Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 970 ggr
Natalie97
0

Tillgiven kanin

Jag har en dvärgvädur hane som är 5 månader som inte vill vara med en. Jag har lyft upp honom i knät varje dag och han har bara hoppat ned direkt. Jag undrar om han kan bli mer tillgiven mot mig om jag skaffar en kompis till honom eller blir han bara det mot kaninkompisen då?

Evilina
0

Jag har två kaniner som inte bor tillsammans. Det är två honor som är lika gamla och tanken är att de ska flytta ihop när jag har en lämplig bur. Men den ena tjejen där, River, är född vild och har alltså inte blivit hanterad som liten. Förut när man hade henne i knät så låg hon helt still, vågade helt enkelt inte röra sig. Så började jag släppa ihop henne med den andra honan, Hope, i en utebur och på bara några dagar så märktes det skillnad. De träffas bara några timmar om dagen men den utvecklingen som River gör är fantastisk. Jag brukar sitta tillsammans med dem i hagen vilket också är väldigt uppskattat för att de då får lära känna mig på ett annat sätt och nu hoppar hon upp och ner från mitt knä hela tiden. Så för henne var en kompis det bästa som kunnat hända. Sen stämmer ju inte det för alla. 

Ett annat tips? är att ha kaninen i en Hage och bara sitta där, läsa en bok eller något så att förtroendet byggs upp. 

Hoppas allt kommer gå bra för er :)

pernillaoscarsson
1

Du ska inte tvinga honom att umgås med dig, det kommer bara få honom att vilja vara hos dig mindre. När du har honom ute så får du istället sitta hos honom och låta honom skapa ett förtroende för dig. Han kommer själv att komma fram till dig, hoppa upp i knäet osv ifall du bara låter honom göra det själv. Sedan finns det de kaniner som inte gillar att kela men som ändå är väldigt tillgivna. Mina två grabbar är översociala men stannar aldrig i knäet ifall jag plockar upp dem och sätter där. Vill de kela så kommer de själva. :)

Natalie97
0

Okej, tack. Nu ska jag bara ha tålamod så kommer han när han är redo

Mickis1994
0

Litet tips: Kom alltid/oftast med en liten godisbit när du ska vara med han/mata/osv. Det kan vara en liten bit paprika eller tunn skriva morot eller maskrosblad till exempel. Då kommer han koppla dig med någonting positivt och troligen mer villig att vara med dig. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.