Brunst
Hej!
Hur länge åt gången är en hona i brunst i generella ordalag?
Och, hur ofta på ett år?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Om jag tänker utifrån egen erfarenhet så kan brunsten skilja allt från att den är riktigt synlig och honan uppger de klassiska tecknen som att rulla sig, var lite surare, vifta på svanen, lägga upp dig osv - till att honan knappt visar någoting.
Hur länge de brunstar tycker jag också är individuellt, allt från någon vecka till månader. Säsongen och de andra kaninernas reaktioner tycker jag spelar stor roll in på honornas beteende. Många som har hoppkaniner har honor allt från att de fortsätter att hoppa till att de ligger platta på backen.
Hur ofta brunsten kommer.. tja om jag ska vara ärlig så tänkte jag inte så mycket på det men under mars-april blir de flesta av mina honor brunstiga och till maj-juni är honorna inte alls lika brunstiga. Men vad jag vet kan kaniner reproducera bebisar året om, så det är ju möjligt att honorna kan vara brunstiga när som. Dock har jag aldrig varit med om en hona som brunstat hela tiden men jag har en hona som i regel brunstar i perioder ca 4-6 grr per år.
Om det finns någon fakta kring detta vet jag tyvärr inte :)
Okej, tack så mycket för ditt svar!
Jo jag tror min "lilla" frassetjej här hemma brunstar nu för hon springer runt betydligt mer, viftar med svanser o har sig o är allmänt uppspelt.
;)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
min har brunstat nu i nästan exakt 3 veckor, vilket hon alltid brukar dock brukar det inte märkas lika tydligt som det gjorde denna gång. Men det skiljer sig från kanin till kanin hur länge dem brunstar.
Vet faktiskt inte hur mycket på ett år kaniner brunstar, har aldrig tänkt på de :)
#2 - Ett tips? du kan göra om du ha möjlighet är att lyfta upp henne, lägga henne i knät och trycka ut hennes vulva. Är den svullen, röd och att hon kanske reagerar med vibrationer eller liknande när du trycker ut den, är hon med största sannorlikhet brunstig :)
Honorna har också lättare att bli skendräktiga under brunsten. Honorna bökar runt mer i buren och kanske försöker bygga bo med det som de kan hitta i buren t.ex. hö eller halm.
Nu när det börjar bli varmare ute upplever jag att min hona brunstar typ varannan vecka och i typ två-tre dagar varje gång. Hon är extra tjurig då och lite extra närgången med sin burkompis som är en kastrerad pöjk. Kisset luktar apa dessutom.
Under vintern är det inte lika ofta, var 3-4 vecka ungefär.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se