Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2695 ggr
julia12313
0

Ögoninflammation?

Hej allihopa! Jo jag är otroligt orolig för min lilla hermelinkanin just nu. Jag skulle gå ut till hennes bur och ge lite äppelkvistar och jag upptäckte då att hennes öga inte såg så bra ut. Det var lite rött vid ögats kant ( vet inte hur jag ska förklara ) och en del kladd runt ögat. lite av pälsen är borta.

Jag vet inte riktigt vad jag borde göra, ska jag rådfråga/ ta henne till en veterinär där de får undersöka det? Är det allvarligt?

Nu är jag inte heller bäst på att beskriva.. Men ni får såklart fråga om ni inte förstår.

Någon som vet om det är ögoninflammation/ tror?

Tacksam för svar! / orolig kaninägare.

zezagena
0

Pröva att tvätta hennes öga morgon + kväll helst med koksalt ( kan du göra själv), tvätta utifrån och in ( mot ögonvrån), blir det inte märkbart bättre efter 2-3 dagar skulle jag köpa Noviform salva o testa med om det inte sämre än tidigare.  Det absolut säkraste spec om det sämre/rödare är ju veterinär-besök om ögat inte bättre om 2-3 dagar

ThunderUNIC0RN
0

Hej! Min lilla kille på 6 år fick rinnande ögon för några veckor sedan men ögonen är inte irriterade, som de verkar vara på din kanin. 

Men han hade ögoninflammation/rinniga ögon för några år sedan. Först kan du som sagt försöka tvätta med koksalt men annars skulle jag inte vänta för länge utan boka tid hos veterinären. 

Ibland kan man ha sådan tur att det bara är tårkanalerna som behöver spolas, så var fallet för min kille. 

Så sammanfattat: tvätta men boka tid hos veterinären om det inte blir bättre snart.

julia12313
0

Tack så jätte mycket för era svar! Ringde veterinären på en gång för att vara på säkra sidan då jag är rädd för att göra fel eller beskrivit fel… Men ännu en gång, tack.

Delilah81
0

Vad sa veterinären?

[Lollo 97]
3

Min kanin har det också så. Hon är kladdig runt ögat och röd. Jag tvättade det en gång blev sedan bättre. Men sen glömde jag hehe att tvätta henne. Men ska nog göra det i fortsättningen. Men hon har varit ute i blåsten och det kan nog vara en liten lätt inflammation. Men det går nog över om man tvättar och de. Har faktiskt haft liknande själv i ögonen. Tvättade och det försvann efter någon dag. Vem vet om de kan få samma inflammation som människor.

julia12313
0

#4 Hon sa att det var bäst att kolla upp det för säkerhetens skull. Sen är det ju svårt för henne att veta hur det ser ut när jag endast ringde och fick möjlighet att beskriva. Ska dit imorn och kolla !