Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3637 ggr
[00emi07]
6

Kaninpensionat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Numera driver jag ett litet pensionat! Med namn Guldbackens pensionat! Så om du ska bort under en tid och inte vet var din kanin ska ta vägen har du lösningen framför dig Jag tar 20kr per dygn eller 100kr per Vill du ha min mail, ta det via pm. Detta är en bra lösning då vanliga djurhotell/pensionat kan kosta upp mot flera 1000kr, medans här… får du det billigt och kaninen får det bra! Alla kaniner är välkomna! Här bor dom ute i underbara burar med rasthagar och så klart, mycket kel och gos! Tar även emot på liv, inkl. Julafton! Jag har speciella kläder på mig och JBV kommer snart och inspekterar. Jag spritar händerna och håller det rent och bra hygien. Städning varannan dag i burarna. Tveka inte! detta är den perfekta lösningen. du älskar din kanin och din kanin älskar guldbackens pensionat.

[00emi07]
1

.

[00emi07]
2

.

[00emi07]
0

putt! Skriv gärna här i tråden eller via pm om du vill veta mer! Platser lediga!😉

[00emi07]
0

Vi tar även emot på självaste julafton och lov! Hör av er!

FiaDeadbeat
0

Var ligger pensionatet?

[00emi07]
0

Sorry, det ligger vid Lund trakten, Skåne

[00emi07]
0

För er som har kaniner inne, har vi den perfekta lösningen! Vi flyttar in pensionatet till vårt kaninstall, som är inomhus! Där är det en temperatur på mellan 18-20 grader även på sommaren! Bilder kommer snart!

[00emi07]
0

Putt

Moppie
0

Väntar på att jag ska åka bort och måste fixa kaninvakt, Kan garantera att minst sagt några kaniner kommer få bo hos dig :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[00emi07]
0

Så roligt! Som sagt, ni som ska bort på vinterlovet, passa på! Finns kaninburar lediga (: Under jullovet är det "rea" då kostar det 20kr dygnet eller 50kr veckan per kanin bara!

ninen DH
0

Vad bra att du har fixat ett lite billigare pensionat! Bor i Stockholm så jag kan tuvärr inte, men hoppas det går bra :)

[00emi07]
0

Tack!

[Kaningalen1234]
0

Jag har varit och tittat, har även lämnat min ena kanin där, och hon blev tamare! Så jag kan rekommendera 00emi07! Hon har det bra

[00emi07]
0

haha! Tack Sandra!!😂ja, Gustus trivdes bra

Cilia.Teddytöserna
0

Tar du emot kaniner under julaftons helgen ?😎

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[Kaningalen1234]
0

#15 kan jag svara på! Pratade precis med henne. Japp, HELA jullovet. ink julaftons helgen. 👍

Cilia.Teddytöserna
0

#16 va bra! ska inte vara hemma under jul helgen, och dom ska inte behöva sitta i burarna hela helgen!

Emi pm;a mig när du ser detta😃

[00emi07]
0

pmat!

Ni andra, platser kvar!!! 1 plats kvar möjligtvis två (om dina kaniner är två och bor tillsammans) på julaftonshelgen. annars ledigt🙂

[Kaningalen1234]
0

Tipsar, tipsar

[Guldvingens]
7

Några frågor:

Om kaninen skulle bli skadad under tiden hos er, vem står för kostnaderna hos veterinären?

Kommer det skrivas något avtal angående ansvar, vem som står för eventuella utgifter vid veterinärbesök och dyl - om något händer under vistelsen på ditt sk pensionat? Du kan ju inte göra detta, så gör dina föräldrar detta?

Mer nyfiken över ansvarsfrågan. Den ekonomiska biten.

[00emi07]
3

I med att detta inte är ett pensionat jag käkar jätte mycket på utan mer ett hobby pensionat så har jag mina regler: Om kaninen blir smittad, eller ha bettfel som jag märker eller får diarré mm så betalar du. Om jag tappar kaninen, ger giftiga växter, eller skadar kaninen med vilje så betalar jag hela kostnaden. Därför får verken jag eller mamma/pappa hålla din kanin om inte du sagt att vi ska. Utan istället får din kanin vatten mat och hö och kel inne i buren.

Moppie
0

#21 Bra regler?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[00emi07]
0

#22 var du eronisk?

Moppie
0

Nej! Menade utropstecken 😞

[00emi07]
0

Aha, tack! (: värmer

[Kaningalen1234]
0

Super bra regler Emi! Somnat, hade Gustgus min han kanin hos henne, jag kan säga att nästa gång så får alla fyra bo där! :)

[00emi07]
0

Tack!

[Guldvingens]
8

Så om kaninen blir smittad av något hemma hos dig så är det ägaren som ska stå för det? Hur fungerar det hos dig med hantering med kaniner från olika hem? Tvättas händerna mellan kaninerna? Hur rengörs burarna mellan "kunderna"?

Hur har du löst det så att inte fler kaniner som bor ute kan bli bitna av andra djur? Tänkte på incidenten med din kanin som nyss avled efter ett djurbett (katt var det va?).

