Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2447 ggr
Linda
0

hemlösa kaniner

Jag förfasas över vad det springer förvildade kaniner i stockholms innerstad.

I Humlegården har jag sett flera dvärgvädurar, i dag såg jag i Fridhemsplan två dvärgkaniner lika små i hermelin stl.

Några som vill starta i gång en insamling innan vintern för att lösa hemlösheten för många kaniner i stockholm?

Jag ställer gärna upp i mån av tid med både infångning, utplasering och foderstationer/kontakt med myndigheter för att få bukt med detta tråkiga problem.

-Några som är int av att starta i gång en förening?

Vänligen/Linda Abrahamsson (tidigare varit hollänsk dvärgvädur uppfödare)

E post linda@ifokus.se

myriis
0

Skulle vara jättekul, tyvärr har jag ingen plats själv men kan ju hjälpa till med infångade m.m. och bidrag och så kan jag lägga ut annonser.

myriis
0

Lan även tänka mig att låna ut en bur ifall det skulle behövas.

Stravaganza
0

Jag tror inte jag har tid för det, precis.

myriis
0

#3: Varför skriver du här då? ;P

Stravaganza
0

Jag får faktiskt skriva vart jag vill. Så det så, Ms petnoga.

myriis
0

Lol, okej? ^^
Nej, tillbaka till ämnet, har mailat dig Linda =)

Stravaganza
0

Som du vill.

Sotis
0

jag skulle jätte gärna hjälpa till.Men jag bor inte i stockholm.

MarHai
0

Det går tyvärr inte att fånga och tämja dessa. Vet flera som har försökt.

Myndigheterna skjuter bort en stor del varje år, men kaniner är duktiga på att föröka sig.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Muppen
0

HUr gammal måste man vara?

myriis
0

Med tanke på att för för några månader sen tog hand om en vääldigt vild kanin tror jag att det går att få en del tama iag. Kaninen hade varit ute i två år , men då och då hade den bott i buren i ca 5 dagar som längst var den ute i 21 dygn i sträck.

callo
0

Jag har också tagit hand om två hemlösa kaniner, de klart dme är lite förvildade ibörjan, varför skulle dem inte? Men det är de bästa för dem.,om man kan ge dme ett bra hem dvs, och hjälp mot alla div. sjukdomar de fått. ( Mina hade b.la mask, irriterad slemhinna, var jätteuttorkade, dålig päls, avmagrade etc..) Och efter ett tag här har dem tvivts jättebra, få känna sig trygga från faror och få mat och kel uppdukat för sig varje dag.. men gör man ett sånt här uppdrag måste man vara beredd på alla vet. kostn.! det är ett jättebra förslag men komemr att bli dyrt, o de som är friska komem ändå behöva avmaskas, vaccineras, grundlig genomgång av veterinär etc..risk för prest är nog rätt stor.. tyvärr bor jag inte i sthlm men tycker kör på:)!

ciss
0

#0: Bra idé. Kan tyvärr ej hjälpa till då jag bor i Västerbotten, Skellefteå.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

#12: Det är det som jag är lite orolig för, alla vetrinärskostnader. Det kommer kännas elakt att ta en kanin och sen inte kunna åka till vet. =/

Ellen95
0

Jag skulle jätte gärna hjälpla till om jag inte bodde 80 mil bort.

Sosso
0

Bra idé, men kan tyvärr inte bidra .. "/

Chippers
0

Jag ställer upp! Jag bor i sthlm. Jag hälper gärna till med maten, infångadet, och ev att jag ibland kan ha kanin här tills den får nytt hem. Jag kan hjälpa till att försöka tämja kaniner.
Kan även ge en slant om det skulle behövas till veterinärkostnader, dock tkr jag att de som är svårt sjuka ska avlivas, blir väl lite dyrt annars.

Happ, när börjar vi? ;P Tror nog min bästis Carro är med ;)

callo
0

#17 avlivning kostar också en hel del, kring 500 kr har jag för mig. Ska man ge sig in på det måste man ju ha resurserna, och har man inte råd med vetrinärkostnader för ngn kan man ju inte bara avliva dem för det, då får dme ju leva kvar i de fria.

Chippers
0

#18 Aa, men det kostar mer att göra de friska.

Jo, iofs, de om är väldigt sjuka kan ju få leva ute i det fria, de friska kan man nog ha och ev tämja.

Mysterious
0

jättebra idé!Skulle jättegärna vara med men bor i gbg tyvärr…

Chippers
0

Vilka kan/vill vara med nu då? :)

Vart ska kaninerna hamna då man fångat in dom? ;P

hermelinen
0

Hej !

Jag hjälper gärna till !Har kontakter på all sorts mat.Men flera kan ju vara dräktiga,sjukdomar,inavel o defekter ? kanske låter korkad o dum men är det någon ide ? och ska man betala 500 spenn för o avliva "hur många kaniner vi nu får tag på som inte mår bra ?..jaja

Men iaf vart kan vi ha dom ? Någon som kan göra en hemsida där vi kan lägga ut dom i så fall ? nån som e bra på o bygga godkända burar ?nån som har hjärta till att avliva utan en spruta för en massa pengar ?

Mvh jessi

[Caroline92]
0

Jag hjälper gääärna till med infångandet av kaniner, men isåfall så måste jag veta nån som kan ta emot dom man fångat in, för jag kan inte ha någon hemma hos mig. Och jag har inte råd med några vet. kostnader.

[Eichan]
0

Bor i uppsala så det är lite svårt att hjälpa, men skulle jättegärna hjälpa till! Om det finns något som jag kan göra, så ställer jag gärna upp :)

Denna kommentar har tagits bort.
Vemsan
0

Suuperbra idé! Tyvärr kan jag inte hjälpa till då jag bor i Uppsala. Men hade jag bott i Sthlm skulle jag absolut hjälpt till så mycket jag hade kunnat! Men tyvärr =/ Lycka till i alla fall! =)

Hälsningar Vemsan

Julliz
0

Kan ni inte ansöka om ett bidrag från kommunen? Det var ju tydligen ett hyfsat stort problem, så varför inte? Jag själv bor i skåne så jag kan inte hjälpa, men lycka till!