Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 679 ggr
Zekaan
1

Oönskade "gäster"

Nu är det så att även våran lilla håla börjat få antingen vildkaniner eller så är det utsläppta kelkaniner, gissar tyvärr starkare på nummer två. Till mitt problem då, 1; hen har varit och besökt Isac ett x antal gånger, vi har haft en besökare förr men jag satte kompostgaller runt buren och hen har då försvunnit (detta har jag sett med tanke på att inget nytt kaninbajs har dykt upp runtom) men, nu har ännu en kanin, vet inte om det är samma, börjat komma och eftersom buren är väldigt låg har hen i princip nästan förstört nätet (vilket jag även tror isac hjälpt till lite med), jag undrar vad jag kan göra för att bli av med denna kanin, så att hen inte väljer att komma till min trädgård. Tror inte det precis är lagligt att skjuta den, vilket jag dessutom inte vill göra, är det en vildkanin för den gärna stanna kvar på vård jord, bara inte på "min". Har bytt dörr nu, har sagt till pappa att vi måste skaffa starkare nät och detta är väl på g nu, gäller att verkligen övertala den gamle ;) Finns det något strö, eller någon lukt som funkar utomhus för att få iväg denne/dessa besökare? Sedan 2, angående vaccinering, hur vet man om ens kanin verkligen är vaccinerad, ska man få papper för det med sig när den blivit såld? Köpte min kanin ungefär 10 månader gammal, vet ju inte om han är vaccinerad vilket kan vara bra att veta med tanke på att det finns vildkaniner här -.-' Annars vill jag även veta hur mycket vaccinationer kostar, är dom flera? Vet att man ska vaccinera mot gulsot, har för mig att det finns en till sjukdom man ska vaccinera mot, och såklart vill jag veta vad era vaccinationer gått ut på, ekonomiskt. Väldigt lång text, men är lite orolig över det hela så är väldigt tacksam över svar :)

tussen12
4

Det finns en nyare spruta, båda vaccinen i en. Här runt omkring kostar de 300kr, och ska göras 1 gång per år:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Zekaan
1

#1 Jaha, detta var ju ingen större utgift. Får kolla runt med djursjukhusen hör runtomkring, du eller någon annan har möjligtvis inga bra tips? på nån veterinär runt marks kommun? :)

Zekaan
0

Har nu satt kompostgaller runt buren ännu en gång (var inte det lättaste att flytta med nyopererat ben måste jag säga 😂) Men finns det inget annat man kan strö eller dyl. runt buren för att få iväg vår vildkaninerna? 😐

[neptunens]
2

#3, Jag tror inte att det finns något du kan strö ut som skrämmer iväg den vilda, utan att din lilla skrutt reagerar, tyvärr.
Ett rejält stadigt staket runt tomten/buren är nog lättaste sättet att hålla de åtskilda🙂

Zekaan
0

#4 Man kunde ju alltid hoppats på svar som sa annat, men förstod det lite själv med. Då blir det att skaffa mer kompostgaller så att jag inte ska behöva flytta den stora hagen hela tiden. Tack så mycket för svar! 😛

pernillaoscarsson
2

Du kan inte höja buren lite till så att de åtminstone inte kommer i närkontakt med varandra? De kan ju enkelt skada varandra.

Zekaan
0

#6 det var tänkt att vi skulle göra det till sommarn, men kom och tänka på att man alltid kan hitta backar eller något hårt som man då kan lägga buren på. Får be pappa kolla runt lite och se om vi hittar något! 🤔