Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 555 ggr
MsSallylover
0

Springer iväg efter hindren.

Jag har två kaniner som jag i somras började hoppa med. Det gick ganska bra med den ena, förutom att jag tror att hon blev ganska stressad av det. Jag såg inte detta då, och jag skäms ganska mycket för att jag fick henne att henne att hoppa ändå. Men nu till saken. 

När hon hoppade kunde jag inte få henne att stanna efter hindren. Hon bara sprang iväg, och till och med pellets kunde inte stoppa henne. Så vad tycker ni att jag kan göra åt detta, om det ens finns något att göra? 

Och sedan undrar jag hur man får kaniner trygg i selen ect. Så fort jag tar lite i kopplet, eller ska försöka styra, så försöker båda ninerna springa iväg, som i panik. Precis likadant som dom gör efter hindren. 

Snälla, jag vill ha hjälp med detta! Och om ni tror att det inte finns någonting att göra, snälla berätta det. 

jag är mycket väl medveten om felen jag gjort, och jag skulle uppskata om denna tråden inte handlade om felen jag gjort utan vad jag kan göra för att förbättra det.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Ninwe
1

Prova att hoppa med sele på inuti en kompostgallerhage. Så att ca 1,5 meter efter sista hindret tar det stopp. Sen kan du utöka längden efter hindret och prova att dra lite försiktigt i kopplet. Och sen bara fortsätta. Sluta när det går bra! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Mickis1994
1

Skulle öva mycket på koppelpromenader samt långa avstånd mellan hinderna. Om det är längre avstånd mellan hinderna kan du hinna styra upp henne mellan två hinder med små hjälper om du har tur, eller göra en "korrigering" 🙂

Känna sig trygg i sele: förutom övning så börja varje träning med att kaniner får skutta "fritt" i sele och koppel där den känner igen sig. Typ vid burarna eller hagarna 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.