Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2218 ggr
[tintilar]
0

Salt

Vad för saltsten är lämpligast till kanin? Jag köper ju salt till hästen och tänker att det vore smidigt att köpa en sån större sten till kaninerna också. Kan jag ge dom himalaya-sten eller mineralsten, eller ska det vara ren saltsten?

[neptunens]
4

Kaniner ska inte ha saltsten, får de pellets och en varierande kost så gör en saltsten mer skada en nytta 🙂

[tintilar]
1

Okej. Jag har gotlandskaniner och de får ingen pellets alls, endast hö. Då bör man, enligt föreningens hemsida, ge dem tillgång till salt. men det stämmer inte alltså?

Svado
2

Ger du dom gräs o grönsaker o så utöver bara hö så är nog inte salt behövligt :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svado
2

Kaniner behöver förstås salt men problemet med saltsten är att de är svårt o veta hur mkt dom får i sig, en del kan ju få dille o sitta o slicka hela tiden o då blir det ju rent farligt för en så liten kropp att få i sig så mkt salt.

Därför är de nog bäst o undvika helt o hållet o istället ge lite grönsaker me bra vitaminvärde i o så istället, typ morötter broccoli o persilja, lite då o då.

Linnea Adler

[tintilar]
0

Tack, jag som var orolig att jag försummat mina kaniner som inte fått salt sen dom kom för ett par veckor sen. :) Då skippar jag det.

Mannez
0

Vissa kaniner kan slicka överdrivet mycket på saltstenen och därmed få i sig alldeles för mycket salt och det kan bland annat leda till njursten.

Kör istället på hö och näringsrika frukter, grönsaker och annat som naturen har att bjuda på. 😃

Hälsningar Amanda och kaninerna

Svado
0

#6 Great minds think alike, eller hur? :D

Linnea Adler

Mannez
0

7# Haha, skummade bara igenom inläggen och missade helt att du skrivit samma sak! :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

tlover
1

Vi har saltsten (vanlig) till våra gotlandskaniner

Däremot har vi det inte konstant och sen så brukar dom leka leken "gömma saltstenen" så att dom slickar i sig för mycket salt har jag aldrig varit med om.

Gravida kaniner får alltid saltsten och sen så har dom ibland, blandannat om dom visar att dom behöver (tex om dom slickar på väggar m.m. som har piss så behöver dom salt)

Skulle nån kanin visa mani i att slicka på saltstenen skulle jag såklart ta bort dom däremot men jag har aldrig varit med om det. (dom slickar lite extra då dom just får in den men inte vad man kan kalla mani)

l'm back

[tintilar]
0

Tack för alla svar! :)

Zabbio
0

#9 Precis hur jag tänker :)
Nu får ju mina kaniner pellets så de behöver inte mineral/salt sten, men med bara hö  och ev spannmål så får dem det.

Vilda kaniner får i sig bra mycket mer varierad mat (olika örter etc, förmodlgen hittar de mineralrika jordar, rötter och annat också) än vad som finns i vårt hö och nå gnutta spannmål. Salt är extremt viktigt för kroppen. Så jag ser det som självklart att komplettra med salt och mineraler (inte minst selen med tanke på svenska jordar), i pellets eller på annat sätt. Sen om någon okynnesäter saltet får man ju göra åt åt det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.