/honor. Men jag vet inte riktigt varför det funkar bättre. jag tycker att de ska leva med andra individer och inte bara få dela sin tid med sina människor.
De bråkar inte alls lika mycket som om man skulle ha två kaniner i en liten bur. Det går, men det är ju från individ till individ.
Men det dåliga är, att när de har stort utrymme och många kaniner, kommer man dom inte lika nära som om man bara skulle ha fokus på en eller två kaniner. De var ju såklart sociala och ville gärna utföra agility m.m och gosa i knäet, men man kände inte allas personligheter och vissa var ju helt ointresserade (beror ju också på individ) av människor. det var lite drygt att kolla allas hälsa och kolla efter sår eller så. Nu visste jag ju inte hur många kaniner du syftade på, men nu delade jag bara mina erfarenheter 🙂
-no hate-
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Tack för bra svar #1
Jag hade nog inte tänkt något speciellt antal, utan tänkte nog mer allmänt, men om man för saken skull jämför 2 kaniner i en väl tilltagen bur och som också får röra sej fritt i en rasthage, jämfört med en grupp på mer än 4 individer i ett större, inrett hägn
putt
Jg skulle också vilja veta då jag planerar att ha 2 honor ihop + deras döttrar :)
För evigt med Gaia