Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 646 ggr
Alvirpo
0

Sätta ihop grupp

Jag har två par, och två ensam-boende kaniner, som jag tänkte sätta ihop till en stor grupp i sommar (vi ska bygga ett stort hägn). Så min fråga är, Hur gör jag? 

Att sätta ihop två ensamma kaniner kan jag, men hur gör jag bäst för att sätta ihop två par med två ensamma?

Det är då 4 honor och två kastrerade hanar, så jag tänkte testa att sätta ihop alla honor och ena hanen (som nu bor med en av honorna) först, och sen se om det funkar med en till hane då de har många honor, tror ni det kan funka? Eller är det en dum idé att ens försöka? 

Marken jag släpper ihop dem på kommer vara helt neutral för alla, då det kommer vara i hägnet vi ska bygga. Finns det nån chans att det funkar? Jag ycker så synd om de som får bo ensamma, och har inte burar stora nog att ha fler än två åt gången i. Så nu när vi ska bygga ett hägn i sommar så vill jag i alla fall försöka få alla att kunna bo ihop! 🙂

Jerrytherabbit
0

Det är väldigt svårt att veta hur de skulle reagera. Det jag skulle göra är att dela av hägnet i 4 hagar och låta kaninerna gå i de grupperna de är i nu. Sedan beroende på hur de reagerar på att se och nosa på varandra skulle jag efter en tid besluta om jag skulle sätta ihop dem eller inte. Sen är det inte säkert att de fungerar som grupp även om det går bra med staket emellan. 

i slutändan är det du som känner dina kaniner bäst, så det bästa är nog att titta på deras beteende. En bra grundregel är att  om det är något som inte känns bra är det bättre att inte göra det. Hoppas det var till nån hjälpGlad

Mannez
1

Det är väldigt svårt att avgöra hur de kommer reagera på det och om det verkligen fungerar, det bästa alternativet är egentligen att släppa in alla individerna samtidigt och ha hela hänget iordning med flera olika gömställen, utfodringsplatser, höplatser och vattenplatser. Då har alla möjlighet att dra sig undan ifrån varandra och äta och dricka ifred.

Det gäller att ha lite is i magen, det kan se oerhört brutalt ut ifall de flyger på varandra. Men oftast handlar det om bara några sekunder och sedan slutar det, lite hårtussar kan flyga. Mer än så brukar det inte vara och manmärker tydligt ifall det är någon eller några som inte fungerar i gruppen.

Till en början kan det bara lite instabilt mellan dem och det kan bli en del smågnabb, ibland kan vissa kaniner behövas ta ur gruppen eftersom de blir för utsatta.

När alla väl funnit sina platser i rangen så lär det bli mycket lugnare!

Hälsningar Amanda och kaninerna

Alvirpo
0

#2 Tack för bra svar! 

Hur lång tid ca tror du det kan ta innan de bestämt rangen? Vill gärna kunna hålla koll på dem under tiden!🙂

Zabbio
0

#3 Det kan ta uppwmot någon vecka eller mer. Men det märks ganska fort ifall de är väldigt negativt unställda och ute efter att skada varandra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.