Tips på aktivering
Jag har en hermelinkille som behöver leksaker!
Han är inte så himla aktiv, utan brukar mest sitta i ett hörn någonstans och betrakta oss. De senaste månaderna har han fått vara lös i lägenheten så länge någon är hemma, tills jag går och lägger mig, och ju mer han får vara ute desto mer aktiv blir han.
Jag behöver tips? på leksaker han kan aktivera sig med! Gärna sådant som INTE ger honom godsaker, för jag håller på att träna på att göra honom mer sällskaplig genom att bara handmata gottis.
Kanske en liten boll, eller en fotboll kan funka. Men annars kan du pröva på lite kanin hoppning inomhus. Det går faktiskt. Men vill du inte det går det att ta bollar och sådana saker.
Aktiveringstunnel brukar uppskattas:)
Åh, och pappkartonger som de kan hoppa i och gömma sej i
håll bara koll så det inte finns något han kan fastna i å så han inte äter upp pappen
Som #2 sa, tunnel! Min lille är helt galen i sin. Jag bytte form på den igår genom att knäppa ihop den så den blev formas som ett C, han blev jätteexalterad och hoppade runt den och gjorde massa glädjeskutt.
Pretty wise //
De brukar finnas både i djuraffärer, internetbutiker och en del diverseaffärer också
ibland kallas de för kattunnel, men de funkar till kanin också.
Här är ett par exempel på internetbutiker, men det finns många fler
http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninleksaker/lektunnlar-inneute/
Själv tycker jag inte att leksaker inte är annat än minimal tidsfördrivning för stunden. Kaniner är väldigt smarta och nyfikna djur vilket innebär att dem behöver stimulans och aktiviteter för att må bra.
Vad jag förstår är det innekanin, i lägenhet kanske? för annars skulle jag starkt rekommendera utevistelse i en Hage.
jag skulle även rekommendera promenader i skogen men vad jag förstår är den inte så tillgiven och tam än? Eller har jag misstolkat de hela? :) För då blir det ju svårt att sela på och ta ut kaninen om den inte litar på en helt och fullt.
Som sagt kaniner behöver stimulans och de flesta innekaniner som enbart sitter inomhus kan bli ganska slöa och på "viloläge" för ofta helt enkelt för att det inte finns så mycket nytt och spännande att undersöka och utforska! Inte som när man får gå ut och nosa på saker och undersöka och gräva i jorden osv..saker som min kanin älskar att göra under våra skogspromenader.
Aja jag var nog inte till mycket hjälp :/ hmm men jag kan rekommendera trädgrenar av tex äpplen oh grenar från sälg! dem älskar ju att gnaga på grenar och kasta runt dem osv :D
#7 Han älskar att gå i koppel och få vara ute på gräsmattan, men när jag skrev första inlägget var det ett per decimeter snö här. =P Och hur mycket jag än tycker om att pyssla med kaninen så är jag inte vaken dygnet runt, så nånting han kan roa sig med själv är ändå nödvändigt.
Mitt stora problem är när jag går och lägger mig på kvällen och han fortfarande är pigg och leksugen.
Jag har köpt leksaker som är ett rep och i både ändarna är det en träbitskloss, sedan även något som ser ut som en hantel i trä. De gnags på och verkar intressanta. Toarullar har också verkat kul att flytta runt på.
Både rusta och biltema har kattunnlar för bra priser 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Min leker inte med leksaker direkt men han gillar att sitta i transportbusen och ha sönder filtar, sen brukar han få lite lådor att pyssla med. Jag har satt upp hinder på en rad också som han brukar hoppa när han vill. :) Sen hittar han på andra egna saker och utforskar huset hur han vill, vi har även en hund som brukar leka med honom.
#5 Jag har två stycken just nu, en är en kattunnel som jag köpte på någon billig affärskedja och den andra är en trevägstunnel som finns på olika webbshoper (gnagarboden, teddytassen etc. ) Sen har jag köpt ett litet tält som jag sätter i slutet i tunneln, och de blir lite extra spännande ;)
Pretty wise //
kaninmagasinet.se rekomenderas starlt
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Nu vet jag ju inte om han får pellets utöver det handmatade godiset, om han får, så ge inte i skål utan låt honom söka det på något aktiverande sätt; kasta ut det över hela golvet, ge i aktiveringsboll/rör, lägg på botten i en pappkartong och täck med halm
kvistar av sälg, rönn, oxel, ask, asp, äppelträd på alla ställen du kan komma på
häng upp en bukett av blåbärsris
tunnlar, som flera sagt, är poppis, varför inte lägga in blåbärsris/kvistar i tunneln? Papprör som man använder till gjutning av plintar är billigt att köpa i bygghandeln (kallas gjutrör eller formrör), dom kan kaninerna hoppa på också, fin balansträning (mina river flisor av dem men äter inte, man får självklart hålla koll!).Ta ett långt och såga ett hål på mitten, kul tittut!
Gör ett "slott" i en flyttkartong, skär ut flera hål på olika höjd, ställ i en kattlåda med torralöv/torv/sand
en hög med vedträn som du bygger som ett litet rum av? lägger i en hög att hoppa upp på/över?
kanske "möblera om" oftare utanför buren, flytta tunnel/lådor/hus etc till nya platser så att han vill undersöka?
lycka till!