Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 931 ggr
[Just-Ask]
0

Halm

Har lite frågor om halm, för strö i bur och bomaterial.

Vilken sort använder ni helst? Havre? Den suger väl lite lite bättre än dom andra, eller?? Har väl ofta lite näringsvärde med för att den kan ha gräsinsådd? Råg har väl oftast kvar axen och dom har ju hullingar, vilket är ajj?

Finns det nån som säljer halm i Halland av bra kvalitet? Från djurbutik är den ofta svindyr tycker jag. Ca 5 kr / kg är ju vanligt säljpris till hästägare från bonde som odlar. Varför kan inte vi kaninfolk använda samma, utan är ofta hänvisade till djurbutikshalm som är mycket dyrare?

Jag söker alltså säljinfo om halm, har kollat runt på google och har svårt att hitta enligt önskemål. En leverantör / odlare alltså! Helst i Halland, eller längre bort med möjligheten att leverera eller skicka…

[Just-Ask]
0

skrev fel, ca 50 öre per kg…

[RC1393]
0

Föredrar vetehalm som inte färgar utav sig på tassarna. Korn är ajaj som du själv säger. Suga upp urinen gör halm i princip inte, oavsett sort. Jag har ett lager spån underst och sedan halmbädd ovanpå (alltså tar jag bara ut skiten när det börjar vara trångt i takhöjd, fyller annars bara på med halm så att det är torrt och rent). Näringsmässigt spelar det ingen roll, oavsett ska kaninen ha hö att äta eftersom halm knappt innehåller näring, gräsinsådd eller ej. 

Jag betalar 2,5 kr/kg för halmen vi köper, 17 mil bort. Har då även hästar och köper från bonde. 2,5 är ett vanligt pris här. Tyvärr har jag ingen aning om vart det finns att köpa i Halland, bor i Västerbotten själv så😉

[Just-Ask]
0

#2 Tack snälla för svaret! Ja självklart ska en kanin ha riktigt bra hö som serveras obegränsat, 80-90 % av dagsintaget i fodergivan, ett par matskedar av bra kaninpellets o grönsaker samt pinnar o gnagleksaker…

Jag har fått tag i leverantör av ekologiskt odlat hö gödslat med hönsgödsel, analyserat, avsett för hästar. 

Det jag söker är alltså halm odlare och säljare…

Vetehalm säger du? Tack för tipset! Vill givetvis ha "ren kanin"…

Jag funderar på att ha hampaströ (googla på Hampaprodukter i Grästorp, leverantör till Imazo) under halmen, eller carefresh, samt rejält med halm då…

Bra / dåligt??

sfut
0

Vetehalm gillar jag också, mjukt men färgar inte.

Hampa är bra men till en utekanin föredrar jag torv alla gånger. Suger upp bättre än allt annat och luktar inte! Dessutom älskar kaninerna att ligga i torven :) Hampa eller spån vid minusgrader dock.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Just-Ask]
0

#4 Tack snälla för svaret!

Jag ska ha innekaniner så länge jag bor där jag bor… Innebur på 160 x 80 från Teddytassens ska jag köpa… Med tillkopplad Hage. Senare snickra en med hjälp av en som brukar snickra burar till kaninfolk, många uppfödare som beställer från honom, hittat honom på faceb… Och ja jag vet om L80 lagen, och givetvis ska den följas med god marginal uppåt….

Kaniner är ju tunnel o redebyggare i jordgångar, så jag kan förstå att dom gillar torven.  Vilken sort och märke använder du?

Min bäbis, den första för mej, anländer i mitten på maj, då 8 veckor. Såå glad och vill samla massa info innan dess…

[Just-Ask]
0

Dvärgvädurskorsning är hon, hoppstam…

Marsvinsmamman
0

På Blocket Halland finns flera halmsäljare. Precis som när man köper hö och halm till sina hästar, så får man ringa runt och åka och titta med egna ögon om kvaliteten är den man söker. Flera på Blocket har foto på sin halm och då ser du lite själv. Annars som sagt, åk och titta.

sfut
0

#5 Jag föredrar stall vital torvströ men har de senaste åren fått nöja mig med granngårdens egna.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Just-Ask]
0

Tack snälla för era svar! Blocket Halland, varför tänkte jag inte så långt? ;-)