Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 405 ggr
[kanskemenbarakanske]
2

Rinnig i ögat

Min kanin har haft ett rinnigt öga i kanske 3 dagar nu. Runt om ögat ser det ut som om pälsen blivit blöt och sen torkat (lite "tovigt") och i ögonvrån är det lite vitt klet. 
Han är annars väldigt pigg och beter sig normalt. Han blinkar inte och ser inte irriterad ut av det. 
Detta är mest i ena ögat. Det andra är inte lika påverkat.
Hur ska jag behandla ögat? Borde jag börja behandla med koksaltlösning? :)

AkaiTsuki
1

Behandla med koksaltlösning är ju en tillfällig lösning på problemet ifall det är miljön det är problem med.

Tänk på vart finns det drag? Går det igenom buren? Blåser det? 

Har du nytt hö? Är det dammigt? Är buren dammig? Har du annat spån än vanligt osv?

//Joanna

Emelie
0

Är det en långhårig kanin? Det är vanligt att kaniner med längre päls får in denna i ögat/ögonen och att det på så sätt blir irriterat.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

AkaiTsuki
1

Juste, även rex kan ha krulliga morrhår som sticker in i ögat, dessa tycker jag man bör ta bort

//Joanna

[kanskemenbarakanske]
0

det är inte drag i buren. Höt är inte dammigt och har heller inte bytt hö, buren är inte heller dammig. Han går på spån + halm och det har han inte reagerat på förut :)  Han är inte så långhårig så att han får pälsem i ögonen.
Så jag kanske ska behandla med koksalt och se om det går bort? :)

AkaiTsuki
1

Sen så händer det ibland att de fått bös i ögat och därför får variga ögon så gör rent med koksalt och kolla om det finns något opassande i ögat som ögat försöker få ut 🙂

//Joanna