Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 774 ggr
Allexx77
1

Orolig...

Hej Jag är lite orolig över min BJ hona som ska få ungar om ca 2 1/2 vecka. Hon är snart 14 månader och väger ca 7 1/2 kg. Är hon överviktig då? är det farligt? för henne att föda om hon är överviktig? Tacksam för svar :)

zezagena
0

Idealvikten är väl 7-9 kg så om hon i god form ska det inte vara något problem 😉

Fridaaaa
3

Sånt måste man kolla innan man parar.
Om hon är överviktig eller ej är omöjligt att svara på, då de kan ju skilja en del i vikt. Så beror på hur hon ser ut och så.
Ja det är inte bra att göra en överviktig kanin dräktig. Men eftersom det är en jättekanin låter det inte som tt hon är överviktig

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SophD]
1

Jag väger alltid mina kaniner innan jag parar dem. Sedan väger jag dem undertiden så allt är ok :)

zezagena
3

Väger aldrig kanin före PARNING el havandeskap, anser att det räcker med mitt omdöme att se om hona i god form inför och vid kull och anpassar fodret efter 😉

Allexx77
0

Okej ja jag tyckte att hon såg bra ut och så innan parningen men även då hade hon en liten dubbelhaka.. Hon äter ju mer nu eftersom att hon är dräcktig och har fått sitt "godis" som hon brukar men dubbelhakan har blivit stor och hon är ju rätt så tjock (vilket jag kan förstå eftersom är dräktig i andra veckan nu) men jag vart lite orolig över dubbelhakan nu och tänkte om hon är för tjock för att få sin kull.. Har vägt henne nu och hon väger 7,9 vilket jag inte tycker är så överviktigt för en dräcktig jätte kanin?

Fridaaaa
1

#5 100% säker att hon är dräktig? Tänker, hon har gått runt halva tiden nu. Om hon inte är dräktig kan det ju vara att ni ger för mycket mat.

Friggeshoppkaniner
4

# 5 Sänk ner fodergivan, ungarna växer och blir större = svårare förlossning och honan blir bara tjock av mer mat än vanligt.

[vanilla skye]
1

Absolut inte överviktig, Föder upp BJ's också och dem ska väga kring 7-kg och uppåt.  Tror inte du behöver oroa dig.

Fridaaaa
1

#8 Enligt standard kanske men man kan inte säga att varje individ ska väga över 7 kg.

[Lollo 97]
0

Dubbel hakan är nog ingen fara, det har mina kaniner med. Dom är inte överviktiga utan har en bra form. Men vissa jätte raser kan få dubbelhaka/hakpåse. Min släkting har en belgisk jätte hane. Han väger typ 11-13 kg. Så det är nog ingen fara. Men jag har haft en överviktig hona som fick ungar. Jag visste inte en att hon var dräktig, men det var jag som hade parat henne. Men allt gick bra, men hon blev ihjäl biten av en hund senare i livet. 2 ungar lever idag. en gick bort när och var tonåring en gick bort för en vecka sen. Men om hon nu är dräktig kan det gå bra. Men man vet aldrig för det är så olika.

Allexx77
0

Okej ja vi är rätt säkra på att hon är dräktig Hon möblerar om buren så att det ser ut som värsta bombnedslaget och har börjat lite smått med boet Hon är också ganska grinig utav sig. Man kan väl aldrig vara 100% säker men just nu är det väl 50% 50% eller?

Fridaaaa
2

#11 Men det kan de göra när de är skendräktiga, så det är inget säkert tecken alls. Och gör de det innan 2 veckors gången tid så är det större risk för skendräktighet än dräktighet. Vissa gör det dock innan också trots dräktighet, så är bara att vänta och se.

Allexx77
0

Ja