[00emi07]
0

Mellan det olika kaninerna spritas händerna. Buren rengörs från spån mm och vatten samt sopa. Kaninpensionatet är inne

[Guldvingens]
6

#29 Så du kan inte ta emot utekaniner då? Om du har pensionatet inne. Med tanke på att många har utekaniner så kan det ju vara värt att nämnas.

Citerar huvudinlägget: Här bor dom ute i underbara burar med rasthagar och så klart, mycket kel och gos!

Vatten & såpa dödar inte bakterier i en bur. För det krävs starkare medel.

Moppie
0

#30 Svarar lite åt 00emi07

Hon har precis byggt färdigt ett kaninstall där innekaninerna bor, Men som du ser på bilderna finns det ju uteburar för utekaninerna!

[00emi07]
0

Tack moppie Som sagt, inlägget #0 skrevs innan en katt dödade min kanin och då var inte kaninstallet klart. Nu är det näst n klart och flyttar in inne, efter det som hänt. Men om man vill har jag säkra uteburar de kan bo i. Jasså, sopa dödar inga bakterier? Men jag vill andvända något skonsamt för kaninerna. Jag gör som jag gör, tar in Max 4 kaniner åt gången, detta är ingen kattuppfödning med 40 kaniner precis (:

Moppie
0

Såg en film på din blogg, Såg riktigt bra ut med fräsh halm och allt var rent och snyggt!

[Guldvingens]
3

#32 Så nu säger du att din kanin dog den 9 oktober. Enligt detta inlägget så dog hon i slutet av september http://kanin.ifokus.se/discussions/5245a1be8e0e740967000a2b-akut-svar-biten-kanin

Så var befann sig din kanin när hon blev biten? Var hon inte i sin bur vid det tillfället? Var hon ute utan uppsikt?

Nej, såpa eller att sopa, vad du nu än menade med det du skrev - dödar inga bakterier. Och varför använder du inte något vettigt medel såsom Virkon S att skura burarna med ordentligt efter varje kanin? Du skriver att ni inte ersätter ifall kaninen blir smittad med något hos er, kan jag faktiskt förstå eftersom du inte tänkt göra rent burarna mellan kunderna. Det hade kunnat bli en dyr historia.

Spelar ingen roll om du tar in max 4 kaniner åt gången, är en kanin smittbärare av exempelvis nosematos så kan de andra 3 få det också. Och i sin tur så kan de smitta nästa kanin som får sitta i samma bur. Eller RVHD, det sprids fort som tusan…

Vore mycket intressant att få se kaninstallet, där kaninerna ska bo, och inte bilder som visar något helt annat.

[00emi07]
0

Jag ska visa bilder (: Jag kopierade denna tråd från en innan (: Kan vi slutdiskutera detta nu? Ni som vill skriver till mig om ni vill ha era kaniner här. Vill ni inte det så okej (:

vanessagustavsson
1

Herregud, klickade in på länken #34 länka, shit vilka okänsliga människor det finns! (Ledsen för din kanin som gick bort!)

Tycker vissa låter så sura när dom skriver, ist för att tipsa och försöka hjälpa varandra. 

Ditt pensionat ser jätte fint ut, hoppas det går bra😃

[Kaningalen1234]
0

Var inte så hård! Japp, bra sagt Emi. Vi slutar denna diskussion (: Får jag lämna två av mina kaniner hos dig på sportlovet? Pmar!

[00emi07]
0

Tack! Ja, inte blir man glad av kritik men men, bra att någon ruskar tag i en

[Guldvingens]
3

#35 Så falsk marknadsföring med andra ord?

Jag diskuterar inte. Jag ställer frågor jag vill ha svar på och tar illa upp när jag blir ombedd att sluta fråga. Som potentiell kund med frågor borde man bli vettigt bemött kan jag tycka.

[00emi07]
0

Ja, det håller jag med om, men jag är bara 13 år och du ställer frågor till mig som att jag var vuxen Tack alla för stöttandet, det är hemskt att bli påmind om att man har en död kanin :,(

[Guldvingens]
10

#40 Ska du ta hand om andras pengar mot betalning så bör du vara mogen nog att svara på de enkla frågor jag ställer. Annars är du nog inte redo för att ta ansvar för andras husdjur.

Sixtenblixten
6

Tycker guldvingen kommer med bra frågor och även om du bara är 13 så är det frågor du måste ha svar på när du har pensionat! Tycker oxå att smitta ska betalas av pensionatet då man som ägare inte vet vad för andra kaniner du tar in! Virkon S är ett bra medel att skura burar osv med mellan varje gång och även nåla vägar tak golv med något som gör det lätt torkat väldigt lätt att det fastnar bakterier djur annars i träet!

