Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2703 ggr
Jerrytherabbit
1

Varför blev det kanin?

Hur kom det sig att ni valde att  skaffa kanin?

Var det planerat eller mer av en slump?

Mickis1994
3

I och med att min pappa är pälsallergisk så var husdjur egentligen helt uteslutet. Men efter mycket om och men så bestämde vi oss att testa sommarkanin (utomhus). De funkade för pappa (och mig som också är allergisk) så sommarkaninen fick stanna kvar! 😍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Facie
1

Bor i en stor etta, kan inte ha hund och tycker det vore synd med en innekatt = kanin perfekt! Alltid velat ha en och nu fick jag chansen att skaffa en!

Pretty wise //

Andreag00
0

ville ha en kanin för alla andra hade det då och då tjatade jag i ungefär ett år sen åkte vi äntligen och hämtade en liten kanin bäbis

Wille, Puffe, Doris 

[neptunens]
2

Mitt allra första gosedjur föreställde en viltgul vädur som jag var yberkär i, och sen kan man lugnt säga att det eskalerade. Haha.
Så så fort jag var tillräckligt stor och hade tjatat ett tillräckligt stort hål i huvudet på mina föräldrar så fick jag äntligen en och jag har haft kaniner oavbrutet sen dess 😉

AkaiTsuki
0

Jag ville ha ett djur, kanin var väl en av de som mer passade mina intressen då råttor,hamster, marsvin,hund osv var uteslutet av olika anledningar 🙂

//Joanna

Denna kommentar har tagits bort.
Zekaan
1

Har alltid velat ha en hund, men detta gick mina föräldrar aldrig med på, tjötade från 6 års ålder och någon gång i femman började jag tänka taktiskt och smart haha, kom på att jag aldrig skulle få en hund då mamma och pappa aldrig gick med på att ha ett husdjur inne
Wips, började tjata om utekanin och i nian fick jag min första. Tog sina år dock haha 😂

AkaiTsuki
0
farvendal
1

Mina äldre syskon hade kaniner och när jag fyllde 4 fick jag en av dem. Såklart tog jag inte hand om den ensam men den var "min". Min mor hade kaniner innan hon träffade min pappa och även hennes föräldrar när de var små.. så det är ett intresse som lever vidare, det ligger i generna! ;)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Mi-rand-a]
1

Vi fick inte ha några andra djur då det finns en allergiker i familjen och kaniner kan bo ute så då fick vi två stycken. Sen visade det sig att han tålde kaniner så därför har det blivit att vi skaffat fler efter dem första :)

Evelina!
0

Jag hade till en början hund, en flatcoated retriever, som jag gick på kurser och sådär med, men sen blev jag sjuk och orkade inte med det min hund krävde av mig och efter många om och men beslöt jag mig för att omplacera honom. Jag ville fortfarande ha någon form av djur, något som är mer "lätthanterat" än en hund, men samtidigt något man kunde vara aktiv med. Valet föll på kaniner och de är hittills det bästa som hänt mig!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
1

Uppväxt med kanin. Fick kanin som väldigt liten och kaniner har alltid varit en del av mitt liv helt enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Qiwi
1

Fick min första kanin när jag var 5 år :) självklart hjälpte mina föräldrar mig. Sen dess har det rullat på. Har varit utan vid några tillfälle men har saknat kanin så mycket. När min förra kanin Leroy gick bort så sa jag o min man att vi skulle inte ha någon ny kanin för Leroy var en sån kanin som var once in a lifetime. Men vi saknade det för mycket. Och i början av veckan flyttade Lille Buu in och han e såååå underbar!

Jerrytherabbit
0

putt! Glad

Peak303
1

Jag vet faktiskt inte varför det blev kanin. 😮

Ville ha ett eget djur tror jag hade börjat prata om en kanin då en vän på gatan hade en. Sen vart jag överraskad utav mamma och hennes dåvarande man när vi åkte iväg till en djuraffär och köpte min första kanin. 😃

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Jerrytherabbit
0

#15 Vilken trevlig överraskningSkrattar

Peak303
0

#16: Ja 😃
Hade ett "avtal" med dem om att ha mitt rum städat i 3 mån så skulle jag få en "morot". Jag förstod bara att det var något bra. Men inte att det var en kanin. Var 8 år då så ^^

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Emmetem
0

När jag var 8 år så åkte vi till en djuraffär för att köpa fiskar. Där såg jag en tjock liten dvärgvädursbebis som satt och sov i ett hörn - och jag blev kär. Stod och tittade på kaninen i cirka en halvtimme utan att röra mig och jag kunde verkligen inte släppa blicken!

