Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1300 ggr
Roshallon
1

Rubinblåögd?

Finns det någon ögonfärg som heter "rubinblåögd"? / text redigerad / Ögonen beskrivs som blåa men med röda stänk i???? Och att kaninen INTE är albino och därför har den inte de sjukdomar som albinos oftast får. Känns som att det "rubinblåögda" bara är påhittat för att folk ska bli mer intresserade när det är något "unikt".

Tycker själv att det ser ut som en helt vanlig albino.. Men, så finns det faktiskt en ögonfärg som kallas "rubinblåögd" eller är det bara hittepå?

Cotast
0

Bullshit.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

farvendal
0

nej det finns inte

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Roshallon
0

Tänkte väl det….

*redigerat av Medarbetare *

Cotast
1

#3 Det finns inte ens forskning som bevisar att djur med albino-gen får sjukdomar eller liknande. Det är ren bullshit det med.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

rabzzit
0

Kaniner kan ha s.k rubinglans och då skimrar pupillen i rött i vissa lägen, tror att det är det säljaren menar.

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

[dynamitella]
0

På bilden har kaninen albinoögon. Ej "rött skimmer" :) Annars vore det en rimlig förklaring.

Roshallon
0

Hela ögat är rött på alla bilder på kaninen (oavsett vinkel/ljus) både iris och pupill.

[dynamitella]
0

Jag mailade henne och frågade snällt. Här är svaret :) Jag uppfattar det hela som missinformation och att tjejen menar väl. 

"Hej :)

Jag "tog efter" namnet efter uppfödaren som jag köpte min hona av. Vet inte den korrekta benämningen, om det ens finns någon. Ögonen på kaninen bär en blandning av rött och blått. Vet inte riktigt hur den uppkommer men denna hona har en tendens att få 1-2 av dessa ungar om hon får dem tillsammans med denna lejonhuvade hane. Bägge föräldrarna är blåögda så vet inte riktigt hur den uppkommer. Enligt min honas uppfödare bär vissa kaniner på den genen. Hurvida det stämmer eller ej vet jag inte, jag sysslar inte med genetik utan driver endast hobbyuppfödning. Det enda jag är på det klara med är att det inte är någon albino då han bär pigment i både ögonen och öronen. Kram!"

Roshallon
0

#8 Jaha okej. :P Lustig ögonfärg isf. ^^

farvendal
0

Ser ut som en vanlig vrö alterantivt en syntetisk vrö/fejkryss (wienertecknad ryss som ser vitrö ut)… Annars borde det ju vara en mutation av något slag.. 

Skulle vilja se hela stamtavlan/h-beviset.. Eller kan två vbö (som hon påstår föräldrarna är) bara få vbö?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Svado
0

Men finns det inten ågon ny sorts färg som heter Lutino och där de är rödögda fast lite mindre rödögda än vanligt? 

🤔

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Peak303
0

#11 Lutino är en "viltgul" kanin med röda ögon.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Lallie]
0
farvendal
0

#13 Stämmer. Det blir lite luddigt dock var gränsen går mellan att diskutera annonsen i sig och att diskutera vad som kan menas med "rubinblåögd".. 

Hmm någon Medarbetare kanske kan svara på var gränsen går?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
0

#14: Jag har plockat bort så att ingen ska hitta annonsen. Men jag tycker inte att en färgfråga ska vara fel och ställa.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

farvendal
0

#15 Vi tänker lika där då :) står dock i #0 vilken annonssajt det gäller, kanske man ska censurera/plocka bort sådant med.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Roshallon
4

Alltså, varför är det ett diskussionsforum om man inte får diskutera saker? -.-

jossan84
0

Skulle gärna vilja se en bild…

Roshallon
0

#18 bild lär du inte få se eftersom man inte får diskutera annonser och inte skriva på så sätt att folk kan hitta den…

Det var rubinblåögdheten jag ville diskutera, inte annonsen i sig…

Claranordquist
0

Jag har en hona som är svart/vit wienertecknad, blåögd och hon har lite rubinglans (dvs att de ser röda ut i visst ljus). Hennes mamma är havanna (som har lite rubinglans) och hennes pappa är vit blåögd.

