Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6947 ggr
[tanyas]
1

Nät som botten?

Om man bygger en kaninhage utomhus, ska man då ha något hönsnät eller ngt som botten? Kan de gräva sig under annars? 

Hur har ni?

djurtok
1

Kompostgaller har jag, mkt gräs kommer lätt inn och inte lika tätt mellan hållen, och de kan inte gräva sig ur :)

För evigt med Gaia

Fridaaaa
0

Nej hönsnät är inte lämpligt. Svetsat fyrkantsnät hade jag haft. Tycker kompostgaller som #1 nämnde, blir för hårt/jobbigt för dem att skutta på. Men är min åsikt bara.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

Har inte alls nät i botten, visst det är en risk att dem gräver sig ut eller att något rovdjur gräver sig in som ex. rävar, men hur skönt är det att hoppa på nät i huvudtaget  och det blir bara jobbigt att äta gräs mellan näten om hålen inte är tillräckligt stora, men jag har sån tur att bara en av mina kaniner vet hur man gräver utomhus men endast i jord och inte på gräs och att jag inte bor nära någon skog. Sen tar jag alltid upp mina på en balkong på kvällarna.

farvendal
0

Jag har inte heller nät i botten. Visst gräver de ibland men det får dom göra, lyckliga kaniner:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Elisesjolin
1

Man kan lägga lite nät runt buren, 15 cm eller något räcker nog.

Elisesjolin
0

Annars är det ju bara bra för kaninen att gräva så länge de inte gräver sig ut som nog inte är så jätte vanligt ;)

[neptunens]
2

Jag har ett fyrkantsnät med större maskor i botten på de hagar som inte är kompostgallerhagar. Funkar fint 🙂

djurtok
0

An kan ju alltid gräva ner galler, så när de grävt klart så tar det stop och ner grävt lite gran på sidorna :)

För evigt med Gaia

StuteriSolo
2

Har man dem ute i betesbur hela sommaren måste man ha ett stabilt nät i botten, eller om man gör en typ av rasthage. Sitter de ute några timmar och betar är det inte lika viktigt, men kaniner är grävare och har man en bottenlös bur är det fort gjort att t.ex en lös hund kan tippa buren.

Vi hade en kaninhina med  ungar utlånad till hembygdsföreningen en sommar, de hade bara nät runt hagen, och när de skulle fångas in hade de grävt rejält med gångar under gräsmattan mot de andra djuren, så året efter blev det nät nergrävt i botten och runt sidorna 😃

sfut
4

Granngården har ett nät som heter villanät. Det är samma storlek på maskorna som kompostgaller men är mjukare och formar sig bättre efter marken.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

emeliesvea99
0

Jag har betong i botten! :)

Fridaaaa
1

#11 Då kan de ju inte beta gräs?

emeliesvea99
0

#12 , nej men om jag har gräs i botten så tar det ju någon gång slut ändå, dem har rasthagar med gräs i och sen plockar jag till dom på våren och sommaren, och dom är ofta lösa hela dagar och betar. :)

Fridaaaa
1

#13 Jag flyttar runt mina hagar 🙂 Så tar aldrig slut för mina. Föredrar det, så förstör det inte gräsmattan heller.
Men vad har du på betongen sen?

emeliesvea99
1

#14 ja, så gör jag med mina rasthagar med!:) Mina hagar har varit en hundgård och tyckte det var pass stort att det var synd o riva!:) 

https://www.youtube.com/watch?v=aC2dOKYG6qU såhär ser det ut:)

Fridaaaa
0

#15 Får inte riktigt ihop det hur du kan flytta det när det är betong i botten 🤔

emeliesvea99
0

#16 hagarna i videon flyttas inte, men jag har andra hagar och burar utan botten som dom är i ibland på dagarna och betar :)

Delilah81
0

Jag har inget nät, men trädgården är liten och inhägnad med bra staket, så det är inte hela världen om de skulle råka ta sig ut, även om det inte är önskvärt.   De har aldrig gjort det hittills dock.

Jag vet att jag läste på en sajt innan jag skaffade kaninerna, att nätbotten är "enbart plågsamt" för kaninerna, och att man inte bör ha det.. 🤔

pernillaoscarsson
3

#6 Det är nog visst ganska vanligt att kaniner gräver sig ut ;) De behöver inte gräva långa djupa gånger under marken utan det räcker att de gräver lite vid en vägg i hagen för att sedan göra sig så liten som möjligt och krypa ut. Jag har inte heller galler i botten men jag har alltid koll på kaninerna då de är ute så skulle de gräva sig ut så är jag där snabbt och plockar in dem igen ;)

Ts, ifall du är orolig för att kaninerna ska gräva sig ur så är det en bra ide att även ha galler ovanpå hagen. Eller någonting annat så sitter fast. Kaniner som vill ut klara enkelt att hoppa ut om det är t.ex. kompostgaller du har. Vill du lämna dem ensamma utan uppsikt så är det en god ide att bygga en Hage med rejäla väggar, botten och tak. Ska de bara rastas så fungerar det som sagt med bara kompostgaller så länge du håller koll på kaninerna :)

Som Frida säger så är nog fyrkantsnät det bästa då det är väldigt tåligt. Hönsnätet rostar lätt och blir då väldigt skört i snurrningen och går sönder vilket innebär att kaninerna både kan skada sig och gräva sig ur. Inte speciellt hållbart heller och en kanin skulle nog lätt kunna gräva och gnaga sönder det :)

Elisesjolin
2

Vissa kaniner kan lyfta upp hagen med munnen och smita ut! (Min lilla kille ex) så sätt fast hagen i marken på något sätt är smart ;)

[tanyas]
0

Tack snälla för alla bra tips?! :D Jag måste nog ha något nät då han ska vara där över nätterna ibland och vi bor vid skogen så det finns räv.

[annloo]
0

#18 Jag kan tänka mig att den sajten syftade på upphöjda kaninburar som endast har nät i botten, vilket betyder att man i minsta mån behöver städa/ hantera sin kanin. Detta blir otroligt obehagligt för kaninen att stå på. I sverige är detta olagligt, nät på gräset är inte alls samma sak! Så länge det inte är hårt och kaniner har många mjuka platser att sitta på tror jag att de föredrar nät i botten istället för att få vara ute mycket mindre :) Nedgrävt är ju det optimala!

[vigge_]
0

Ta bara nät som man har för att skydda sina platager på sommaren mot betesdjur! Stora hål och mycket mjuka! Billiga också har jag för mig! :D