Bråkande kaniner!
Två av mina kaniner, Elton 3 år, liten lejonkorsning, och Adora 5 mån, dvv, har bott ihop ett par månader, och allt har gått fint. Inget tecken på bråk eller något.
Nu, helt plötsligt, hörde jag oväsen utanför köksfönstret, där kaninernas bur står. Kollar ut, och det är kaos i buren, saker är omkullvälta, och det är pälstussar överallt. Mest Eltons tussar av färgen att döma.
Adora sitter och trycker i ett hörn och ser rädd och spak ut, jag lyfter upp henne och hon har ett litet bitsår på örat. Elton sitter oberört och äter hö. Jag släpper ner Adora igen, och hon intar sitt hörn. Håller koll på dem, och plötsligt rusar Elton ner och och jagar Adora och det ser ut som han hoppar på och anfaller henne med "karatesparkar".
Som tur är har de rätt stor yta, 200x123 cm, plus övervåning, så de kan hålla sig på varsitt håll.
Men varför ryker de ihop helt plötsligt? Förut bodde de i en betydligt mindre bur, 120 cm, och det var problemfritt.
Tonårsperiod kan det vara, den yngre honan håller på att bli könsmogen:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Ok, ja det kan det ju vara förstås..
Men hanen gick på henne rätt ordentligt, hon var riktigt rädd och osäker där i hörnet.
Men han kanske "satte henne på plats" helt enkelt.
Det har inte varit mer bråk, de sov bredvid varandra tätt ihop som vanligt i förmiddags.
Men är det inte lite märkligt beteende av en äldre hane att ge sig på en så pass ung hona?
Det kan ju vara så att hon brunstar o triggat igång honom med att rida honom o ville bli parad o då flög f-n i honom o han satte henne på plats, såsmåningom kan det nog vara honan som blir boss då det vanligast om nu inte hanen ovanligt dominant, då kan det nog bli rejäla bråk om hon inte accepterar sin lägre rang.. Utgår från att Elton kastrat ?
#4 Ja, jag såg ju inte hur det hela började, så det är inte omöjligt att det kan ha varit så..
Elton bodde med en annan vuxen hona förut (tyvärr så var hon tvungen att lämna oss), och de kom bra överens, men vid ett par tillfällen rök de ihop så stickor och strån flög… Jag fick uppfattningen att Elton var den som "bestämde" av de två.
Men när han flyttade ihop med Adora, så var det inget sånt, utan de har kommit överens från första början. Visst var det lite orolig stämning första dagen, de jagade varandra i cirklar, men inget värre än så.
Adora har varit ganska bossig mot de andra honorna i hennes ålder, hon har aldrig gått tillsammans med dem, men hon brukade morra om hon fick syn på dem.
En gång råkade hon möta Nikita (min vuxna hona som tyvärr inte finns kvar), och då flög Nikita på Adora ordentligt… Det var inte meningen att de skulle mötas, Adora var lös inne, och Nikita var lös ute, Adora smet ut, när jag öppnade dörren.
Ja, Elton är kastrerad :)
Hade borstat Elton, och satte ner honom på marken för att fixa med kaninernas kvällsmat. Han tog sig in i de två unga honornas bur (ja, dörren stod på glänt, jag var ju ändå precis utanför och höll på med deras vattenskål), och han började jaga dem och hålla på. I deras egen bur.
Brukar hanar hålla på så här?
Nu var det dags igen.. Min dotter satt i trädgården och höll en av honorna, och Elton fick syn på den andra honan och började springa och jaga Adora och de rullade runt som en stor bråkande boll, och en av dem skrek, vet dock inte vem..
Han verkar inte tåla de andra honorna helt enkelt, och när han får syn på dem, ger han sig på Adora stället.