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

farvendal
0

Ja det LÅTER ju som att det skulle vara en blåögd kanin med rubinglans.. och det är ju inte så ovanligt.. men just att det till 100 % ser ut som en albino på bilden gör mig fundersam. Ser inget blått alls! 😛  men det kan ju inte vara en albino heller om båda föräldrarna är vit blåögd..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Roshallon
0

#21 Det står ju bara att båda föräldrarna är blåögda, men inget om att dom ska vara vita? Om det gör någon skillnad öht. :)

farvendal
0

#22 tyckte det stod så men kan minnas fel.. texten är ändrad nu och det om rubinblåögd står inte kvar. Men zobelanlaget är nog inblandat på något sätt. Men genetik är inte min starka sida. Försöker lära mig och tycker att det är spännande när kluringar dyker upp :D

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[dynamitella]
0

Hon sa i mailet till mig att det också kallades rubinglans, men att säljaren sa "rubinblåögd" och att ordet fastnade i huvudet på henne.

Men jag instämmer och vill påstå att kaninen på bilden är albino och ej rubin.

Delilah81
1

Det blir lite olyckligt när du i trådstarten sprider myter som inte stämmer, om att vita rödögda (albino) kaniner oftast får sjukdomar. 

Det är rent struntprat, och det vore synd om det finns de som läser tråden som tror att detta är sant..

Roshallon
0

#25, Jag sprider inga osanningar, jag skrev helt enkelt bara vad annonsören hade skrivit i sin annons. Hon påstod att "pga att kaninen var rubinblåögd så skulle den vara friskare än en ren albino och inte drabbas av de ögonsjukdomar som albinos ofta får."

[dynamitella]
0

Någon halvsmart admin har inte satt tillbaka citattecknena som tidigare prydde texten. Det blir lätt pannkaka om man glömmer en så viktig sak.

Delilah81
0

#26  Då får jag be om ursäkt.   Eftersom en del av texten tydligen redigerats, så såg det ut som att du själv skrivit allt.

Emelie
1

#27 Känns väl inte riktigt passande och rättvist att skriva "någon halvsmart" admin, när det endast finns ett fåtal Medarbetare och någon garanterat kommer ta åt sig. Det handlar knappast om smarthet utan snarare om ett slarvfel, så jag tycker din kommentar är riktigt onödig.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
0

Det har du rätt i. Jag tyckte att det passade bra eftersom samma admin "skällde" på ts som skrivit fel och rättade till det. Men i processen gjorde ett fel själv.

Svado
0

#30 *fnissar* Ja du har en poäng där! 😂

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Emelie
0

#30 Haha, ja det är sånt som händer. Huvudsaken är ju att du ursäktar dig när du inser ditt misttag 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Roshallon
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäktar för liten bild, men detta är väl ändå ett ganska tydligt exempel på vad som är skillnaden mellan blåögd och blåögd med rubinglans?

Det är mina egna bilder, tagna i exakt samma ljus vid samma tillfälle. Har albinokaniner hemma också och deras iris är liksom mer vit/ljusrosa än hos kaninen som har som ett rött skimmer i ögonen.

Stämmer det att kaninögat till vänster är ett med rubinglans? :)

[dynamitella]
0

Glömde svara :) Det var inte meningen att låta så otrevlig. Förlåt.

http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/31/3171201467.jpg

http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/31/3183196600.jpg

Här är bilder på kaninerna som säljs. Det kanske hjälper att klara upp saker och ting. Eftersom säljarens identitet inte röjs och ingen håller på med förtal här så borde det vara ok med länkarna? (inte till blocket, utan till bilderna som kommer upp på google om man googlar rubinblåögd) :) Tjejen fick alltså reda på detta av sin uppfödare, och "kom inte på" namnet själv som vi först trodde.