Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 506 ggr
blomjennifer
2

normalt beteende?

Hallå! Jag har en dvv hona som är extremt vaktande i sin bur. Hon är inte kastrerad då jag ska ta fler kullar på henne (hon har fått ungar en gång). Om jag lägger in handen försiktigt en bit ifrån henne så "attackerar" hon min han, "skriker" och springer sedan och gömmer sig. Hon var så när hon var dräktig (vilket kanske inte är så konstigt), men nu har det gått lång tid sen ungarna flyttade. Hon har till och med gnagt hål rakt igenom en stor fabriksbyggd träbur, rakt igenom en vägg. Hon har alltid äppelkvistar, hö, halm och vatten i buren. Varje kväll får hon en halv deciliter pellets. Vad är det för fel? När jag väl fått upp henne så är hon världens gosigaste kanin. Är det normalt? Det känns som att hon inte trivs liksom, men att hon ändå vaktar det hon har med sitt liv. Börjar bli jobbigt… Mvh Jennifer

[neptunens]
9

Jag skulle råda dig att inte ta fler kullar på henne med tanke på hennes beteende. En aggresiv/vaktande kanin har inget i Avel att göra, det nedärvs nämligen starkt till ungarna och jag tror inte att någon vill få ett samtal från köpare att deras gosgris blivit ett monster..

Och för att svara på din fråga, så nej, det är inte ett normal beteende.
Lite småtjurig vid dräktighet, absolut det kan man ta. Men att flyga fram och attackera den hand som kommer med mat, nej. Det är inte ok.

Emelie
0

Jag tycker inte det låter som ett normalt betéende. En aggressiv kanin är en olycklig kanin, och bör inte gå i Avel som Neptunen säger. 

Antingen är det hennes gener som gjort henne aggressiv och vaktig, eller så är det helt enkelt som så att hon inte får den aktiveringen och berikningen hon behöver. Hon kanske kräver mer aktivering och berikning än majoriteten av alla kaniner, och kanske därför skulle må bäst i en stor öppen bur där hon kan gräva gångar, springa omkring och äta gräs direkt från marken. 

Jag har själv erfarenhet från kaniner som varit aggressiva som blivit som ombytta så fort de fått större arealer att springa omkring på. Vissa kaniner känner sig helt enkelt instängda i en liten bur även om de har hus, grenar och annat kul att fördriva sin tid med. 

I vilket fall som helst skulle jag inte avla vidare på en kanin som uppvisat ett agressivt betéende, även om det orsakas pga miljö eller arv.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ninwe
0

Vet du något om hur föräldrarna var/är? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

blomjennifer
0

Jag har köpt båda mina kaniner av duktiga uppfödare med lång erfarenhet.. Köpte honan från hanna, http://www.grizzlans.se/74173639. Skrev till henne och bad om information ang. föräldrarnas beteende.. tips? på hur buren ska vara? Hon har en bur som är mycket större än "regelmåttet", men det är skitsamma, jag gör vad som helst för att hon ska bli lycklig.

[tintilar]
0

Låter som att hon försvarar sitt revir = buren.

[Lollo 97]
1

Hon kan ju ha för lite utrymme. När min hona har suttit några dagar i bur och de så blir hon aggresiv. Jag tar ut henne hoppar lite hoppning sen blir allt mycket bättre. Dom kan försvara sitt revir också. Men kanin kan också bli rädda om det kommer något fram ifrån.

Emelie
0

När jag i mitt inlägg ovanför pratade om större bur menar jag alltså ingen bur på det sättet, utan mer inhängnad. 

Jag tror alltså hon skulle må bättre i en stor inhängnad utomhus, alternativt kanske en box i ett stall, men en bur med väggar och tak är nog inget som din plutta mår jättebra av. 

Min erfarenhet är att agressiva kaniner faktiskt slutar vara agressiva när de får skutta "fritt".

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!