Dålig i magen
tips? och ideer sökes..
min Riki är dålig i magen. Han har lite diarre såg jag nu när han var ute. Har inte hittat någon diarre i buren när jag bytte den idag. vad kan vara orsaken?
Jag undrar om det är att jag tog lite finare hö? det var mer mjuka delar än hårda. Kan det ge lös mage?
kan då säga han får en egen blandning han fått i snart 3 månader och aldrig haft dålig mage förrän nu.
så är lite orolig..
~End of all days begins every day~
Svårt tänka mej att det höet, kanske han fått i sej nåt ute.. Ge endast hö någon dag blir han nog bra bums 😉
Om du hade en typ av hö och helt plötsligt tvärbytte till en helt annan sort (det kan vara STOR skillnad mellan hö och hö) så skulle de kanske kunna vara orsaken, vissa kaniner är väldigt känsliga för byten och vissa har inga större problem alls.
Hur menar du att höet var mjukt..? Var det hösilage?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Som #2 säger kan Diarré bero på foderbyte. Kaniner har väldigt känsliga magar, vissa är mer känsliga än andra. ♡
Det finns ju finare hö ( marsvinshö från djuraffär typ), o grövre- bättre mera fiberrikt ( hästhö typ), har ändå svårt tro att det höet om det friskt sådant men är han superkänslig så kanske..