Moppie
0

#41 Hon har ju svarat och dessa ´enkla´ frågor var nog inte så enkla som du tror. Hon har haft gäster med mycket bra kritik. Då tycker inte jag du ska säga att hon är oansvarig… 

Lycka till emi

[00emi07]
0

Tack! Jag ska testa med Virkon S

[Guldvingens]
6

#43 De gäster hon haft på besök är hennes kompisar. Så de kan jag inte påstå är särskilt objektiva. Har inte sagt att hon är oansvarig. Jag sa bara att om hon inte kan besvara kunders frågor utan att skylla på att hon är för ung, nej - då bör hon inte heller ta ansvar för andras kaniner. De frågor jag ställt ovan är frågor en ansvarsfull kaninägare vill ha svar på. Jag vill veta om mina kaniner blir lämnade till en miljö där den ansvarige vet vad hon/han gör. 

Jag vill veta att jag slipper lägga ut pengar på veterinärkostnader om någon annan varit klantig kring skötseln av min kanin. Då jag själv gör allt för att hålla mina kaniner friska.

Så de frågorna ovan är inte svåra att svara på om man vet vad man gett sig in på. Och har Emilia inte kunskap nog att besvara frågor som dessa, då anser jag att hon kanske ska lära sig lite mer innan hon startar upp ett pensionat. Istället för att skylla bristande erfarenhet på att hon bara är 13 år gammal. Som att inte åldern är nog för att få många att backa.

Och ser nu felskrivet inlägg av mig #41 "Ska du ta hand om andras KANINER mot betalning" ska de självklart vara. Inte lätt att skriva inlägg och mata bebis samtidigt alla gånger.

[Kaningalen1234]
0

Jag är inte Emilias vän, vi har lärt känna varandra på iFokus, så när jag lämnade min kanin hos henne kände inte vi varandra

[neptunens]
11

Agree med Guldvingens inlägg i den här tråden. Det är absolut inga svåra/elaka frågor hon ställer. Hade jag planer på att lämna bort mina kaniner hade jag ställt samma typ av frågor, och det är någonting man måste vara beredd på och kunna svara ordentligt på. Det är ju någons guldklimpar och älsklingar du ska ha hand om, inte någons avlagda  leksaksbil..

[00emi07]
0

Har du rätt i! Försökte skriva så bra jag kunde

Cilia.Teddytöserna
0

Jag kommer ha mina 3 kaniner hos emi under julen, jag litr fult ut på henne även om jag aldrig träffat henne. Och det här med Paris, jo den bröt sig in i buren, men det kunde ju inte emi hjälpa? det var ju faktiskt någon som sålde buren till henne. I så fall ligger felet hos försäljaren som sålde den som en "säker" bur? hon kan ju inte förespå att så inte var fallet! om ni nu ska lägga skuld på någon om Paris avlidande så lägg då det på försäljaren inte till en oskyldig köpare som hade förtroende till försäljaren.

[00emi07]
0

Tack Cecilia! Ja, det känns som att det är mitt fel att Paris är död, men det är det nog

Cilia.Teddytöserna
0

#50 ha ursäkta mig? men nej det är inte ditt fel, tyckte jag förklarade det ganska noggrant😎

[00emi07]
0

Nej, nej, Cecilia, du har inte påverkat detta. Men det var min kanin och därför blir det automatisk så att jag tror det var mitt fel

RebeccaG
6

#49 Nja, jag skulle nog våga påstå att det är köparens ansvar att se till så att buren tål att en katt och diverse rovdjur försöker komma åt kaninen. Man sätter ju kaninen i buren för att skydda kaninen, vilket denna bur inte levde upp till. Det är inte personen som sålde buren ansvarig för, utan den som köpte buren - vilket råkar var TS i detta fall. 

Om en bur inte kan tåla att en katt försöker ta sig in, anser jag att det är det en väldigt dålig bur. 
Hade det varit en större hund eller varg hade inte många burar klarat av det, men en 'vanlig' katt e ju inte så stor & tveksamt särskilt intresserad av att lägga ner för mycket energi på att komma åt en kanin när det finns både harungar, möss & andra smådjur att jaga istället. 

Min mening är att man som djurägare har ett ansvar att se till att de burar man håller sina djur i ska stå emot att rovdjur försöker komma in i buren. Både köpta burar & hemmabyggen.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[00emi07]
0

Kan någon ta bort detta inlägg? Kommer göra ett nytt när kaninstallet är klart!

[_annaH]
7

#38 "Ja, inte blir man glad av kritik men men"
Hade jag vart du så hade jag varit väldigt tacksam över kritiken du får, då har du en chans att förbättra de brister någon påpekar.

bustjejen
5

Jag måste säga att jag tycker det är en jättebra idé med kaninpensionat, det finns verkligen för få stället att kunna lämna sina kaniner när man åker iväg. Tyvärr ligger detta pensionatet lite långt från mig dock…

Sen kan jag tycka till er som frågasätter mycket här i tråden att, visst allt är kanske inte solklart från början, och det finns saker att påpeka. Men det låter väldigt tråkigt när alla påpekanden kommer med en besserwisserton som det gör här. Man kan ställa sina frågor på olika sätt..😉

[00emi07]
0

Puttar (Nu håller kaninstallet på att bli klart, visar bilder…)

[Kaningalen1234]
0

*spännande*

[00emi07]
0

Tack!

[Emilia-W]
0

Vart ligger det? 🙂

djurtok
0

#60 det ligger i Lund :)