Mamma och pappa gick med på att skaffa kanin så vi tog med oss den lilla skrutten hem :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[[Rabbitsforlife]]
2

Jag har ingen aning om varför det blev just kanin. En barndomskompis till mig skulle omplacera sin kanin och då fick jag honom! Sen blev det en ny när han dog och efter det så har det bara rullat på! :)

Jerrytherabbit
0

#1 #10 Vad skönt att ni hittade ett djurslag som ni kunde ha, å dessutom ett så trevligt sådant som kaninGlad

[tintilar]
1

Jag har höns och ville ha något mer produktionsdjur men är begränsad då jag inte bor på gård än. Höns och kanin är de produktionsdjur jag kan hålla här. Dessutom ger kanin bra kött mot vad den kräver så det kändes som ett bra alternativ.

Och så skadar det ju inte att dom är hemskt söta, roligt för barnen och trevliga att ha skuttande i trädgården. Och så kan man bidra med att bevara en svensk lantras samtidigt.

ninor
0

För att en hund var för mycket arbete, och det är tyvärr olagligt att ha apor… 😂

Jag skaffade min första egna kanin när jag hade flyttat hemifrån. Ville ha lite sällskap. Var inne på att skaffa hund, men det hade inte funkat med hur jag gick i skolan osv. Katter tycker jag inte om. Så då kom jag att tänka på kaninen familjen haft när jag var liten. Så fort jag såg bild på Elliot på blocket var jag fast och kanin fick det bli. Hade dock gärna haft en apa, om det vore lagligt… ;)

Graden91
0

Bra första djur och fam djur, så vi skaffade en frasse när ja var ca 3-4 år, sen har ja haft kaniner hela tiden sen dess, hade även nån kanin innan d men jag kommer inte ihåg den tyvärr.

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

OneSound
0

Min storasyster hade en kanin som hon hoppade mycket med. Jag var väldigt liten, men har för mig att hon skaffade en hermelin till sig men att jag fick ha den som "min". En svart hermelin skönhet vid namn Mimmi! Dock kunde hon vara en riktig surpuppa.. Hua! Fick en del bett från henne. Men inte kunde jag hålla mig borta från kaniner heller ;)

Sen när jag blev äldre (fast fortfarande liten) så fick en av systerns kaniner en kull. Därifrån fick jag min första alldeles egna kanin, Smulan! Väldigt originella namn osv ;)

Därefter var jag fast :) Blev sen en alldeles underbar vit hermelinpojk vid namn Jumjum som senare blev pappa där jag sparade två ungar som fick namnen Pelle och Alva. Tog över mamman från kompisen som inte kunde ha kvar henne. Hennes namn var Skrållan.
Och sist men störst ;) var det min blandis Angus som jag tog över från en familj som inte kunde ha kvar honom, dock dog han alldeles för ung i vad som måste varit trumsjuka eller liknande.

Därefter har det tyvärr varit kanintorka! Men kan skylla historiens början på min storesyster 😃

Sen när man ser en fin grästuva eller har nån grönsaksbit som blev över så vaknar abstinensen till lite både hos mig och mamma som inte ens var särskilt intresserad 😊

Aut viam inveniam aut faciam

[olivesaregreat ]
0

Fick en kanin i födelsedagspresent, då mina kusiners marsvin dött och kaninen blev ensam ….

Mimmulih
0

Ville ha husdjur då jag var liten, mamma har alltid varit svag för djur så efter ett besök i djuraffären (brukade gå in och kolla på skoj, samt hade vi ett marsvin oxå som behövde mat) blev vi dökära i en kull kaniner dom hade i en Hage därinne. Sen förälskade vi oss i lilla sessan, från "prinsessa". Och hon kom hem med mig, har alltid gillat kaniner och hon blev min lilla,sötnos då marsvinet var mer min systers. En av d lyckligaste dagarna i mitt liv. Har inte haft kanin sen dess och hon dog i sjukdom efter 2 år :/ fortfarande finaste tösen som finns