Skaffa kanin igen?
Hejsan! Jag har haft kanin sedan jag var 6 år, men i höstas dog både Snuttan och Aramice… Jag vill gärna ha kanin igen, men nu vill jag gärna att den ska bo inomhus. Jag vill även bara ha en kanin. Jag har lite frågor till er med kanin… Vilken slags kanin tyckee ni passar till en tolvåring och som innekanin? (Bor på gård med hästar, hundar, undulat m.m.. Uppväxt på vår gård.) Hur tar man hand om en innekanin? (Mina kaniner har bara bott ute) Hur ska jag övertyga mina föräldrar? Jag tycker att hermelin och teddydvärgkanin är väldigt gulliga… Hur är deras temperament?
Jag rekommenderar dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur och lejonhuvad kanin men även holländsk kanin.
Man tar hand om kaninen på samma sätt som utekanin, jag gör i alla fall. Fast när man har inne så kan det lätt bli stökigt med hö, spån (om man har det) osv. Sedan beror det på vilka förutsättningar man har med burstorlek mm.
Ang övertydning: Tjata inte. Visa intresse för kaniner, läs på, engagera dig kanske i annat hemma också?
Hermelin har jag haft, livliga men underbara. Teddydvärgkanin finns det ingen ras som heter, men du kanske syftar på teddyvädur? Mycket pälsvård men trevliga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ja det var det jag menade :) Förlåt för felskrivningen, det var inte meningen
#2 Felskrivning kan alla göra 🙂 Ville bara vara säker på att det var det du menade, då jag sett "dvärgkanin" lite överallt som om det vore en ras, så därav min fråga 🙂
#1: Finns dvärgteddy med.
Jag säger som #1, jag skulle rekommendera dvärgvädurar. Otroligt lugna kaniner och många utav dem är små teddybjörnar. :)
Vad jag hört om hermeliner är dem antingen underbara eller raka motsatsen. Men har själv inte erfarenhet utav dem.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#4 Jo men min första tanke var teddyvädur när jag läste teddydvärgkanin 🙂
Först och främst, varför ska du övertyga dina föräldrar? Om de låtit dig ha kanin tidigare, varför skulle de hindra dig nu? Sen om du haft kaniner såpass länge (för din ålder) måste du ju veta hur man tar hand om den! Oavsett om de bodde ute eller inte.
#6 Ja, der har du i och för sig rätt i!
:)