Sjövild...
Hej, har två kaninungar på 4 månader som var helt underbara och tama när de kom hem till oss.. var. Nu på senaste tiden har Isadora som hon heter blivit helt sjövild.
Hon sitter still som en pingla och hoppar gärna upp i knät när man sitter på golvet.
Däremot att lyfta henne är helt hopplös. Det skär i hjärtat varje gång jag tvingas ''jaga'' till mig henne i buren. Hon blir stressad och jag tröttnar på att ta upp henne, det blir så tråkigt och jag vill inte orska henne stress. Jag måste ta upp henne ibland och tex klippa klorna och jag vill gärna att hon ska få komma ut och skutta, men med all stress som det orsakar blir det inge kul alls. Det slutar ofta med att hon bara får komma ut i rummet där buren står för att hon ska kunna hoppa in själv.
Jag har haft kaniner förut och har då inte märkt av detta''tonårsbetende'' som jag har läst på mig att de kan få, men har inte läst att en kanin kan gå från att tycka att helt okej att bli lyft till att hata det.
Var under två veckor borta i England och då skötte lillasyrran om kaninerna vilket ska ha fungerat utmärkt, men såklart blev det mindre gos och mys. Kan detta ha påverkat något? Känns konstigt att en sådan liten period kan ha påverkat henne så mycket.
Vad kan det vara? Om det är ''tonårsbetende'' vad kan jag göra åt det och hur kan jag göra det bättre?
Med Vänliga Hälsningar Elin
Ps. Är ny här så ber om ursäkt om det finns en liknande tråd, letade så gott jag kunde men hittade inget, Ds.
KAn det inte vara så att lillasyrran lyft upp kaninen fel då så hon kanske fick ont eller nått?
Kan ingenting om kaniner då jag aldrig haft några själv men kom att tänka på nått sånt när jag läste
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Systern kanske tappat henne när hon lyft henne?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Hej, skulle inte tro att det har hänt något. Hon har egen kanin så hon vet hur man ska lyfta och hålla. Hon är inte speciellt liten heller, 10 år gammal. Tror inte det är där problemet sitter och om hon hade tappat henne hade hon sagt det, när jag frågar så har allt gått bra! Eftersom hon har egen kanin har hon nog bara gosat med Isadora i buren. Jag tänkte mest på om hon har blivigt skygg på grund av att hon fick en paus från gos ochmänniskor, men det känns konstigt att hon skulle ha påverkats så mycket av det.
Mvh Elin