Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 653 ggr
Fridaaaa
2

Stämmer det?

Var in till veterinären idag med Ella, då hon har fått ett bett i läppen så ville kolla det (ej av burkompis). 
Då sa veterinären att man vill använda så lite antibiotika som möjligt på kaniner, för att det är få sorter de tål samt att man helst vill undvika då att ge dem det. Han sa att det kunde bli farligt för kaninen om det ges fel/förmycket/för länge till dem (uppfattade inte 100%, då han pratade främst engelska).

Stämmer detta?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
3

Överdosering är aldrig bra, vare sig man talar om människor, kaniner eller andra djur. Överlag har man blivit mycket mer restriktiv med antibiotika-användning då de allra flesta sårskador läks helt utan komplikationer, så det är onödigt att ge antibiotika i profylaktiskt syfte.

Dessutom bör man vara medveten om att antibiotika även går på de nyttiga bakterierna i magtarm-floran och en kanin med knackig mage är ju ingen hit.

Tycker din veterinär för ett klart vettigt resonemang, men uppstår tecken på infektion (dvs. rodnad, svullnad, värme osv) ska du ju återkomma och odling bör tas samt antibiotika sättas in.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Delilah81
1

Skrev ett långt inlägg som försvann, tar det kortfattat.  Är inte expert, men jag är ssk, så jag vet en del i alla fall…

Man vill överlag vara restriktiv när det gäller antibiotika pga risk för resistens.  Kan tänka mig att det även gäller djur.  Om det är få sorter antibiotika kaniner tål, är det ännu viktigare att inte ge det om det inte är helt nödvändigt.

Jag hade tyckt det varit mer oroväckande om han skrivit ut antibiotika i det skedet.

Melao
1

Vad jag vet är man försiktig med antibiotika eftersom kaniner lätt blir dåliga i magen av det, och det finns inga sorter som är speciellt utformade för kaniner utan man brukar använda det som är för hund och katt. De flesta sorter är ju ändå testade på kanin (tyvärr…) men ändå. Jag har aldrig haft problem med att kaninerna mått dåligt av antibiotikan men jag kan tänka mig att kaniner med känslig mage kan reagera på det.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Fridaaaa
1

#1 Ja det sa han att om det svullnar upp, ser infekterat ut och så, så skulle jag komma in, så skulle han sätta in det. Men han sa att han vill inte göra mer än vad som behövs.
Någon ny på den kliniken, verkade väldigt vettig faktiskt. Mycket lugn och så med. Gillade han bra. 
Hoppas jag slipper sätta in det, då Ella har lite känslig mage som det är.

Zabbio
0

#0 Ja. Sund veterinär.

Antibiotika skall endast ges i absoluta nödfall. Men en antibakteriell salva kanske skulle kunna användas.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
0

Jag fick någon antibakteriellt att ta på en tops eller liknande att göra rent 2 ggr/dag. Så det ska jag göra nu.

Fridaaaa
1

Allting har läkt på bra vad jag kan se och märka. Hon äter bra, är pigg och far omkring som vanligt 🙂

Ninwe
1

#8 Vad skönt! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)